øvelser

Derfor hater du å trene

Og dette kan du gjøre med det.










Dersom det var like lett å finne lysten til å trene, som det er å finne unnskyldninger for ikke å gjøre det, ville vi vært superspreke rasedyr alle sammen.

Du er sikkert ikke alene om å ha en laaang liste med forklaringer for deg selv, og andre, om hvorfor du aldri kommer i gang med trimmingen: Du har ikke tid, noe kom i veien, du er for sliten, du skal gjøre det i morgen...

Jada. Vi har vært der. Og vi kan like gjerne innrømme det: Vi synes ikke det er gøy å trene. Det er kjedelig. Det er tungt. Man blir svett av det. Det er en grunn til at vi forblir støttemedlemmer på helsestudioet. Det er nemlig 100 andre ting vi har mer lyst til å gjøre enn å dra dit.
  • Finn treningsgnisten

  • Men det er også en grunn til at vi får dårlig samvittighet når vi dropper treningsøkten. Vi vet det ikke er bra for oss. Vi kvinner blir stadig tyngre. Vi blir stadig oftere rammet av livsstilssykdommer. Hver sjette norske kvinne dør av hjertesykdom. Vi trenger rett og slett å røre mer på oss. Så hva skal vi gjøre?
  • Ta hjertetesten og sjekk om du er i faresonen

  • Her er fire forslag som kan gjøre det mer lystbetont å bli sprekere:

    1. Lek med ungene
    Barn er energiske. Heng med på uteaktivitetene deres et par ganger i uka. Spill ball, være indianer og cowboy, lek sisten eller gjemsel, løp omkapp, klatre i trærne eller hopp strikk. Har du ikke barn selv kan du spørre om å få låne tantebarna dine, eller naboens barn. Foreldrene synes kanskje det er storveis å få gratis barnevakt en liten stund.

    2. Yoga på kontoret
    Dra på jobb litt før tiden, eller bruk deler av lunsjen til å gjøre øvelser. Da unngår du å føle at treningen stjeler av tiden din etter arbeidsdagens slutt.
  • Finn yogavarianten som passer for deg

  • 3. Spill ball med venner
    Her er mulighetene mange; tennis, fotball, squash, slåball, kanonball eller badminton. Dere trenger bare en grønn flekk. Det blir en ny måte å møtes på, og det blir garantert moro.
  • Skaff en treningsvenn

  • 4. Skaff deg personlig trener
    Dette koster penger, men det blir langt vanskeligere å sluntre unna treningen når du har et menneske som hele tiden følger deg opp. Treningen blir også mer lystbetont når du har noen som interesserer seg for dine resultater av den, som gir deg ros, som forklarer deg hvordan kroppen din fungerer og som lager et opplegg som passer perfekt for deg.

    KKs treningsekspert Jill Jahrmann har følgende tips til deg som sliter med treningslysten og -disiplinen:
  • Legg en plan. Bestem deg for hva du skal gjøre, hvor ofte, eksakt når og eventuelt sammen med hvem.

  • Sett deg mål. Hva med minst en treningsøkt hver eneste uke, men gjerne tre om det går. Unngå for ambisiøse mål, lever heller over egne forventninger!
  • Vær forberedt på sprekk. Alle sprekker når de endrer seg. Blås i dagene (ukene) du har droppet treningen og fortsett som om ingenting har hendt.
  • Vær forberedt på motivasjonsfall. I blant er det greit å ikke ha lyst, men gjennomføre allikevel. Gevinsten kommer alltid i form av superfølelse etter trening.
  • Tenk på trening som et livsprosjekt, ikke en kur. Kur er ut, livsstil er inn. Forandringene du gjør skal være overkommelige slik at du kan fortsette med dem i overskuelig fremtid
  • Belønn deg selv. Sett milepæler (to måneder, et halvt år…) og belønn deg selv med nytt treningstøy eller noe annet gøy.
  • Hold deg til planen.



  • LES OGSÅ:
  • Trening i tidsklemma
  • 6 måter å trene ute på. Finn den som passer for deg.
  • Derfor bør du trene ute
  • Slik blir du sprek og sunn på stranda
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • 7 friske tips for uka





  • alt
    Barn er energiske. Heng med på uteaktivitetene deres et par ganger i uka. Vis mer
    alt
    Dra på jobb litt før tiden, eller bruk deler av lunsjen til å gjøre yogaøvelser. Vis mer
    alt
    Ballspill med venner er en ny og sprekere måte å møtes på, og det blir garantert moro. Vis mer
    alt
    Det er lettere å få opp treningsgnisten med en personlig trener. Vis mer
    alt
    Jill Jahrmann er KKs treningsekspert. Hun er utdannet fysioterapeut og treningsfaglig ansvarlig for SATS. Har du spørsmål til henne, kan du sende en e-post til [email protected] Vis mer
    Til forsiden