LAG SUNNE DESSERTE: Sommeren er tiden for å kose seg, så hvorfor ikke diske opp med noen deilige desserter etter middag eller til kvelds? Foto: oleksandrausenko - Fotolia
LAG SUNNE DESSERTE: Sommeren er tiden for å kose seg, så hvorfor ikke diske opp med noen deilige desserter etter middag eller til kvelds? Foto: oleksandrausenko - Fotolia
Dessert

Dessert du kan spise hver dag

Kalorifattige sommerfristelser som gir deg vann i munnen.

I sommermånedene frister det med is hver dag.

Og det er kanskje ikke så dumt - tidligere studier har nemlig vist at det kan være fordelaktig å spise dessert hver dag, siden litt dessert kan lette på metthetsfølelsen.

Som med mye annet, gjelder det imidlertid å ikke overdrive inntaket - hvert fall hvis den inneholder masse sukker og tomme kalorier.

Disse dessertene inneholder mindre kalorier, men mer frukt - som er bra for helsen din, samtidig som at de tilfredstiller søtsuget.

LES OGSÅ: Gi salaten et isbad

Banan med peanøttsmør

En fin liten snack er banan med peanøttsmør, skriver helsenettstedet FitSugar.com

Kutt opp en banan i litt tykkere skiver, legg på et lag med peanøttsmør og legg på et lokk av banan. Så enkelt og så godt.

I tillegg inneholder syv slike bare 160 kalorier, samtidig som du får i deg fire gram med fiber og fire gram med protein.

Mango-iskrem

Har du ikke prøvd å lage iskrem selv enda? Da er det på tide.

Alt du trenger er to frosne bananer, en kopp med biter av frossen mango og litt mørk sjokolade. Legg frukten i blenderen og server det med raspet mørk sjokolade.

alt
MANGO-IS: Lag din egen is av mango og banan. Det er så enkelt og smaker kjempegodt! Foto: Robert Kneschke - Fotolia Vis mer

Desserten inneholder ikke noe mettet fett eller sukker, og en bolle inneholder kun 150 kalorier. Med på kjøpet får du også omkring fire gram fiber.

LES OGSÅ: Disse bærene bør du spise mer av nå

Ispinne av avokado og gresk yoghurt

Som skrevet over - du må prøve å lage din egen is.

Og en iskrem som garantert vil bli en hit, er ispinner laget av grønn te, gresk yoghurt og avokado. Bland sammen en passe moden avokado, én desiliter gresk yoghurt, én desiliter mandelmelk i blendern, og tilsett til slutt en teskje vanlijeekstrakt og to teskjeer honning.

Hell blandingen over i isformer og legg det i fryseren til det har stivnet.

Avokado er alene en næringsbombe med masse kalium, samt B-, E-, K-, A- og C-vitaminer. I tillegg er den rik på antioksidanter, og tidligere studier har vist at at frukten kan bidra til å senke kolesterolet.

Jordbær-topper

Er du sugen på ostekake? Prøv denne desserten.

Alt du trenger er noen jordbær, gresk vanlijeyoghurt, en halv banan og mandler. Mos bananen i en bolle og tilsett en halv desiliter yoghurt. Skjær ut stilken og litt av kjernen av jordbærene og fyll dem med blandingen.

alt
JORDBÆR: Selve symbolet på sommer, og kan i tillegg brukes til så mangt! Foto: graletta - Fotolia Vis mer

Topp med noen finskåret skiver mandler.

Ikke bare er denne desserten kjempegod, men tidligere studier har vist at jordbær kan redusere risikoen for hjerteinfarkt, i tillegg til at en porsjon kun inneholder 150 kalorier

Frosne muffins

Er du glad i muffins? Hvorfor ikke prøve en frossen versjon?

Du trenger 2,5 desiliter gresk yoghurt, åtte jordbær, en halv banan og litt sjokolade. Legg jordbærene og bananen i blenderen. Sett frem 10-12 muffinsformer og fyll dem halvfulle med yoghurt, før du heller over jordbær og banan-pureen.

Topp med revet sjokolade, og sett dem i fryseren i minimum en time. Når du skal ta de opp igjen, smaker de best hvis de får stå i ti minutter på benken.

En muffin inneholder bare 30 kalorier, så her er det absolutt lov til forsyne seg godt.

LES OGSÅ: Iskrem-trikset du bør kunne

Peanøttsmør-sandwich

Dette er en søt og god dessert, som i tillegg bare krever tre ingredienser - kjeks, peanøttsmør og banan.

alt
PEANØTTSMØR: Det er ikke så rart amerikanerne elsker dette pålegget. For oss nordmenn, passer den imidlertid like godt til dessert! Foto: jrwasserman - Fotolia Vis mer

Mos sammen to bananer og to spiseskjeer peanøttsmør i en bolle, og smør blandingen utover fullkornskjeks - sørg for å se på ingredienslisten for å unngå unødvendig sukker. Avslutt med en kjeks på toppen.

Perfekt hvis du skal ha besøk i sommervarmen, og en porsjon inneholder under 95 kalorier.

Til forsiden