ET BIKKJELIV: Nei, du skal ikke begynne å bjeffe på postmannen eller snuse folk i skrittet når du møter dem ... Men noen hundevaner kan du godt kopiere! Se hvilke under. Foto: Colourbox
ET BIKKJELIV: Nei, du skal ikke begynne å bjeffe på postmannen eller snuse folk i skrittet når du møter dem ... Men noen hundevaner kan du godt kopiere! Se hvilke under. Foto: Colourbox
Lykke

Dette kan du lære av bikkja di

Helseråd fra de firbente!

Tro det eller ei, men du kan faktisk lære det ene og det andre om helse og livsstil fra din firbente følgesvenn. Eller fra kosepusen din.

Tenk litt på det - lever ikke kjæledyret ditt et ganske godt liv? Fido som løper lykkelig og glad etter ballen, eller pus som stresser ned ved å slange seg i sofaen din?

Nettopp. Det er ikke så dumt tenkt å kopiere noe av adferden, poengterer WebMD.com.

Så altså - dette er hva du kan lære av kjæledyret ditt:

Ikke ha flere baller i luften
Multitasking er noe vi alle føler at vi må gjøre i en hektisk hverdag, og vi kvinner er bedre enn menn på det. Vi sjekker e-posten hvert tiende minutt, surfer på nettet mens vi ser på tv, eller snakker i mobiltelefon mens vi henger opp klesvasken. Det er mye bedre å fokusere fullt og helt på én oppgave av gangen, viser forskning fra Stanford University. Litt på samme måte som bikkja di blir helt oppslukt av å hente ballen du kaster i parken.

Ut på tur




Har du hund, går du allerede på tur daglig. Har du utekatt, vet du hvor viktig det er for katten å komme seg ut i løpet av dagen. Du har også godt av å komme deg ut i frisk luft og dagslys. Du får mosjon, er mindre utsatt for depresjon, får stimulert fordøyelsen, og kobler av.

LES OGSÅ: Gå deg i toppform

Ta en lur
Fido og Felix tar seg gjerne en lur midt på dagen. Det kan du også gjøre om du føler deg sliten. Forskning viser at folk som tar seg en liten siesta jevnlig er mindre utsatt for hjerteproblemer enn de som ikke gjør det. Men det er snakk om en høneblund, altså bare 10-15 minutter på øyet. For ikke å falle i dyp søvn, kan du stille inn mobilalarmen, eller holde et nøkkelknippe i hånden. Når du er i ferd med å sovne slipper du taket i det, og lyden av at nøkkelknippet treffer gulvet vil vekke deg.

Vær sosial
Dyr er sosiale vesener som gjerne vil treffe andre dyr. Vi mennesker er også avhengig av sosial omgang, så det å ha venner er viktig for en god helse. Plei vennskap, og gå aktivt inn for å få deg flere venner om du synes det er glissent i kontaktlista. Faktisk vil bare det å slå av en prat med noen i kassekøen i butikken, eller hilse på postbudet gjøre at du føler deg lysere til sinns. Å spre glede på denne måten gir deg en god følelse.

Lev i nuet og finn flyten




Tror du bikkja bekymrer seg for om du kommer til å huske å gi den frokost i morgen? Neppe. Dyr lever i nuet, og nyter her og nå, og det burde du også bli flinkere til. Forskning fra Harvard viser at vi er lykkeligst når vi er fullt fokusert på det vi driver med - om det er trening, sex eller å sitte på en benk i parken og snuse inn duften fra syrintreet. Vær tilstede i det du holder på med, så blir du en gladere person.

Tilgi og gå videre
Hvor lenge er Fido sur på deg for at du kom til å tråkke på poten hans i forbifarten? Det er glemt straks du sier unnskyld. Denne evnen til å tilgi og glemme det burde du også tilegne deg. Å gå og gnage på gamle ting er bortkastet energi. Fokuser heller på å bruke energien din på det som er positivt. Du vil kjenne deg roligere og mindre stresset.

LES OGSÅ: Dumpet? Slik overlever du

Vær nysgjerrig
Hunder og katter snoker borti det meste. Denne nysgjerrigheten burde du kopiere. OK, du trenger ikke stikke nesa di borti alt og alle du kommer i kontakt med, men vær åpen for å oppdage nye ting. På den måten blir livet mer spennende og lærerikt.





Ha det gøy
Dyr er ganske lekne hele livet, og det burde vi også være. Ikke ta deg selv så høytidelig, og grip muligheten til å leke deg litt, om det så er snakk om å hoppe i sølepytten med gummistøvler, eller sende en moromail til vennene dine. En god latter forlenger som kjent livet!

Si ja til kos og klapp
Dyr er glade i å bli klappet og kost med. Fysisk berøring er like viktig for oss mennesker. Vær raus med klemmer, nyt kjærestens berøring, og unn deg en massasjetime hvis du føler for det. Det løsner spente muskler, gjør deg mer bevisst på din egen kropp, og får deg til å slappe av.

Streeekk på deg
Hva gjør bikkja eller katten når den står opp om morgenen? Tar seg en god strekk! Kopier adferden, og du vil vekke kroppens nervebaner og få i gang blodsirkulasjonen. Dessuten blir du jo mykere av det, også. Sjekk øvelsene du kan gjøre her.

Elsk rutiner
Å a faste tider å stå opp, legge seg og spise er hva dyra liker. Det gjør faktisk du også. Er det ikke ofte slik at du våkner tidlig i helgen også, fordi du er vant til å stå opp tidlig i ukedagene? Og pleier du ikke alltid bli sulten ved lunsjtider? Kroppens indre klokke fungerer etter rutiner, så prøv å ikke snu opp ned på dem i løpet av helgen.



Vær bevisst på kroppsspråk
Kroppsspråk er en essensiell del av kommunikasjon. Det hjelper jo ikke at din venninne sier at alt er i orden når du SER at hun er anspent og urolig? Dyr har jo ikke språk, så de er veldig bevisste på kroppsspråk. Du bør også bli flinkere til å lese andres kroppsspråk. Det forteller deg ofte mye mer enn hva personen sier. Vær også bevisst på ditt eget kroppsspråk. Åpne deg for andre mennesker, og ikke vær redd for å vise hva du føler. Det gjelder spesielt overfor dine nærmeste. Relasjoner blir så mye bedre hvis du er tydelig iog ærlig.
alt
GÅ DEG GLAD: Mischa Bartons hundeturer gjør henne godt, både fysisk og psykisk. Foto: All Over Press Vis mer
alt
HER OG NÅ: Nyt de små øyeblikkene. Foto: Colourbox Vis mer
alt
NYT ØYEBLIKKET: - Nå koser jeg meg med kosen, og that's it! Foto: Colourbox Vis mer
alt
AAAHH: En god strekk er tingen! Foto: Colourbox Vis mer
alt
GOT THE BLUES?: - Når jeg er lei meg, da viser jeg det - så får jeg trøst! Foto: Colourbox Vis mer
Til forsiden