SKREKK OG GRU?: Neida, slapp av. Du har ganske sikkert ikke lagt på deg så mye som du frykter i løpet av ferien. Foto: colourbox.com
SKREKK OG GRU?: Neida, slapp av. Du har ganske sikkert ikke lagt på deg så mye som du frykter i løpet av ferien. Foto: colourbox.com
Vekt Og Kosthold

Du er ikke blitt SÅ tjukk i jula

Spist mye fet mat i jula? Slapp av, det er nok ikke så ille som du frykter...

Jula er over, og vi kan se tilbake på i hvert fall en ukes tid med hygge. Og hyggen har i stor grad dreid seg om å spise og drikke godt.

Det er jo helt greit, for som vi alle vet er det det som skjer mellom nyttår og jul som teller i forhold til helse og vekt - ikke det som foregår mellom jul og nyttår.



Ok, det kan godt hende du starter det nye året med litt ekstra spekk rundt magen, og muligens føler deg tyngre i kroppen enn du liker. Og ja, det går veldig fort fra du spiser ekstrakaloriene til de legger seg rundt magen. Faktisk tar det bare tre timer!

Men du skal spise ganske mange ekstra kalorier utover ditt vanlige behov for å legge på deg så veldig mye i rent fett. Det er nemlig slik at maten vi spiser inneholder både proteiner, fett, karbokydrater, og det vi får i oss ekstra av dette vil lagres på forskjellig vis i kroppen.

DIN BESTE VENN: Drikk vann for å rense kroppen for avfallsstoffer. Hudk st noen ganger tror vi vi er sultne, mens egentlig er vi dehydrerte. Foto: Colourbox
DIN BESTE VENN: Drikk vann for å rense kroppen for avfallsstoffer. Hudk st noen ganger tror vi vi er sultne, mens egentlig er vi dehydrerte. Foto: Colourbox Vis mer

Vekta «lyver»

Dette er ganske kompliserte greier, men for å forklare det enklest mulig er det ikke slik at alle de kiloene du eventuelt har gått opp i vekt i løpet av juleferien, er lagret som fett på kroppen.

Det du har spist av ekstra karbohydrater blir lagret som glykogen, en energikilde kroppen raskt kan benytte seg av, skulle det være nødvendig (det er derfor du bør spise karbohydrater før du skal anstrenge deg fysisk). Hvis du imidlertid har spist veldig mye ekstra karbohydater i forhold til behovet, og kroppens glykogenlagrene er fulle, vil karbohydratene omdannes til fett.

LES OGSÅ: Alt du trenger vite om karbohydrater

Proteiner er byggesteiner kroppen bruker for å opprettholde og bygge muskler, men de er også essensielle for hjernen, blodet, og for produksjon av hår og negler. Det du har spist av ekstra proteiner, som kroppen ikke bruker for å opprettholde muskelmasse, vil omdannes til energi. Dersom kroppen ikke har bruk for denne ekstra energien, vil den omdannes til fett og lagres i kroppen. Se hvor mange proteiner du trenger her.

Fett er også en energikilde for kroppen, og visse typer fett MÅ vi ha for at kroppen skal fungere. Et fettfritt kosthold er altså ikke gunstig, for fett er bra for deg, bare du spiser riktig type og riktig mengde. Spiser du mer fett enn kroppen har behov for, lagres det til bruk i hardere tider. Det er ubegrenset hvor mye fett kroppen kan lagre - det ser vi på folk som lider av fedme, og som har ekstreme fettlagre på kroppen.

Til sist må vi ta med at julemat generelt inneholder mye salt, et stoff vi ikke bør få i oss for mye av. Dermed opplever mange av oss at kroppen er full av vann etter at vi har spist salte matvarer som ribbe, medisterkaker og spesielt pinnekjøtt. Dette gir også utslag på vekta, og kan utgjøre en god del av de ekstrakiloene du veier mer nå i forhold til før jul.

Les mer om fett, proteiner og karbohydrater og hvordan kroppen behandler disse på Actic.no.

Vet du hvor mange kalorier du trenger hver dag? Finn det ut her!




Ikke bråslank deg

Hvor mye du faktisk har lagt på deg vil du ikke vite før du har hatt et par dager med ditt normale kosthold, slik at kroppen får tid til å kvitte seg avfallsstoffer og ekstra vann i kroppen. Drikk masse vann, og spis mye fiber i form av grove kornprodukter, frukt og grønnsaker for å få fart på fordøyelsen. Les forøvrig mer om hvordan du skal få fordøyelsessystemet til å fungere optimalt her.

Det er først etter dette du kan se om jula faktisk har gjort så stor skade som du frykter. Mest sannsynlig har den ikke det. Og den gode nyheten er at det ikke burde ta så veldig lang tid å komme tilbake til der du var før julefreden senket seg og julematen kom på bordet.

LES OGSÅ: Matmons? Bygg muskler, så kan du spise mer!

VEKK ME'N: Den lille ekstravalken som muligens har dukket opp tar ikke så lang tid å bli kvitt. Se tips i artikkelen. Foto: Colourbox
VEKK ME'N: Den lille ekstravalken som muligens har dukket opp tar ikke så lang tid å bli kvitt. Se tips i artikkelen. Foto: Colourbox Vis mer

Slik går du ned 1/2 kilo i uka





Som vi tidligere har skrevet, er et realistisk mål å klare å gå ned rundt 0,5 kilo i uka. Mer enn dette er absolutt mulig, men det krever en ganske stor innsats av deg når det gjelder både kalorireduksjon og trening, og dermed blir det vanskelig å få det til i en ellers hektisk hverdag der jobb og familie krever sitt.

Et godt tips er derfor å ikke være for ambisiøs, men følge dette rådet fra David B. Sarwer, psykolog og direktør for the Stunkard Weight Management Program ved the University of Pennsylvania School of Medicine:

- For å gå ned en halv kilo i uka, bør du redusere ditt daglige kaloriinntak med 200 til 300 kalorier og forsøke å forbrenne 200 til 300 kalorier ekstra per dag.

200-300 kalorier er ganske enkelt å kutte. For eksempel inneholder et glass eplejuice (2 dl) 100 kalorier, mens et glass appelsinjuice inneholder cirka 85 kalorier. Bytt ut denne frokostdrikken med et vannglass eller en grønn te, så har du allerede spart en del.

To grovbrødskiver på rundt 50 gram inneholder omtrent 220 kalorier. Til sammenligning inneholder to havreknekkebrød 120 kalorier, så ved å bytte har du spart 100 kalorier her også.

Nå er det ikke sikkert det er ved frokosten du skal kutte kalorier, for en solid frokost er viktig for å holde deg mett og blodsukkeret stabilt slik at du ikke blir skrubbsulten før lunsj. Men eksemplene viser i hvert fall at det ikke skal så veldig store endringer til for å kutte det daglige kaloriinntaket med 200-300 gram. Sjekk forøvrig 30 matvarer nesten uten kalorier her.

For å forbrenne 200-300 ekstra kalorier hver dag med aktivitet, må du opp av sofaen og bevege deg. Men fortvil ikke - det skal faktisk ikke så mye til her heller. En halvtimes rask gange forbrenner rundt 200 kalorier, og det samme gjør langrenn. Vil du heller jogge, krever det en halvtimes joggetur for å forbrenner 300 kalorier.

VEKT IKKE VIKTIGST: Husk at vekta forteller lite om din fysiske form. Fokuser heller på konsistensen din - du vil heller veie mer og være stram i fisken enn veie mindre men være dvask! Foto: Image Source
VEKT IKKE VIKTIGST: Husk at vekta forteller lite om din fysiske form. Fokuser heller på konsistensen din - du vil heller veie mer og være stram i fisken enn veie mindre men være dvask! Foto: Image Source Vis mer
undefined
Til forsiden