DRØMMESTYRING: Ifølge søvnekspert Ståle Pallesen kan du faktisk trene deg opp til å endre drømmene dine slik du ønsker. Foto: NTB Scanpix
DRØMMESTYRING: Ifølge søvnekspert Ståle Pallesen kan du faktisk trene deg opp til å endre drømmene dine slik du ønsker. Foto: NTB Scanpix
Drømmer

Du kan bestemme hva du drømmer

Det finnes metoder som lar deg «styre» dem.

KK.NO: Hver natt drømmer vi - og selv om vi som oftest ikke husker hva vi har drømt når vi våkner, er vi faktisk innom gjennomsnittlig fire til seks drømmer hver natt.

Har du noen gang ønsket «å styre» drømmen din? Eller våknet opp fra et mareritt og ønsket at du hadde hatt mulighet til å endre utfallet?

Ifølge søvnekspert Ståle Pallesen er dette faktisk mulig. 

LES OGSÅ: Tungt å stå opp? Lær deg triksene!

Lucid dreaming

- Dersom man har en ubehagelig drøm som går igjen, kan man skrive den om og trene på å se for seg den nye drømmen rent visuelt i fem til tyve minutter per dag.

- Skal man gjøre det underveis i drømmen, må man komme inn i en tilstand som kalles lucid dreaming – da vet du at du drømmer mens du drømmer og kan så bestemme hva som skal skje, forklarer han til KK.no.

Ifølge Norsk helseinformatikk anses mareritt som normalt, med mindre de forstyrrer søvnmønster eller psykososial utvikling. I voksen alder blir mareritt ofte forbundet med stress og angst eller andre psykiske plager.

En måte å gjøre deg selv bevisst på at du drømmer i selve drømmen, er å fokusere på et element i drømmen og si til seg selv at «nå drømmer jeg», forklarer Pallesen.

- I våken tilstand kobler man elementet fra drømmen til bevisstheten om at man drømmer ved å se elementet for seg, og så si til seg selv: «jeg drømmer». Da øker sannsynligheten for at du blir bevisst på at du drømmer når dette elementet dukker opp i bevisstheten, og du kommer da inn i «lucid dreaming»-tilstanden, sier søvneksperten. 

Også Trine Åldstedt, som er NLP-coach og eier av MetaResource AS, forteller til KK.no at man kan styre drømmene sine:

- Når vi sover er det det ubevisste som jobber. I det øyeblikket vi våkner, og forholder oss til informasjonen i en drøm, så er jo drømmen allerede drømt. Måten vi kan endre drømmene på, er via selvutvikling i forkant, eller underveis.

LES OGSÅ: Dette betyr drømmene dine

Lag drømmejournal

Hun oppfordrer oss til å jobbe med drømmene, og å skrive drømmejournal, for å bli mer bevisst på hva vi drømmer om. Dette kan også bidra til at vi lettere kan endre drømmene:

- Hvis vi skriver ned tankene og opplevelsene med det samme vi våkner, så vil vi kunne forholde oss til informasjonen, sier Åldstedt. 

Drømmene våre er personlige, metaforiske og symbolske, så vi må kunne tolke dem.

- Det å få grep på drømmene våre er altså en treningssak, sier Åldstedt.

Et annet knep er å tenke på det vi ønsker å drømme om rett før vi sovner:

- Det siste vi tenker på før vi sovner, og den grunnleggende tankeflommen vi har hatt gjennom dagen, er gjerne det vårt ubevisste sinn jobber med om natten. Bevissthet rundt dette er med på å påvirke drømmene våre, forklarer Åldstedt.

LES OGSÅ: Føles drømmene skremmende virkelige?

alt
MARERITT? Skriv om marerittet, og øv deg på å se for deg den nye drømmen. Da er det stor sannsynlighet for at du drømmer den på nytt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Drømmer du husker

Ifølge Pallesen trenger hjernen og bevisstheten litt tid på «å lære seg» til å endre drømmene og marerittene.

- Normalt må man øve på dette en del dager før man kan forvente effekt.

Du har kanskje opplevd at du husker noen drømmer spesielt godt, og glemmer andre drømmer bare sekunder etter at du har våknet fra den. Ifølge Pallesen er dette fordi tilstanden hjernen er i under drømmesøvn, er lite optimal for dannelse av hukommelsesspor. 

alt
FLERE METODER: En måte som kan fungere, er å skrive ned det du drømmer. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Blant annet er det signalstoffer som skilles ut i liten grad under drømmesøvn som mange mener er av betydning for dannelsen av hukommelse. Det er også slik at impulstrafikken gjennom hjernen er endret under søvn. Vi husker best sterke drømmer fordi de trigger oss emosjonelt, og dette aktiverer deler av hjernen som fremmer hukommelsen.

Dersom du opplever mareritt som blir så voldsomme og hyppige at de går utover livskvaliteten din, er det viktig at du kontakter lege.

Ifølge Norsk Helseinformatikk kan både kognitiv terapi og hypnoterapi være terapiformer som kan hjelpe.

LES OGSÅ: Har du rare sexdrømmer?

Fem effektive metoder

Andre som er opptatt av hvordan du kan styre drømmene dine, er hypnoterapeut Seph Soliman.

Ifølge ham kan du nærmest bestille en drøm ved å si til deg selv hvordan du vil at den skal være.

Han har tidligere fortalt til KK.no at det er fem effektive metoder du kan prøve om du vil forsøke å styre drømmene dine:

Skriv drømmedagbok: Ha blokk og blyant på nattbordet. Skriv ned drømmen så snart du våkner. Slik kan du gjenkjenne typiske mønstre som kan være interessante og gi deg innsikt.

Lag kontrollerte drømmepauser: Med denne teknikken sørger du for å våkne etter cirka seks timer med søvn, men pass på at du ikke blir lysvåken før du prøver å sove videre. La hele kroppen slappe helt av, men prøv å være bevisst på hva du tenker og etter hvert drømmer. Du leder tankene inn i drømmen!

Fortsett på den samme drømmen: Når du våkner, skriv ned hva du drømte mens du fremdeles ligger i senga. Hold deg så søvnig som mulig. Sov så videre og fokuser på det du nettopp har drømt.

Finn en drømmedrøm: Tenk på en drøm fra din drømmedagbok som du ønsker å gjenoppleve. Visualiser drømmen igjen, fokuser på en detalj av den, og fall i søvn mens du tenker på denne detaljen. Da kan drømmen fortsette.

Bruk verktøy: Du kan kjøpe et apparat som du tar på deg når du skal sove. Apparatet måler når du er i den drømmerike, lette REM-søvnen, og sender da ut et signal (lys eller lyd) som holder deg akkurat våken nok til å skjønne at du drømmer.

Til forsiden