HVA BØR DU VELGE: Ifølge ernæringseksperten bør du helst bytte ut noe av det røde kjøttet med fisk - hels bør ukesmenyen bestå av to til tre måltider fisk.  Foto: Alex Tihonov - Fotolia
HVA BØR DU VELGE: Ifølge ernæringseksperten bør du helst bytte ut noe av det røde kjøttet med fisk - hels bør ukesmenyen bestå av to til tre måltider fisk. Foto: Alex Tihonov - Fotolia
Kjøtt

Fisk, kjøtt eller kylling - hva bør du velge?

Ifølge ernæringsfysiologen er det spesielt én ting du bør bytte ut.

Hva spiser du helst til middag?

Mens enkelte foretrekker en saftig biff, er det andre som ikke kan få nok av kyllingfilet, pannestekt laks eller wienersnitzler.

Men hva er egentlig det beste du kan velge, og hvor ofte bør du ha det på menyen?

LES OGSÅ: Få fart på fordøyelsen - helt naturlig

Dropp biffen til middag

- Vi spiser allerede for mye kjøtt her i landet, forteller Anita Marie Myrvang, ernæringsfysiolog i Somebody.no.

Et godt råd er derfor å kutte ned på biff og rødt kjøtt til middag. Myrvang forklarer at stadig flere spiser kjøtt her til lands, og utviklingen er derfor ganske uheldig. Per dags dato er vi oppe i et inntak på 75 kilo kjøtt i året per person.

Tidligere studier viser at for høyt inntak av rødt kjøtt øker risikoen for diabetes type 2 med 48 prosent.

- Først og fremst er det viktig å velge mer fisk fremfor kjøtt, og det er anbefalt at du gir plass til 2-3 måltider i uken - hvorav to av dem er fet fisk, sier hun.

alt
SPIS MER FISK: Mens de fleste nordmenn spiser dobbelt så mye kjøtt som anbefalt, er det mange som ikke spiser nok fisk. Minst to måltider i uken bør bestå av fet fisk som laks eller ørret. Foto: marcelokrelling - Fotolia Vis mer

Dette kan imidlertid føles litt voldsomt for mange. Heldigvis finnes det flere måter å inkludere mer fisk i kosten.

- Det er enkelt og effektivt å inkludere fisk på andre måter, som til brødmåltider - prøv for eksempel laks, sild eller makrell på brødskivene dine.

LES OGSÅ: Velger du glutenfritt for å være sunnere?

En kilde til mange viktige vitaminer

En av hovedårsakene til at du bør spise mer fisk er innholdet av sunne næringsstoffer.

- Fisk inneholder mange vitaminer, mineraler og fettsyrer som kroppen ikke kan produsere selv. Det viktigste vi får fra fisk er vitamin D og omega-3, som begge er utfordrende å få dekket ellers i kostholdet, sier Myrvang.

Og selv om du ikke skal overdrive inntaket av kjøtt, er også dette en kilde til en rekke viktige næringsstoffer - blant annet vitamin B, sink, selen og jern.

Det er imidlertid fullt mulig å finne disse næringsstoffene også i andre matvarer.

- En fordel med kjøtt er likevel sammensetningen og tilgjengeligheten av næringsstoffer som protein og jern, sier ernæringsfysiologen.

alt
SALT: Den største utfordringen med et stort inntak av bearbeidet mat, er det høye innholdet av salt. Foto: Belaya Katerina - Fotolia Vis mer

Helsemyndighetene anbefaler likevel at du velger hvitt kjøtt fremfor rødt, og kylling er både næringsrikt og kalorifattig. Studier har også vist at kylling kan beskytte mot hjerte- og karsykdom - spesielt hos kvinner med høyt kolesterol.

Pass på saltinnholdet

De fleste spiser nok likevel ikke rent kjøtt - enten det er fisk, fugl eller rødt kjøtt, hver dag. Og mange erstatter det med bearbeidet mat.

En utfordring med dette er spesielt saltinnholdet.

- Et av hovedproblemene med bearbeidet kjøtt er det høye saltinnholdet. Nordmenn får i seg dobbelt så mye salt som anbefalt, og mellom 70 og 80 prosent av dette kommer fra bearbeidet mat, og da spesielt kjøtt, forklarer Myrvang.

Bearbeidet kjøtt inkluderer kjøtt som er saltet, røkt eller behandlet på en annen måte for å forlenge holdbarheten. Eksempler er røkt skinke, bacon, salami, røkte pølser, og det meste av kjøttdeig og farseprodukter som er på markedet.

Inntak av denne typen mat er tidligere blitt koblet til økt risiko for kreft og hjertesykdom.

- Desto mer vi klarer å lage maten selv eller velge rent, desto bedre. Mindre bearbeidet mat inneholder mer vitaminer, mineraler og proteiner, sier Myrvang.

LES OGSÅ: 30 minutter er alt som skal til

Ha én vegetardag i uken

Selv om både kjøtt, fisk og kylling er en god kilde til proteiner, samt vitaminer og mineraler, er det ingenting i veien for å droppe det en gang i blant - faktisk kan du dra fordel av en vegetardag i uken.

alt
HA EN VEGATARDAG: Det er både godt for kroppen og miljøet, og trenger slett ikke å være kjedelig. Faktisk kan det åpne opp for en rekke nye muligheter på kjøkkenet. Foto: photoanatomy - Fotolia Vis mer

- Dette er godt for både kroppen og miljøet, og kan i tillegg føre til at du utvider din egen horisont i matveien ved å prøve nye retter og ingredienser, sier ernæringsfysiologen.

For eksempel har Paul McCartney fra The Beatles skapt en ny bevegelse kalt «meat free monday», som har fått mye oppmerksomhet i Storbritannia.

Ikke minst vil en vegetardag i uken bidra til at du spiser mer frukt og grønt - en annen anbefaling fra helsemyndighetene de fleste ikke helt klarer å følge opp.

Og hvis du ikke klarer å kutte ut kjøttet helt, er det like lurt å redusere noe av mengden.

Til forsiden