GÅ EN TUR: En ny undersøkelse viser at dersom du går en 40 minutter lang tur tre ganger i uka, så vil det styrke hukommelsen din.  Foto: Panther Media
GÅ EN TUR: En ny undersøkelse viser at dersom du går en 40 minutter lang tur tre ganger i uka, så vil det styrke hukommelsen din. Foto: Panther Media
Trening

- Gå 40 minutter to ganger i uka

Moderat trening sørger for at hjernen din holder deg ung. Bare litt aktivitet gir store resultater.

Å gå en kveldstur i nabolaget kan gjøre mer enn å klarne tankene, kurere fyllesyke og forlenge livet ditt. En ny studie viser nemlig at moderat trening, som en spasertur, kan styrke hukommelsen din, skriver BBCNews.com.

Undersøkelsen, som ble gjennomført av professor Kirk Erickson og kolleger fra the University of Pittsburgh i USA og er publisert i the National Academy of Sciences, viser blant annet at en vanlig tur på om lag 40 minutter et par ganger i uken er nok til å bevare hukommelsen og holde aldrende hjerner i toppform.

LES OGSÅ: Gjør gåturen til en kalorikiller

alt
PÅ TUR SOM STJERNENE:Gjør som «Heroes»-skuespillerinnen Hayden Panettiere og ta hunden på en luftetur. Det har mange gunstige helseeffekter. Foto: All Over Press Vis mer

Styrker hukommelsen






Moderat trening økte nemlig størrelsen på hippocampusen, som er en struktur medialt i tinninglappen i storehjernen, som har funksjoner knyttet til hukommelse og romlig orientering, på de 120 frivillige som var med på studiet.

Studiet viste også at moderat trening kan fungere som en buffer mot utvikling av demens, samt aldersrelatert hukommelsessvikt.

- Selv moderat trening kan forbedre hukommelsen og hjelpe til med å beskytte hjernen fra det normale forfallet som er forårsaket av aldring, sier Simon Ridley, lege i the Alzheimer’s Research Trust.

Professor Erickson og hans kolleger gjennomførte studien gjennom en periode på ett år, og delte de 120 frivillige inn i to grupper. Den ene gruppen ble bedt om å begynne treningsregimet ved å gå 40 minutter om dagen, tre dager i uken, mens den andre gruppen kun skulle tøye og gjøre øvelser som tonet opp musklene.

LES OGSÅ:3 gåturer i uka = stabil vekt

Holder hjernen sunn

Hjerneskanner og hukommelsestester ble gjennomført både før og etter at studiet var gjennomført, og disse viste at volumet i hippocampus økte med rundt 2 prosent hos de som drev med vanlig aerob trening (treningsform som gjør at man kan løpe lenge i et høyt tempo uten å bli stiv). Det samme området i hjernen minsket i volum med 1,4 prosent hos de som kun drev med tøyning.

Begge grupper viste noe forbedring i hukommelsestestene, men i «gågruppen» så det ut til at denne forbedringen var knyttet til det økte volumet på hippocampus.

- Vi tror at atrofien (tilbakedanning av vev) i hippocampus senere i livet er nærmest uunngåelig. Men vi har også vist at moderat trening i ett år kan øke størrelsen på denne strukturen. På det stadiet er hjernen fortsatt modifiserbar, sier Erickson.

Også Simon Ridley tror moderat trening kan hjelpe til med å holde hjernen sunn.

- Dette viser at det aldri er for sent å begynne å trene for å holde hjernen sunn og frisk. Det dukker stadig opp nye bevis for at regelmessig trening og en sunn diett kan hjelpe til med å redusere risikoen for å utvikle demens, i tillegg til at det er utallig andre helsemessige effekter av å leve en sunn livsstil, sier han.

LES OGSÅ: Trening for tiltaksløse


alt
SETT OPP FARTEN: Hvis du øker farten når du går, forbrenner du flere kalorier. Foto: Colourbox Vis mer

Flere gode grunner til å gå:







  • En spasertur er en fin måte å starte dagen på.

  • Å gå forbrenner fett, men er også bra for stoffskiftet, slik at du fortsetter å forbrenne kalorier etter at du har stoppet.

  • Jo raskere du går, jo flere kalorier forbrenner du.

  • Ta tiden på deg selv. 120 skritt i minuttet tilsvarer ca. 5 kilometer i timen, mens det raskeste folk går før det blir til løping er 150 skritt i minuttet, som tilsvarer 8 kilometer i timen.

  • Dersom halvtimes lange turer ikke passer inn i timeplanen din, lag kortere økter og dytt dem innimellom de andre gjøremålene.

  • Studier ved Loughborough universitet i Leicestershire, Storbritannia, har funnet at det ikke er så stor forskjell på om man går i en halvtime eller deler opp i kortere intervaller.

  • Og jo lengre du går, jo bedre vil du føle deg

  • Beta-endorfiner, kroppens godfølelse-kjemikalier vil slå inn etter rundt 30 minutters spasering, så fortsett.

  • Å gå øker mengden av andre humør-økende kjemikalier også, som dopamin, adrenalin og serotonin.

  • Til forsiden