SUPERMAT: Chiafrø omtales som "supermat" i USA, og ifølge helsenettsiden til Fox News er frøene proppfulle av viktige næringsstoffer. Vær imidlertid påpasselig dersom du har allergier.  Foto: Getty Images/Hemera
SUPERMAT: Chiafrø omtales som "supermat" i USA, og ifølge helsenettsiden til Fox News er frøene proppfulle av viktige næringsstoffer. Vær imidlertid påpasselig dersom du har allergier. Foto: Getty Images/Hemera
Supermat

Her er det nye superfrøet

Det er proppfullt av omega-3, protein og viktige aminosyrer.

Dersom du ikke har hørt om chiafrø, er det på tide å lære seg navnet.

Chia kan nemlig gi deg mer energi, øke styrke og utholdenhet, ha en positiv innvirkning på vekttap, og senke blodsukkeret ditt.

LES OGSÅ: Her er den nye superfrukten

Inneholder viktige næringsstoffer

Ja, det høres kanskje for godt ut til å være sant at et bittelite frø kan inneha alle disse egenskapene. Men frøet har vært kjent for å inneholde viktige næringsstoffer i mange hundre år, særlig i Mexico, helt tilbake til aztekernes tid, skriver helsenettstedet til Fox News (ekstern lenke).

Chia er en blomstrende plante som opprinnelig kommer fra Mexico og Guatemala.

Spirene fra chiaplanten brukes ofte i salater, sandwicher og andre retter, men det er frøene som er «superstjernene» når det gjelder næringsstoffer.

Årsaken til at frøene omtales som «supermat», særlig i USA, er fordi de inneholder...

  • to ganger så mye protein som andre frø eller korn.
  • fem ganger så mye kalsium som melk, samt bor - et mineral som hjelper til med å overføre kalsium til skjelettet ditt.
  • to ganger så mye kalium som bananer.
  • tre ganger så mye jern som spinat.

    LES OGSÅ: Derfor bør du drikke granateple-juice

    Proppfulle av omega-3

    Som om ikke det var nok, er frøene også svært rike på omega-3- og omega-6-fettsyrer som er svært viktige byggesteiner for kropp og hjerne.

    SanaBona, som er en økologisk produktserie, har blant annet chiafrø, og på nettsiden deres (ekstern lenke) står det at chiafrøene inneholder langt mer omega-3-fettsyrer sammenlignet med andre frø og matvarer.

    Ja, to spiseskjeer chiafrø inneholder faktisk mer omega-3 enn en hel laksefilet.

    Se bare her:
  • Chiafrø: 62,3 prosent
  • Linfrø: 54,6 prosent
  • Gresskarkjerner: 15 prosent
  • Soyabønner: 15 prosent
  • Valnøtter: 5 prosent

    LES OGSÅ: Alt du bør vite om omega-3, 6 og 9

    Bra for magen

    Siden chiafrøene er såpass rike på mineraler, deriblant kalsium (chia inneholder cirka 205 mg kalsium per 100 gram - gjennomsnittsverdi), kan det være fint å ta dersom du ikke drikker melk eller spiser melkeprodukter.

    Som linfrø, er chia et slimdannende frø, og kan være bra dersom du har diaré eller er dårlig i magen. De suger nemlig opp væske.

    Ifølge SanaBonas nettsider (ekstern lenke) skyldes denne oppsugningsevnen mukoploysakkaridene som er i frøene. Disse mukopolysakkaridene bygger opp en slimhinne i tarmveggen som hemmer sykdomsfremkallende bakterier.

    I tillegg gjør chiafrø at blodsukkeret ikke stiger så fort. Grunnen er at opptaket av karbohydrater forsinkes ved at det i tarmen blir en slags «slimbarriere» å komme igjennom. Det kan også gi en ekstra metthetsfølelse, som kan være gunstig dersom du ønsker å gå ned i vekt.

    LES OGSÅ: Lider du av vitaminmangel?

    Slik kan de brukes

    Frøene kan spises som de er eller spires, det beste er imidlertid å knuse/male frøene så mye som mulig for å få best tilgang på det sunne fettet (dette kan for eksempel gjøres i en blender).

    Chiafrøene er supre i frokostblanding, vaffelrøre, smoothies, over frokostgrøten, i yoghurt, og kan også brukes i bakst, som for eksempel brød og rundstykker, eller du kan lage dine egne chiamuffins.

    Det er viktig at du kjøper frøene fra en godkjent produsent/selger, slik at du unngår sprøytemiddelrester.

    Dette er næringinnholdet i SanaBona chiafrø pr 100 g.
    Kcal: 373/ 1568 kJ
    Proteiner: 18,01 g
    Fett:33,48 g
    -hvorav mettet fett: 3,51 gr
    -hvorav ummettet fett: 2,95 gr
    -hvorav flerumettet fett: 28,20g
    Karbohydrater: 38,25 g
    Kostfiber: 38,25 g

    LES OGSÅ: Slik lager du knekkebrød

    Allergikere bør være påpasselige

    Selv om helsenettsteder som Fox News, Forbes.com (ekstern lenke) og Fitsugar.com (ekstern lenke) lovpriser frøene, kan det imidlertid være lurt å være litt påpasselig, særlig dersom du har allergier.

    Det har nemlig ikke blitt gjort tilstrekkelig med forskning på alle egenskapene til frøene (som selges via internett her til lands), og selv om chiafrø ble godkjent som mat i EU 15. juli 2009 (godkjennelsen gjelder bare for brødblandinger der frøene utgjør maks fem prosent) , kan for eksempel peanøtt- og sesamallergikere kryssreagere med frøene.

    Det foregår fortsatt allergitesting av frøene i EU, og ifølge en tidligere artikkel publisert på TV2.no (ekstern lenke) har det danske forbrukerrådet tidligere skrevet på sine nettsider at det ikke finnes avgjørende dokumentasjon for at chiafrø har en sunnhetseffekt.

    LES OGSÅ: Frøene du ikke bør spise for mye av

    Noe du lurer på? Spør KK.no

    Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

    Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til [email protected], og vi vil finne det ut for deg.
  • Til forsiden