KRITISK TIL LAVKARBO: Trimdronning Kari Jaquesson stiller seg kritisk til lavkarbo-kostholdet, som har vært mye omtalt i norske medier de siste månedene.  Foto: Per Ervland
KRITISK TIL LAVKARBO: Trimdronning Kari Jaquesson stiller seg kritisk til lavkarbo-kostholdet, som har vært mye omtalt i norske medier de siste månedene. Foto: Per Ervland
Lavkarbo

- Lavkarbo er bortkastet

Her er hva trimdronningen mener du bør gjøre i stedet.

Fokuset på helse og sunnhet har aldri vært større enn det er akkurat nå, og stadig flere av oss ønsker å gjøre noe med kostholdet og livsstilen vår for å få en bedre selvfølelse og hverdag.

Tidligere forskning har til og med vist at syv av ti norske kvinner ønsker å gå ned i vekt og i en fersk spørreundersøkelse på KK.no svarte hele 38 prosent av dere lesere at dere er litt besatt av slanking og mat.

Spørsmålet mange av oss sitter igjen med er imidlertid hva som er den beste metoden for å gå ned i vekt?

Er det blodtypediett, babymatdiett, middelhavsdiett, grønnsaksdiett, eller lavkarbo?

LES OGSÅ: Dette kan klusse med magen

Kritisk til lavkarbo

Ifølge trimdronning og livsstilsguru Kari Jaquesson (49) finnes det dessverre ingen «snarvei» til sunn helse, og 49-åringen stiller seg også svært kritisk til «lavkarbo-hysteriet» som har versert i mediene de siste månedene.

- Jeg synes lavkarbo er helt bortkastet. Dessuten er det veldig mange som sverger til det som egentlig ikke vet hvordan de definerer lavkarbo, sier Jaquesson til KK.no:

- Det er klart at folk går ned i vekt når de slutter å spise boller, muffins, sjokolade og cola. De karbohydratene kan man jo regulere veldig ned. Det å kutte brød, poteter, pasta og ris totalt er imidlertid bare helt latterlig. Mange tror dessuten at de har gått ned fordi de har kuttet nettopp dette, mens egentlig har de gått ned fordi de kuttet ut muffins, boller og slikt.

Hva synes du om lavkarbo? Diskuter nederst i artikkelen!

LES OGSÅ: Lavkarbo kan gi dårlig ånde

- Setter helsen sin på spill

Ett av de mange diskusjonselementene rundt dette med lavkarbo, er at det ikke har blitt gjort nok forskning på det til å vite om det er bra eller skadelig for helsen i lengden.

Ifølge Jaquesson har studier også vist at de fleste som slanker seg gjennom såkalte «dietter» går opp igjen i vekt.

- Det har blitt gjort metastudier på de ulike diettene der ute, og studiene viste at etter to år så er vektoppgangen akkurat den samme – uansett hva du holder på med. Jeg personlig kan ikke se noen gode argumenter for slike dietter, hvis ikke man har en helt spesiell helsetilstand. Selv da kan jeg umulig tenke meg at det er spesielt smart å spise én kilo bacon i uka, sier hun:

- Lavkarbo – i den grad at man begrenser de enkle sukkerartene, er lurt, og det å spise mer grønnsaker, fisk, nøtter og mindre kjøtt er også veldig bra.

Trimdronningen er også redd for langtidseffektene av den omdiskuterte kostholdsformen.

- Det som er interessant å se i forhold til dette med lavkarbo, er at bollesalget ikke har gått ned, sjokoladesalget har heller ikke gått ned. Jeg tror det er mange som spiser det de kaller lavkarbo i uka, men så kommer helgen og da tenker de «åh, men noe må jeg da kunne unne meg», og da blir det sånn bollehelg. Jeg fordommer ingen som gjør det, og alle må gjøre som de selv vil, men jeg er litt bekymret for at noen setter helsen sin på spill altså, sier hun:

- Det er jo ikke gjort noen langsiktig forskning på dette, og mange vil nok kunne oppleve at de får mangel på viktige næringsstoffer – som B-vitamin. I Norge finner du nemlig dette stort sett i grove kornprodukter.

LES OGSÅ: Ikke velg lavkarbo-øl

Spiser sunt, men blir overvektig

I stedet for å hive deg på en diett/slanke-trend, eller la være å unne deg god mat, råder Jaquesson deg til å lære deg å kontrollere porsjonene dine.

Ifølge trimdronningen er dette nemlig nøkkelen til suksessfull vektnedgang.

- Mitt beste tips for folk som vil ned i vekt kunne stått på én side – «nei takk og ræva i gir». Det handler rett og slett om porsjonskontroll. Du kan spise alt du vil – det er ingen ting som er forbudt eller «farlig» å spise, men du må porsjonere det. Noe trenger du mye av, noe trenger du mindre av. Og så må du bevege deg, forklarer hun.

Det er også viktig å huske på at kroppen og forbrenningen endrer seg etter hvert som du blir eldre.

- De fleste av oss kan som regel ikke spise det samme når man er 45 som når man er 25. Jeg spiste nesten dobbelt så mye da jeg var 25 som jeg gjør nå. Men dette er ikke noe tap, man må bare regulere ut fra livssituasjonen, sier Jaquesson:

- Det absolutt viktigste er dette med porsjonskontroll. Det er veldig mange som spiser sunt, men som blir overvektige fordi de spiser for mye. Og så er det alkoholen, og den vil jo ingen snakke om. Det er faktisk slik at det er mange damer som drikker 3-4 flasker rødvin i uken. Det er helt vanlig, de kaloriene er jo ikke gratis, og når du drikker rødvin og kommer hjem litt sulten – da er det som regel ikke havregrøten man hiver seg over.

Ifølge trimdronningen er det imidlertid viktig at du ikke blir for opptatt av vekt og kosthold.

- Det er viktig at man slapper av litt, for jeg synes at ting bare blir mer og mer «spisset». Se bare på trening, det er alltid noe nytt. Folk bør bare slappe av, leve livet og gjøre ting som er gøy, ting som er artig. Det er mange som kaster bort tid på å bekymre seg.

For mer tips om kosthold, trening og helse, sjekk ut Kari Jaquessons hjemmeside (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Tenker på slanking nesten hele tiden

Til forsiden