TOPP SNACKS: Ristede kikerter er et supert alternativ til potetgull.           Foto: Stine Okkelmo
TOPP SNACKS: Ristede kikerter er et supert alternativ til potetgull. Foto: Stine Okkelmo
Snacks

Prøv supersunn kikert-snacks

Like godt som potetgull, men mye sunnere.

Er du blant dem som er glad i salt snacks? Som altfor ofte faller for fristelsen og spiser mer potetgull enn godt er?

Da vet du sikkert at blant de sunneste salte snacksene, finner vi popcorn og saltstenger. Og at du gjør lurt i å knaske på nøtter i stedet, fordi de inneholder mange fine mineraler og sunt fett.

Ønsker du deg en annen sunn snack, prøv kikert-snacks!

LES OGSÅ: Popcorn-trikset som gir ekstra luftig resultat

Proteinrik og kalorifattig

Kikertene blir av mange brukt til å lage den gode dippen hummus, eller til å få litt ekstra tygg i salater og couscous.

Erten er et funn, fordi den inneholder 7,5 prosent proteiner, 6,2 prosent kostfiber og bare 2,5 prosent fett, og fordi 100 gram bare utgjør 125 kalorier

Dermed er den mettende, bra for fordøyelsen, og dessuten inneholder den viktige stoffer som kalsium, kalium, magnesium og fosfor.

Super som snacks

Når du er fysen på snacks kan du derfor la potetgullposen ligge og i stedet lage deg kikert-snacks.

Alt du trenger er kokte kikerter (fås på boks i matbutikken), dine favorittkrydder og litt olivenolje. Etter 30 minutter i ovnen er kikertene blitt sprø og gode - og du vil sannsynligvis ikke savne potetgullet!

Bruker du salt på kikertene, vær obs på at du ikke oversalter og spiser snacksen ofte. De fleste av oss får i oss altfor mye salt, og bør passe på inntaket.

 1. Skyll kikertene godt i vann. Her har vi brukt en boks på 300 gram kikerter. Foto: Stine Okkelmo  Foto: undefined 1. Skyll kikertene godt i vann. Her har vi brukt en boks på 300 gram kikerter. Foto: Stine Okkelmo Foto: undefined 2. Tørk dem med kjøkkenpapir eller et rent kjøkkenhåndkle.  Foto: undefined 2. Tørk dem med kjøkkenpapir eller et rent kjøkkenhåndkle. Foto: undefined 3.Ha kikertene i en ildfast form. De bør ha såpass plass at de ikke ligger oppå hverandre. Bland inn rundt 1 spiseskje olivenolje (mais-, solsikke- eller rapsolje fungerer også). Foto: Stine Okkelmo  Foto: undefined 3.Ha kikertene i en ildfast form. De bør ha såpass plass at de ikke ligger oppå hverandre. Bland inn rundt 1 spiseskje olivenolje (mais-, solsikke- eller rapsolje fungerer også). Foto: Stine Okkelmo Foto: undefined 4. Krydre med det du vil - vi bruker paprikapulver, chilipulver og litt salt. Du kan også krydre med oregano, rosmarin, timian ... valget er ditt. Foto: Stine Okkelmo  Foto: undefined 4. Krydre med det du vil - vi bruker paprikapulver, chilipulver og litt salt. Du kan også krydre med oregano, rosmarin, timian ... valget er ditt. Foto: Stine Okkelmo Foto: undefined 5. Rist kikertene i rundt 30 minutter på 220 grader. Rør litt i dem innimellom hvis ovnen din varmer ujevnt. Foto: Stine Okkelmo  Foto: undefined 5. Rist kikertene i rundt 30 minutter på 220 grader. Rør litt i dem innimellom hvis ovnen din varmer ujevnt. Foto: Stine Okkelmo Foto: undefined 6. Værsågod! Sprø pg smakfull snacks - som også er sunn. Kikert-snacksen holder i 4-5 dager hvis du oppbevarer den på et tørt sted. Foto: Stine Okkelmo  Foto: undefined 6. Værsågod! Sprø pg smakfull snacks - som også er sunn. Kikert-snacksen holder i 4-5 dager hvis du oppbevarer den på et tørt sted. Foto: Stine Okkelmo Foto: undefined

 

 

Til forsiden