PERFEKSJONIST?: Det kan hemme deg på mange måter. Lær deg å senke kravene til deg selv! Foto: Igor Mojzes - Fotolia
PERFEKSJONIST?: Det kan hemme deg på mange måter. Lær deg å senke kravene til deg selv! Foto: Igor Mojzes - Fotolia
Perfeksjonist

Senk kravene til deg selv

Er du perfeksjonist? Se hvordan det kan hemme deg.

Katja bruker time etter time på å skrive om på presentasjonen hun skal holde på jobben, mens hagen gror igjen av ugress.

Camilla prøver så hardt å være en god mor at huset hennes ser ut som en svinesti.

Dette er to typiske eksempler på perfeksjonister – de færreste av oss er nemlig perfeksjonistiske på alle områder av livet.

Ifølge psykoterapeut Henriette Boysen fra EFT-Instituttet er det en god grunn til det.

– Vi er typisk perfeksjonistiske på områder av livet som er viktige for oss, fordi det er her vi kan få anerkjennelse fra andre, eller fordi vi vet at ingen kan utsette noe på oss akkurat på dette området. Men som regel har vi ikke klart for oss hvorfor vi er perfeksjonistiske, sier Boysen.

- Får anerkjennelse for å prestere

Så hva er egentlig grunnen til at mange av oss stiller så høye krav til oss selv?

– I vår kultur får vi anerkjennelse for å prestere, og mange av oss tror at vi bare har verdi som mennesker hvis vi utretter en masse. Det ligger også i tiden at vi skal være en fantastisk mor, en tiltrekkende partner, gjøre en god karriere, ha en masse venninner og så videre. Men vi kan ikke rekke over hele spekteret, så det er også en del av grunnen til at vi bare er perfeksjonistiske på noen områder av livet, sier Henriette Boysen.

Som regel har vi en del ubevisste leveregler som ligger til grunn for de veldig høye standardene våre. Disse levereglene bunner ofte i gamle inngrodde antakelser om oss selv og omverdenen, som går helt tilbake til barndommen og er blitt en overlevelsesstrategi for å føle seg elsket.

Levereglene gjør oss ufleksible og selvkritiske.

LES OGSÅ: Stresser du for alt du ikke rekker?

alt
FORT Å BLI STRESSET: Kvinner som er perfeksjonister er svært utsatt for stress. Foto: Alliance - Fotolia Vis mer

Mer utsatt for stress

Når vi føler oss latterlige, udugelige, dumme, ynkelige, usynlige, verdiløse, usle eller ubetydelige, er det uttrykk for skam, som er tett forbundet med perfeksjonisme. Vi prøver å prestere for å dekke over de områdene vi skammer oss over. Vi føler oss kanskje dumme fordi vi ble kritisert mye som barn, og prøver derfor å levere den perfekte presentasjonen på jobben for å bevise for oss selv og omverdenen at vi ikke er dumme.

Perfeksjonister er mer utsatt for stress enn andre, og sliter ofte med angst og depresjon. Perfeksjonismen er en måte å regulere disse følelsene på. Det kan for eksempel gi en kortvarig ro å gå fullstendig amok med vaskebøtten, ut fra en ubevisst leveregel om at man bare er god nok hvis huset alltid skinner.

– Som mennesker søker vi hele tiden mot det som er mest mulig behagelig for oss – også selv om det overordnet sett ikke er det beste for oss. Slik er det også for perfeksjonisten, sier Boysen.

De fleste mennesker er mer eller mindre perfeksjonistiske. Det som er bra med det, er at man er grundig, i stand til å fordype seg og kan levere et godt resultat. Man er en god arbeidskraft og/eller en god mor.

– Den usunne perfeksjonismen går på bekostning av egne og andres behov og følelser og er en form for besettelse som er belastende for en selv og omgivelsene.

Hva kan jeg gjøre?

– Aksepter at du bruker mye tid på å gjøre ditt beste, men konsentrer deg om at det ikke skal bli tvangspreget. Prøv å finne ut hvorfor du er perfeksjonistisk – hvilke følelser er i spill, og hva er dine behov? Spør dem rundt deg, for det kan jo vise seg at de er fornøyde med mindre, er Henriette Boysens råd.

– Se også på levereglene dine. Hva sier du om deg selv? Er det sant at andre vil tenke dårlig om deg hvis ikke du yter ditt beste? Eksperimenter med å senke kravene dine, og se hva som skjer. Det handler om å bli mer fleksibel i synet på seg selv og føle at en selv også har verdi når en ikke utretter noe eller gjør feil, sier psykoterapeuten.

LES OGSÅ: Personlighetsforstyrrelsen flest kvinner har

alt
PRØV Å SLAPPE AV: Det er lettere sagt enn gjort, men noen ganger må du bare la det flyte litt. Foto: Jürgen Fälchle - Fotolia Vis mer

Slik blir du oppmerksom på din egen perfeksjonisme:

Still deg selv følgende spørsmål:

  • Sier familien min eller vennene mine noe i retning av: «Nå må du slappe av! Det er mer enn godt nok.»? Og er det noe i det?
  • Er du uforholdsmessig sliten i etterkant av prosjekter?
  • Er atferden din tvangspreget på noen områder av livet?
  • Er du noen gang fornøyd med noe du utretter? Flytter målene dine seg bare høyere opp når du når et mål, uten at du føler glede?
  • Sier du ofte «bør» og «skal» til deg selv?
     

LES OGSÅ: Stress er like skadelig som å røyke

Test deg selv

Blir du hemmet av perfeksjonismen din?

Test deg selv ved å sette et kryss ved de utsagnene som passer best på deg. Jo flere av spørsmålene under du svarer ja på, desto større sannsynlighet er det for at du blir hemmet av din egen perfeksjonisme.

1. Jeg er redd for å gjøre feil.

2. Jeg er redd for hva andre tenker om meg.

3. Jeg bruker mye energi på at ingen skal oppdage feil eller mangler ved meg.

4. Hvis jeg gjør en feil, handler det om min verdi som menneske.

5. Det er ydmykende for meg hvis jeg gjør feil, eller noen påpeker mine feil.

6. Jeg får kun ro når alt er perfekt.

7. Hvis jeg gjør en feil, er jeg verdiløs.

8. Jeg blir ofte irritert over andres slapphet.

9. Jeg må bare ta meg sammen.

10. Humøret mitt avhenger mye av om jeg synes jeg gjør det bra nok.

11. Jeg vil aldri bli god nok.

12. Hvis jeg gjør alt perfekt, vil alle legge merke til det.

13. Hvis ikke jeg får ros, er jeg ikke god nok.

14. Når jeg gjør alt riktig, vil jeg endelig kunne like meg selv.

15. Jeg er overbevist om at andre vil avvise meg hvis jeg gjør feil.

Denne saken er skrevet av Annette Aggerbeck, og ble publisert i KK 31.

 

Til forsiden