SKYR, GRESK YOGHURT OG LAKTOSEFRI-YOGHURT: Hva er det egentlig som skiller disse fra andre yoghurttyper? Foto: Hedda Berge
SKYR, GRESK YOGHURT OG LAKTOSEFRI-YOGHURT: Hva er det egentlig som skiller disse fra andre yoghurttyper? Foto: Hedda Berge
Yoghurt

Skyr, gresk- eller laktosefri yoghurt - hva er sunnest?

Den ene er spesielt rik på proteiner og en annen er bra for deg med mageproblemer.

KK.NO: For mange er yoghurt en naturlig del av kostholdet – enten som frokost, et kjapt mellommåltid eller kveldskos. 

Men i en jungel av utvalg, er det ikke lett å vite hva som er det sunneste alternativet; Skyr, gresk eller laktosefri yoghurt? Hva skal du velge?

Svaret er faktisk ikke så enkelt. 

- Hva som defineres som sunnest kommer an på behovet ditt, sier ernæringsrådgiver Thea Falck, som er utdannet ernæringsfysiolog med mastergrad i human ernæring, til KK.no.

Men én ting er klart: Hvis du ønsker å unngå å få i deg mye sukker, kan du styre unna fruktyoghurtene. Disse er ofte tilsatt mer sukker enn de naturlige variantene. 

LES OGSÅ: Så mye sukker kan yoghurt inneholde

Skyr er rik på proteiner

- Skyr er et godt alternativ dersom man ønsker en yoghurt som er proteinrik, forteller Falck som drivet nettsiden Naturlig Sunn og jobber som ernæringsrådgiver på Bryn Medisinske Senter i Oslo. 

Skyr yoghurt er fettfri og fungerer godt som et mettende mellommåltid. Men hun anbefaler å velge den naturelle varianten og heller putte i fersk frukt selv:

- Når man fjerner fettet fra matvaren fjerner man også mye av smaken. Som en erstatning for fettet tilsettes ofte sukker eller kunstige søtningsstoffer for å få frem en god smak. 

alt
YOGHURT: Hvilken yoghurttype er i din skål? Foto: Scanpix Vis mer

Klinisk ernæringsfysiolog, Kaja Helland-Kigen i Opplysningskontoret for Meieriprodukter, er enig med Falck, men legger til at Skyr finnes i mange varianter:

- Det finnes både naturell skyr, skyr som er søtet med kunstig søtstoff, og ikke tilsatt sukker, og skyr som er søtet med sukker.

Ifølge Opplysningskontoret for meieriprodukter inneholder Skyr 3 ganger mer proteiner enn vanlig yoghurt og er nesten fettfri.

Produktet er også en god kilde til kalsium, B-vitaminer, jod og sink. Trener du trenger kroppen din mer protein, blant annet for å reparere og gjenoppbygge musklene den bruker under intens fysisk aktivitet.

Laktosefri yoghurt - fin for deg med irritabel tarm

- Mange sliter med irritabel tarm, følger et lavt FODMAP matdiett kosthold, eller har laktoseintoleranse.

- Da er absolutt laktosefri yoghurt naturell det rette alternativ, forteller Falck. 

Den laktosefrie yoghurten smaker faktisk naturlig søtere fordi melkesukkeret er spaltet til to mindre sukkermolekyler, så liker man søtere yoghurt kan man prøve denne. 

- De som har laktoseintoleranse har nedsatt evne til å fordøye melkesukker (laktose), og vil kunne oppleve plager fra mage og tarm dersom de får i seg for mye laktose i løpet av et måltid eller en dag, sier Helland-Kigen. 

Laktosefri yoghurt inneholder ikke laktose, men alle de gode næringsstoffene fra yoghurt, som kalsium, protein, jod og vitamin B2 og B12. 

LES OGSÅ: Ikke hell av vannet på yoghurten

Gresk - mye protein, men ofte mer fett også

- Tradisjonelt inneholder gresk yoghurt mer av både fett og protein enn vanlig norsk yoghurt, men næringsinnholdet varierer en del mellom de ulike produktene, forteller Helland-Kigen.

Hun forteller at noen varianter kan inneholde mye fett, så et tips er å se på innholdsdeklarasjonen slik at man får det produktet man ønsker.

- Mange liker å bruke gresk yoghurt når de spiser kornblanding, for eksempel til frokost, fordi konsistensen på den greske yoghurten er litt tykkere.

Alle tre er sunne

Helland-Kigen legger til at alle tre produktene, skyr, gresk og laktosefri-yoghurt bidrar med viktige vitaminer og mineraler som kroppen trenger hver dag, som kalsium, jod, fosfor og to B-vitaminer.

- Det er ikke farlig å spise mye yoghurt, men det er alltid smart å ikke spise for mye av en enkelt matvare. Tre porsjoner meieriprodukter hjelper deg med å sikre kalsiuminntaket, og yoghurt kan gjerne være en av de tre, sier Helland-Kigen.

Næringsinnhold i yoghurttypene

Er du fremdeles i tvil om hvilke yoghurt du skal velge kan næringsinnholssveielderen fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter hjelpe deg:

  • Skyr innholder 3 ganger mer proteiner enn vanlig yoghurt og nesten fettfri. Produktet er også en god kilde til kalsium, B-vitaminer, jod og sink. Næringsinnhold per 100g energi 251 kJ (59 kcal), fett 0,2g, karbohydrat 3,3g, protein 11g, kalsium 110mg
  • Gresk yoghurt  - næringsinnhold per 100g, energi 499 kJ (120 kcal),protein 5,8g, karbohydrat 6,0g, fett 8,1g, kalsium 145 mg
  • Laktosefri yoghurt - næringsinnhold per 100g energi 287 kJ (68 kcal), protein 4,1g, karbohydrat 5,3g, hvorav: laktose 0 g, fett 3,4g 

 

Til forsiden