NED I VEKT: Ann-Kristin Enerud (32) har gått ned 10 kg, mens Guri Vada (42) har gått ned 7 kg. Foto: Astrid Waller
NED I VEKT: Ann-Kristin Enerud (32) har gått ned 10 kg, mens Guri Vada (42) har gått ned 7 kg. Foto: Astrid Waller
Slankekur

Slik gikk Ann-Kristin (32) og Guri (42) ned i vekt

Ble kvitt kiloene med to forskjellige metoder.

KK.NO: Det finnes mange måter å gå ned i vekt på og kanskje har du allerede prøvd din andel metoder?

Har du likevel noen kilo for mye, kan kanskje disse damene gi deg inspirasjon.

Ann-Kristin Enerud (32) har gått ned 10 kg, mens Guri Vada (42) har gått ned 7 kg - og på oppnåelig tid!

I denne ukens KK forteller de hvordan de klarte det.

LES OGSÅ: Helsedrikken som stjernene er ville etter

Kiloene som satt fast

Etter at Ann-Kristin Enerud (32) fikk barn for snart fem år siden, satt det igjen ti urokkelige kilo.

alt
Ned de siste kilo Foto: Astrid Waller Vis mer

Ann-Kristin elsker å trene, uten at det hjalp på vekten. Hun ville ha bort de siste kiloene først og fremst på grunn av helsen, trivselen og jobben som personlig trener.

- Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år og problemer med lavt blodsukker. Jeg har alltid hatt såkalt insulinmage. Som personlig trener og kostveileder kan jeg mye om ernæring og tenkte jeg spiste for mye karbohydrater. Ingen ting i kroppen stemte, sier Ann-Kristin.

Hun bestilte time hos en klinikk i Oslo, og etter diverse blodprøver fikk hun råd om å legge om til lavkarbo.

Siden da har frokost og lunsj gjerne bestått av omelett tilsatt kokosolje og bacon, eller rent kyllingkjøtt og litt grønnsaker. Til mellommåltid tar hun seg en smoothie med kokosmelk, blåbær, chiafrø og litt erteprotein.

– Nå spiser jeg tre–fire måltider om dagen. Entrecôte, kalkun og karbonadedeig går ned til middag, gjerne med en avokado og majones som dressing. Det er viktig å få i seg mettet fett.

Allerede de første ukene begynte Ann-Kristin å merke det på vekten. Etter tre måneder hadde hun gått ned syv kilo. Og ytterligere tre kilo etter fem måneder.

– Nå kan jeg løpe turer på tre og en halv time, bare med inntak av vann, kokosflak og nøtter. Ettermiddagshvilen trenger jeg ikke lenger. Blodsukkeret er mer stabilt.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om spirer

- Å spise riktig fettmengde kan være vanskelig

Når Ann-Kristin merker at blodsukkeret er lavt, spiser hun litt usukret peanøttsmør, en dæsj kokosfett eller nøtter og kokosflak.

– Jeg har alltid med meg kokosfett, det gir en god metthetsfølelse. Bra drikke er mye vann, kaffe og litt Farris.

Men å legge om kostholdet har sine utfordringer, innrømmer Ann-Kristin. Spesielt det å droppe godteri.

- Jeg kuttet ut alt av karbohydrater, unntatt grønnsaker. I begynnelsen hadde jeg litt søtsug når jeg var sliten, men jeg har ikke spist godterier på fem måneder. Å spise riktig fettmengde kan være litt vanskelig i starten. En dag var jeg oppe i 66 prosent fett, og det er bra!

LES OGSÅ: Kosen det er lov å unne seg

Du må ville det

Hva er avgjørende for å lykkes?

- Å sette seg inn i hva kostholdet dreier seg om. Du må ville dette ordentlig, det er en livs­stilsendring. Du kan starte med å redusere mengden brød, pasta, ris og sukker før du kutter det ut. Lag maten fra bunnen av.

- Stol på at opplegget fungerer, hold ut. Du må tørre å spise nok fett – mer fett og proteiner enn karbohydrater. Og tørre å spise deg mett. Ikke vær så opptatt av vekten, men se deg i speilet også, sier Ann-Kristin.

LES OGSÅ: Sunn mat til under 100 kr

Dette inngår i lavkarbo:

Rikelig med grønnsaker, bær og urter. Alle typer kjøtt, fisk, fugl, skalldyr og egg. Fete frukter som avokado og oliven, nøtter og frø, kaldpressede oljer, samt naturlige usukrede meieriprodukter (for dem som tåler det).

LES OGSÅ: Slik kan du spise deg slank

alt
GIKK NED TO STØRRELSER: Guri Vada brukte en alternativ behandlingsform for å nå målet. Foto: Astrid Waller Vis mer

To behandlinger i uken

Også Guri Vada (42) har lagt om kostholdet for å gå ned i vekt. Men, for henne var det likevel noen kilo kostholdet ikke klarte å få bukt med.

- Jeg hadde slanket meg ganske mye med kostholdsomlegging og trim. Men noen kilo satt godt fast, særlig på mage, rumpe og lår, sier hun.

I ukens KK forteller hun om en behandlingsform hun mener hjalp henne å bli kvitt de ekstra kiloene.

– Å bli kvitt dem, handler om personlig velvære og å være tilfreds med meg selv.

En kollega tipset Guri om lymfemassasje, og hun bestemte seg for å ta en prøvetime, først og fremst for å stramme opp huden og musklene.

– Jeg tar behandlingen to ganger i uka, en time hver gang, sier Guri.

LES OGSÅ: Gått opp to kilo over natten?

Øvelsene har variable tidsinnstillinger. Guri velger mest belastning på mage, rumpe og lår. Det anbefales å variere programmene for å unngå at kroppen blir vant til ett program.

Det er tiden brukt på hvert område, og hvor mye press man legger inn, som skal utgjøre forskjellen.

Lymfemassasje er en alternativ behandling som skal kunne ha effekt på vannansamlinger, dårlig blodsirkulasjon, cellulitter, opphøyde arr, akne og couperose, slapp hud, poser under øynene, dårlig immunforsvar, opphopning av slaggstoffer etter sykdom eller stress, hodepine og stive muskler.

LES OGSÅ: Derfor kan du unne deg sjokolade

Mer energi

Guri synes lymfemassasjen har hjulpet, ikke bare på vekten. Hun forteller at søvnen ble bedre og at energien steg allerede etter tre runder med lymfemassasje.

– Jeg kjenner at noe skjer i kroppen. På tre måneder har jeg fått av seks kilo, men det aller beste er at jeg har gått ned to klesstørrelser. Totalt minus 22 centimeter – 12 centimeter rundt livet, det merkes. Jeg har fått smalere ben og midje, og musklene synes bedre.

Ønsker du å prøve lymfemassasje, konsulter alltid lege først hvis du har kreft, høyt blodtrykk, hjerte- karsykdommer, diabetes, nyresykdommer, astma eller epilepsi.

Metoden skal bare brukes av konsulenter med sertifikat, og vær klar over at lymfesystemet kan skades hvis massasjen utføres feil. Be derfor alltid om å få se dette sertifikatet.

LES OGSÅ: Søvn kan hjelpe deg ned i vekt

Må vedlikeholde resultatet

Guri regner med at hun må vedlikeholde resultatet, og innrømmer at behandlingen har noen ulemper:

– De første gangene kan du få noen blåmerker og føle deg øm og støl i musklene. Det kan være ganske ømt på yttersiden av lårene. Etter hvert blir det bedre.

Hva er avgjørende for å lykkes?

– Du må bruke timen effektivt og presse ekstra på problemområdene, selv om enkelte føles veldig ømme. Det er også avgjørende å drikke mye vann, også under behandlingen, for å bli kvitt slaggstoffene som dreneres ut.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i KK01. 

Til forsiden