STRESS: Lar du stresset ta helt overhånd? Lær deg måter å stresse ned på, så blir juleforberedelsene litt hyggeligere. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press
STRESS: Lar du stresset ta helt overhånd? Lær deg måter å stresse ned på, så blir juleforberedelsene litt hyggeligere. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press
Stress

Slik kan stress gjøre deg syk

5 enkle grep som hjelper deg med å roe ned.

KK.NO: Førjulstiden er en ekstremt stressende tid for mange av oss. Det jo ikke for ingenting at det kalles for julestria.

Og dersom du lar stresset ta helt overhånd i desember kan du ende opp med å være helt utslitt på julekvelden. Eller i verste fall kan du stresse deg syk.

LES OGSÅ: Stresser du for alt du ikke rekker?

Setter for høye krav

– Forventninger er en stor del av årsaken til julestress. Vi har store forventninger, vi ilegger oss selv krav og gjøremål som skal gjøres i en veldig begrenset tidsperiode, sier coach, samtaleterapeut og daglig leder av nettsiden Levdittliv.no, Mariann Marthinussen til KK.no. 

– For noen ligger det prestasjon i julen. Flest julekort, gjort mest, vært med på mest mulig, best mat. Facebook kan få enhver til å føle seg utilstrekkelig i julemaset. 

LES OGSÅ: Mørke ringer under øynene?

alt
TRAVEL SHOPPING: Julen skal være en høytid fylt med hygge og kos. Men travle dager med forberedelser og overfylte kjøpesentre ender fort opp som alt annet enn kos. Foto: Agencja Fotograficzna Caro / Alamy/All Over Press Vis mer

Stress er kroppens måte å skjerpe sansene våre når vi står overfor vanskelige oppgaver, eller et tidspress. Men for mye stress kan også gjøre oss syke. Marthinussen tror ikke det er kortvarig stress som er det verste, men langvarig stress. 

– Det å ikke få nok søvn, kombinert med mye alkohol i julebordsesongen vil være ting som slår ut på stressfaktoren. Det kan ende med for eksempel utmattelse, eller muskel- og mageproblemer.

LES OGSÅ: Har du festet litt mye?

Stress svekker immunsystemet

Ja, det er mulig å stresse seg syk, og professor og stressforsker ved NTNU, Are Holen kan fortelle til KK.no at et høyt stressnivå faktisk kan svekke immunforsvaret. 

– Virus og bakterier får lettere tak og kan gjøre oss syke. I tillegg forandrer langvarig stress arbeidsmåten i hjerte-kar-systemet og resulterer i sykdom, særlig hvis er noe disponert fra før. Noen kreftformer forutsetter et svekket immunforsvar. Kreftceller kan da begynne formere seg i stedet for å bli utryddet av immunforsvaret.

Det er også forskjell på hvor høy stresstoleranse hver enkelt har. Og det er de som går hastig opp i stress-nivå, men langsomt ned som er særlig utsatt.

alt
UTMATTELSE: Dersom du lar stresset ta helt overhånd i desember kan du ende opp med å være helt utslitt på julekvelden. Foto: (c) Vstock LLC/Tetra Images/Corbis/All Over Press Vis mer

– Litt stress er likevel ikke farlig, det skjerper oss mentalt og kroppslig. For å holde oss friske og i utvikling, trenger vi en god veksling i livet mellom stress og avstressing, mellom arbeid og hvile, innsats og rekreasjon.

Har du derimot vært stresset over lang tid bør du sørge for noen gode avbrekk.

Sett av tid til noe hyggelig

– Tegn på uheldig, langvarig stress kan være at vi blir fortere slitne eller irritable, sover dårligere, vi gjør flere feil enn ellers, vår konsentrasjonsevne er nedsatt, likedan evnen til å huske det vi bør. 

Kjenner du at kroppen er sliten, anspent eller gjør vondt, er det altså lurt at du tar deg en pause for å stresse ned. 

– Daglig og ukentlig bør man gjøre noe lystbetont og hyggelig. Bruke tid på gode stunder sammen med barn, familie og venner. Man bør ikke stresse ned med alkohol, men heller sørge for anledning til fortrolige samtaler, vanlig sosial omgang og intimitet. 

I det hele tatt er det mange ting man kan gjøre. Hovedprinsippet er å finne gode vekslinger. 

alt
IDYLL: Ikke ta på deg for mange oppgaver. Snakk med familien om hva dere vil få gjort, fordel oppgavene, og planlegg noe hyggelig sammen. Foto: all / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Fire ting som gjør deg lykkeligere

Planlegg og deleger oppgaver

For å unngå, eller minske julestresset tror Marthinussen det kan være en idé å gjøre seg opp en mening om hva som er viktig for akkurat deg i juleforberedelsene, og hvordan du planlegger å gjennomføre.

– Enkelte blir mer stresset enn andre, det henger sammen med evnen til å legge listen der det føles best, og til å velge bort ting. Godt selvsnakk er viktig. Gi deg selv ros for det som lar seg gjøre og tillatelse til ikke å måtte gjøre alt. 

– Men også å slippe tak i illusjonene om hvordan julen optimalt sett skulle ha vært. Noen har urealistiske forventninger til hygge, og familieforholdene er utfordrende. De endrer seg ikke fordi det er jul.

Å styre og stresse fra morgen til kveld vil ikke være gunstig for hverken deg selv eller familien din. Hun har derfor tre gode råd til hvordan vi som best kan unngå unødvendig stress i førjulstiden. 

  • Sett av timer i kalenderen til ingenting, slik at både kropp og hjerne får mulighet til å slappe av.
  • Bli bevisst egne forventninger og ønsker og se om det er realistisk gjennomførbart. Det krever planlegging og evne til å si nei til flere invitasjoner og tilstelninger
  • Snakk med familien om deres forventninger. Ta de med på laget i juleforberedelsene og legg listen sammen og fordel oppgavene. Kanskje ikke alle har de samme ønskene eller forventningene.

Til forsiden