FINN SYNDERNE: Mange matvarer inneholder overraskende store mengder sukker. Dette bør du se opp for.  Foto: Thinkstock.com
FINN SYNDERNE: Mange matvarer inneholder overraskende store mengder sukker. Dette bør du se opp for. Foto: Thinkstock.com
Sukker

Slik kutter du ned på sukkeret

Det er ikke bare i godteriskålen du finner store mengder.

Selv om de fleste er klar over at sukker ikke er det beste for kroppen din, kan det enkelte ganger være vanskelig å begrense seg.

Blant mange forskjellige dietter, er det også mange som glemmer at sukker kan være årsaken til at vektnålen står på stedet hvil.

I tillegg er det ikke bare fra godteriskålen sukkeret eventuelt kommer fra, men også fra kosten din ellers.

Med disse fem triksene kan du enkelt kutte ned på sukkeret, skriver FitSugar.com (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: 7 om dagen er alt du trenger

Velg gresk

Vanlige yoghurter, spesielt de som har en eller annen fruktsmak, har en tendens til å inneholde mye sukker.

Velger du heller en standard gresk yoghurt, kan du fortsatt få i deg rikelig med proteiner uten det unødvendige sukkeret.

Hvis du helst vil ha en yoghurt med smak, kan du sammenligne innholdfortegnelsen på de greske yoghurtene og standard yoghurt fro å finne det beste alternativet.

Begrens inntaket av hermetisert frukt

Takket være den tykke og søte sirupen det meste av hermetisert frukt ligger i, vil sukkerinnholdet være mye høyere enn frossen og fersk frukt.

Prøv derfor å unngå hermetisert frukt når du kan. Hvis du derimot må bruke hermetisert, bør du sørge for å fjerne så mye som mulig av den sukkerholdige sirupen den ligger i.

LES OGSÅ: Dropp smør til fordel for dette

Vær kresen på korn

Spesielt frokostblandinger kan skjule mye sukker. Visste du for eksempel at All-Bran inneholder dobbelt så mye sukker som Corn Flakes?

Sørg derfor for å lese innholdsfortegnelsen nøye, og se etter frokostblandinger som er sukkerfrie.

Hvis du egentlig bare vil ha en liten snacks kan du også lage ditt eget alternativ av for eksempel usaltede nøtter og frukt.

Lag egne dressinger

Ferdige salatdressinger på butikken inneholder ofte mye sukker. Ved å lage din egen kan du spare både penger og kalorier.

Prøv for eksempel en blanding av olvienolje, balsamico eddik og sitronsaft, eller vær kreativ og test ut andre sukkerfrie alternativer som rødvinseddik. Du kan også gjøre dressingen enda mer spennende ved å tilsette sesamfrø, solsikke eller chiafrø.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om E-stoffer

Endre juice-vanene dine

Juice inneholder massevis av viktige næringsstoffer, men også masse sukker og derfor er det viktig å begrense inntaket noe.

Hvis du er helt avhengig av et glass juice om morgenen, kan du forsøke og blande den ut med vann for å begrense sukkermengden.

Eventuelt kan du velge naturlig smakstilsatt vann, tilsette frisk frukt til til kullsyreholdig mineralvann eller ta deg en kopp te istedenfor.

LES OGSÅ: Sjekk om du trenger kosttilskudd
Til forsiden