PASSER OGSÅ FOR LAVKARBO-KOSTHOLD: Knekkebrødene inneholder anslagsvis kun ett gram karbohydrat per stykk. Du får i stedet i deg solskikkekjerner, linfrø, sesamfrø og havrekli - som er blant annet er bra for hjertet og fordøyelsen. Foto: Linda Joachime Helgesen Aslaksen
PASSER OGSÅ FOR LAVKARBO-KOSTHOLD: Knekkebrødene inneholder anslagsvis kun ett gram karbohydrat per stykk. Du får i stedet i deg solskikkekjerner, linfrø, sesamfrø og havrekli - som er blant annet er bra for hjertet og fordøyelsen. Foto: Linda Joachime Helgesen Aslaksen
Knekkebrød

Slik lager du knekkebrød

Fikk tommelen opp av ernæringsfysiologen og applaus ved frokostbordet. Passer også i lavkarbokosthold.

Farvel, trendy cupcakes - nå baker «alle» sine egne knekkebrød i stedet?

Snikende mange av mine venners statusoppdateringer på Facebook inneholder plutselig ordkombinasjoner som sprøtt/perfekt/frø/wow/stolt.

Norges mest elskede blogg, Passion4baking.com (ekstern lenke), er bare én av hundrevis som har erklært sin kjærlighet til det syltynne frokostbrødet.

Verdt hvert bakeminutt

Selv hadde jeg virkelig ikke tenkt å kaste meg på trenden. For hva er vel i veien med kjøpeknekkebrød?

Men det var før jeg smakte knekkebrødene til min venninne Ingunn Cecilie Sørdal Gregersen. Et tygg, og du er hekta! De smaker mer og bedre enn alle kjøpeknekkebrød jeg har spist. De metter dobbelt så godt også. Smaken er mer intens på en litt nøttete og frøaktig måte.

Vips er jeg selv blitt en av de relativt irriterende folka som baker knekkebrød hver helg og skryter av det. Med hell. Min yngste søster har begynt å kreve dem i vertinnegaver. Mamma vurderer å konvertere.

På toppen av det hele er de latterlig sunne.

TA TESTEN: Hvor sunt er kostholdet ditt?

Du kan spise dem hver dag

- Her er det masse fiber og sunt fett. Absolutt noe å jobbe med for magen. Kan gjerne spises til frokost daglig. Med pålegg som ost, kjøttpålegg, egg, makrell i tomat eller kaviar. Og husk noe grønt, anbefaler en ivrig Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog i Somebody.no (ekstern lenke).

Knekketbrødet i denne saken er avbildet med pålegget makrell i tomat og avokado - en oppsiktsvekkende god og ikke minst sunn kombinasjon, som gjør at du holder deg mett lenge.

LES OGSÅ: Slik gjør du matpakken uimotståelig

Nordmenn får nemlig i seg cirka halvparten av anbefalt fibermengde. Derfor mener Andersen slike grove, hjemmelagde knekkebrød en super måte å få i seg ekstra fiber på. Fiber er viktig for normal tarmfunksjon, forebygger forstoppelse og gjør at du holder deg mett lengre.

- Det finnes mange ulike oppskrifter og det er utrolig lett å lage, så for dem som ikke enda har prøvd; prøv det, oppfordrer Andersen.

LES OGSÅ: Maten som styrker skjelettet

Her får du altså vår favorittoppskrift. Send oss gjerne din ved å legge den i debattfeltet under artikkelen.

Du finner alle ingrediensene på en vanlig matbutikk, bortsett fra Fiberhusk, som selges på helsekostforretninger. 1 boks varer lenge, siden hver oppskrift kun inneholder 2 spiseskjeer.

Dette trenger du:

  • 200 gram solsikkekjerner (Sunt fett, høyt innhold av proteiner, magnesium og folat)

  • 50 gram hakkede linfrø (God kilde til lignaner, som er en type fiber som virker som antioksidant. Også kilde til omega 3)

  • 50 gram sesamfrø (Sesamfrø er rike på kalsium, vitamin B og E, og har mye proteiner)

  • 2,25 dl havrekli (Rik på protein og fiber)

  • 2 toppede ss fiberhusk (kjøpes på helsekosten) (Meget fiberrikt)

  • Cirka 5 dl vann (eller mer, hvis du ser at røren blir for tykk)

  • En liten klype salt

  • En teskje honning/litt sukrin/sukker/annet søtt

    Slik gjør du:

    Rør ut alle ingrediensene med vann og la stå i to-fem minutter. Fiberhusken får blandingen til å svelle. Røren skal være enkel å fordele ut på to stekebrekk med en slikkepott. Er den hardere, så du trolig må bruke kjevle for å få den flat, ha i mer vann. Bruk et pizzahjul til å rute opp knekkebrødene i størrelsene du foretrekker selv. Begge brettene stekes i 70 minutter på 180 grader på varmluft. Bytt plass på brettene halvveis. Snu også knekkebrødplatene én gang underveis så de blir likt stekt på hver side. Når steketiden er over, skru ned varmen til 50 grader og la brettene stå i ovnen med døra på gløtt i en halvtimes tid, for å tørke. Tørk videre noen timer (eller over natten), på rist på benken. Oppbevares så i en lufttett boks.

    LES OGSÅ: Næringsstoffene du ikke bør glemme
  • Til forsiden