FÅ OPP TEMPEN: Mat rik på jern, chili og trening kan hjepe mot frossenhet, som ofte kan skyldes dårlig blodsirkulasjon.  Foto: Getty Images/iStockphoto
FÅ OPP TEMPEN: Mat rik på jern, chili og trening kan hjepe mot frossenhet, som ofte kan skyldes dårlig blodsirkulasjon. Foto: Getty Images/iStockphoto
Blodsirkulasjon

Slik øker du blodsirkulasjonen

Her er triksene som hjelper om du alltid er kald.

Brrr, plages du stadig av kalde hender og kalde føtter? Sitter du på jobben og småfryser, og klarer ikke engang få varmen i deg når du ligger under ullpleddet på sofaen hjemme?

Sånn sett kan vinteren være kjip, og noen av oss er rett og slett noen frossenpinner som føler vi aldri får opp varmen i kroppen.

Vi blir frosne når blodsirkulasjonen er dårlig, og vi kvinner er mer utsatte for dette enn menn. Det er fordi vi har mer underhudsfett, og i underhudsfett sirkulerer ikke blodet like godt.

Men det er også slik at liten kroppsstørrelse, færre muskler og menssyklus gjør oss mer utsatte for frysing.

Det finnes heldigvis noen triks vi kan bruke for å få varmen i oss. Nedenfor får du noen tips du bør prøve!

Beveg deg

Den mest opplagte er selvsagt å slå OL-floka, eller bevege seg på andre måter. Dette får kroppens temperatur til å stige, og blodet til å strømme raskere rundt i kroppen. Dermed vil også utsatte kroppsdeler, som hender og føtter, få varme i seg.

Fryser du på jobb, så ta trappa opp og ned noen ganger. Ligger du og hutrer på sofaen, så slå deg løs i dans på stuegulvet til yndlingssangen.

LES OGSÅ: Tegnene som tyder på dårlig blodsirkulasjon

STERK OG VARM: Jevnlig trening gir bedre blodsirkulasjon. Foto: Colourbox
STERK OG VARM: Jevnlig trening gir bedre blodsirkulasjon. Foto: Colourbox Vis mer

Tren styrke





Jo mer muskler du har, jo bedre er blodsirkulasjonen, og jo mindre sannsynlig er det at du blir frossen til stadighet. Derfor bør du holde deg aktiv og bygge muskler.

Dette lønner seg også i forhold til å forebygge vondter og plager som kommer av et stillesittende liv.

Du trenger ikke drive med tung styrketrening. All form for trening som styrker kroppen og øker kroppstemperaturen hjelper til å bedre blodsirkulasjonen.

LES OGSÅ: Treningen som tar knekken på fettet

Kle deg i tynne lag

Å kle på seg varme klær hjelper selvsagt. Det mest effektive er å kle seg i flere tynne lag, for da dannes det luftlommer mellom plaggene, og disse reduserer varmetapet fra kroppen. Tynn ull er aller best.

GI JERNET: Brokkoli er en fin jernkilde, akkurat som spinat og leverpostei. Foto: Colourbox.com
GI JERNET: Brokkoli er en fin jernkilde, akkurat som spinat og leverpostei. Foto: Colourbox.com Vis mer

Hold føttene og håndledd varme


Når kroppstemperaturen faller, vil kroppen naturlig konsentrere seg om å holde kjernetemperaturen riktig. Derfor reduseres sirkulasjonen i kroppens «utposter», altså hender og føtter.

Finn fram ullsokker eller varme tøfler, og ta på deg pulsvarmere. Dersom du er særlig plaget av kalde hender og føtter, råder allmennlege i Lommelegen.no - Alf Kristoffer Ødegaard, deg til å prøve Ginkgo Billoba, som har vist seg å være effektiv ved nedsatt blodsirkulasjon i armer og ben.

Kapsler som inneholder stoffet får du reseptfritt på apoteket eller i helsekostbutikken.



Spis nok jern

Vi kvinner kan lett lide av jernmangel, noe som kan merkes ved at vi har lite energi, får sprekker i munnvikene, og fryser lett. Jern er nemlig viktig for å frakte oksygen rundt med blodet, og får du ikke i deg nok, vil dette gå ut over blodsirkulasjonen.

Spis sterk mat

En suppe med masse ingefær og chili, eller en spaghettisaus full av hvitløk og pepper er faktisk med på å få fart på blodsirkulasjonen.

Mest effektivt er det å spise chili, for den inneholder capsaicin, et stoff som setter i gang en termodynamisk effekt i kroppen. Denne effekten øker forøvrig også forbrenningen, så dermed er faktisk det å spise chili ett av fire diettfrie slanketips.

Drikk chai-te

Den indiske chai-teen inneholder en rekke krydre som vil hjelpe til å få fart på blodsirkulasjonen. Lær deg hvordan du lager din egen chai latte her. Annen type varm drikke hjelper også, så lag deg en kopp te, kaffe eller kakao his du kjenner deg frossen.

TA GREP: Det er ingenting å nøle med - slutt å røyke nå! Foto: Thinkstock
TA GREP: Det er ingenting å nøle med - slutt å røyke nå! Foto: Thinkstock Vis mer

Ta et varmt fotbad

Å sette føttene i en balje med varmt vann vil få opp kroppstemperaturen. Vannet skal ikke være glovarmt, men holde rundt 37 til 38 grader. Ha gjerne litt olje i vannet, så får du mykgjort huden i samme slengen.

En varm dusj eller et varmt bad fungerer også, men for mye dusjing og bading i varmt vann kan gjøre vinterhuden veldig tørr, så derfor kan et fotbad være bedre. Dessuten må vi nevne at å dusje vekselvis i varmt og kaldt vann er en veldig effektiv måte å få opp blodsirkulasjonen på, men det er kanskje ikke det som frister mest hvis du allerede er kald.



Stump røyken

Det finnes mange viktigere grunner til å slutte å røyke, men om du er mye frossen kan faktisk røyking være en av årsakene. Dette hemmer nemlig blodsirkulasjonen ved at blodårene ødelegges.

Det er ingenting å vente med - helseeffektene er svært store, spesielt om du stopper før du er 40 år.


Til forsiden