SÅRE PC-ØYNE?: Da bør du spise mer grønnsaker med sterke farger - som avokado, brokkoli og grønnkål. Hvorfor? Les mer i denne saken! Foto: Thinkstock
SÅRE PC-ØYNE?: Da bør du spise mer grønnsaker med sterke farger - som avokado, brokkoli og grønnkål. Hvorfor? Les mer i denne saken! Foto: Thinkstock
Syn

Sliter du med såre og slitne PC-øyne?

Spis mer frukt og grønt med lutein. Det kan beskytte øynene mot det sterke lyset fra dataskjermen.

Stadig flere av oss har jobber hvor store deler av arbeidsdagen tilbringes foran en dataskjerm. Og som du sikkert har merket, kan man fort bli ganske sliten i øynene og surrete i hodet om man sitter foran PC-en for lenge av gangen.

I noen tilfeller blir dette så ille at man må gå til innkjøp av databriller. Et annet godt tips er imidlertid å få i seg større menger av bestemte frukter og grønnsaker.

LES OGSÅ: Så ofte bør du faktisk sjekke synet

alt
PROPPFULL: Grønnkål er proppfullt av lutein. Ønsker du å beskytte øynene dine, bør du derfor spise mye av dette. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Velg frukt og grønt med lutein

Ifølge Opplysningskontoret for Frukt og Grønt (Frukt.no), har forskning tidligere vist at stoffet lutein, som finnes i for eksempel grønnkål, avokado, spinat, brokkoli, erter og mais - samt mange gule og oransje frukter og grønnsaker, kan beskytte øyet mot skadelige lys fra dataskjermer.

Lutein er en antioksidant i karotenoid-familien som finnes i frukt og grønnsaker- og særlig de fargesterke variantene.






I en tidligere studie utført i 2009 ved Peking University, fant forskerne ut at lutein har en positiv effekt på øyehelsen, og at et høyt inntak av dette stoffet forbedret øyets evne til å se kontraster på PC-skjermen.

I testene undersøkte forskerne 37 friske mennesker i aldersgruppen 22 til 30 år, som over en lengre periode ble utsatt for lys fra PC-skjermer. Deltagerne ble delt inn i tre grupper; en kontrollgruppe og to grupper som henholdsvis fikk en lav og en høy dose lutein hver dag i 12 uker.

Resultatene (les mer om studien her!) viste at begge luteingruppene hadde forbedrede evner til å se kontraster på dataskjermen. Ifølge forskerne kan resultatene altså tyde på at jevnlig inntak av lutein kan beskytte øynene fra skader som følge av langtidseksponering av lys fra dataskjermer.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene bør du spise to og to

alt
IKKE SITT FOR NÆRME: Du bør ikke sitte for nærme dataskjermen din. Husk også å ta regelmessige pauser, slik at øynene dine får "hvile". Foto: Per Ervland Vis mer

Grønnkål er en av de beste kildene

Tidligere studier har også vist at lutein kan beskytte mot aldersgenerert makuladegenerasjon (AMD), også kjent som forkalkning på øyet. Og grønnkål er en av de beste grønnsakene å spise dersom du ønsker å beskytte øynene mot dette.

Som KK.no tidligere har skrevet, vil en desiliter grønnkål gi deg minst 12 mg lutein og zeaxanthin, som er de to typene karotenoider som er med på å bekjempe grå stær og makuladegenerasjon, som kan føre til synstap.

En tidligere forskningsstudie ved navn The Eye Disease Case Control Study fant også ut at de som spiste mest av disse næringsstoffene – 5,8 mg om dagen – hadde markant lavere risiko for aldersrelatert makuladegenerasjon enn de som spiste minst karotenoider.






LES OGSÅ: Fisk holder øynene friske

Tips du bør følge

Ønsker du å unngå utslitte pc-øyne, kan det - i tilegg til å spise mer frukt og grønt, være lurt å tenke litt på hvordan du sitter plassert i forhold til dataskjermen.

Gode tips:
  • For stasjonære PC-er bør avstanden til skjermen være 50-70 cm.
  • En arbeidsavstand på minimum 40-50 cm anbefales for bærbare PC-er.
  • Ved bruk av bærbar PC anbefales også å velge et arbeidssted hvor blending og reflekser i skjermen unngås.
  • Mulighet til å regulere lysnivå og blending.
  • Jevnlige pauser og varierte arbeidsoppgaver.
  • Best med ekstern mus, tastatur og skjerm ved langvarig bruk av bærbar PC.
  • God luftkvalitet og lavt støynivå.

  • LES OGSÅ: Lesetabben mange kvinner gjør
    Til forsiden