SUNT OG GODT: Helgekosen trenger ikke være proppet full av sukker, salt og fett. Prøv for eksempel kesam med marinert frukt.  Foto: Eva Brænd/Melk.no.
SUNT OG GODT: Helgekosen trenger ikke være proppet full av sukker, salt og fett. Prøv for eksempel kesam med marinert frukt. Foto: Eva Brænd/Melk.no.
Godteri

Tips til snacks som faktisk er sunt

Bytt ut potetchipsen med dette. Det kan spare deg for opp til 800 kalorier.

Den etterlengtede helgen er kommet, og endelig kan du kose deg litt ekstra etter en uke med masse trening og et gjennomtenkt kosthold.

Du fyller opp goteriskålen med alt du har siklet på gjennom uken, og koser deg med den nyeste episoden av «Skal vi Danse».

Men hva finner du egentlig i goteriskålen din?

Enten du vil gå ned i vekt eller ikke, skal du ikke glemme alt godteriet som smaker utrolig godt, og som er mye bedre for kroppen din.

LES OGSÅ: Blir du slapp etter middag?

Dette bør du se etter

- Når du skal kjøpe inn noe godt til helgen vil jeg anbefale å se etter helgekos som ikke bare er fet, salt eller full av sukker, forteller Ellen Hovland, klinisk ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for meieriprodukter, til KK.no.

Årsaken er at man ofte blir tyngre med årene og derfor er det bedre å se etter varianter som ikke er kaloribomber. Med så mye som er både er sunt og godt, trenger ikke det være noe problem.

- Velg fargerike varianter. Ikke det som ligger i hyllene blant smågodtet, men det som er fargerikt fra naturens side, forteller hun.

Hvis du virkelig vil lage noe fornuftig snacks, kan du finne frukt, grønnsaker, magre meieriprodukter og nøtter, som i tillegg gir kroppen viktige næringsstoffer.

LES OGSÅ: Hvor farlig er det å fråtse i helgen

Slik unngår du å overspise

Et av problemene med helgekosen er som oftest å kontrollere seg. Når man gomler i seg foran TV-skjermen skal det ikke så mye til før man overspiser. Da gjelder det å ha et triks.

- Sett fram snackset i små eller halvstore boller. Vi spiser som oftest til bollen er tom, og da er det mange kalorier å spare på å bruke en mindre bolle, forteller Hovland.

Men frukten og grønnsakene bør du ikke spare på. Det beste er hvis du skjærer den opp i biter og legger det på et fat.

- Et fruktfat med hel frukt kan gjerne så urørt, men kutter du det opp i biter blir det borte med en gang, så bruk de ekstra fem minuttene til å kutte opp.

LES OGSÅ: Smågodt er ikke sunnere enn sjokolade og potetgull

Velg blant disse sunne gobitene anbefalt av Hovland, og du kan nyte hver eneste bit uten et fnugg av dårlig samvittighet.

Grønnsaker med dip

Du tenker kanskje at dette ikke var det du hadde i tankene når du skulle lage noe snacks, men har du prøvd? Det er nemlig utrolig godt og kan være en god erstatning for potetgull med dipp.

Den eneste store forskjellen finner du på kaloriene. 200 gram potechips inneholder 1050 kalorier, i motsetning til grønnsaker som grønnsaker og dipp av matyoghurt som inneholder omkring 200 kalorier. Kutt opp gulrot, kålrotskiver, blomkål og sukkererter med en dipp av matyoghurt og en pulvepose med dipp.

Fruktsalat med kesam

Fruktsalat er friskt, men samtidig søtt nok til å dempe søtsuget. Bland sammen blåbær, bringebær, jordbær, biter av epler, banan, mango, appelsinbåter, fersken, søte druer eller ananas.

Har du en mynteplante i kjøkkenvinduet kan du også hakke noen mynteblader og blande inn. Serverer du fruktsalaten med vaniljekesam istedenfor iskrem får du tre ganger så mye proteiner, og nesten bare halvparten så mye kalorier.

LES OGSÅ: Vitaminet du ikke bør droppe

Smoothie

En smoothie kan inneholde mye kalorier, men ikke hvis du lager den riktig. Bruk syrnet melk, yoghurt og banan som en basis og så tilsetter du det du vil/har av frukt og bær.

Smoothie er både sunt og søtt fordi den inneholder så mange av næringsstoffene kroppen trenger. Bær og frukt gir vitamin C, antioksidanter og litt kostfiber, mens meieriproduktene gir kalsium, B-vitaminer, jod og protein.

Popcorn

Hvis du først skal tilbringe kvelden foran TV-skjermen kan popcorn være et godt alternativ til potetchips og sjokolade. Det kommer av at det er så mye luft i popcorn at volumet blir stort i forhold til mengden kalorier.

Men også her gjelder det å velge riktig. Mikropopcorn kan nemlig inneholde like mye fett som potetchips. Derfor gjelder det å velge det popcornet som du lager i kjelen.

LES OGSÅ: Fy-lista du kan blåse i

Råmarsipan

Selv om marsipan ofte forbindes med jul og påske, kan du egentlig kose deg med det hele året. Marsipan består hovedsaklig av mandler, som har mye umettet fett, men dessverre også en del sukker.

Derfor er råmarsipan, eller ekte marsipan, et bedre alternativ. Den ineholder mye mindre sukker og er et godt alternativ til mye annen snacks. Du bør imidlertid begrense inntaket noe, siden den fortsatt ineholder en del kalorier og fett.

Mørk sjokolade

Har du ennå ikke fått med deg hvorfor du bør velge mørk sjokolade? Det er en super måte for å stoppe søtsuget, hvis fristelsen blir for stor.

Årsaken til at mørk sjokolade er bedre enn melkesjokolade kommer av at den inneholder mer antioksidanter. De er også en kraftigere smak, så vanligvis holder det med en mindre mengde.

LES OGSÅ: Fire gode grunne til å spise sjokolade
Til forsiden