Den hjelper kanskje i øyeblikket, men i lengden har trøstemat motsatt effekt. Foto: All over press
Den hjelper kanskje i øyeblikket, men i lengden har trøstemat motsatt effekt. Foto: All over press
Kosthold

Trøstemat gjør deg trist

Godt med litt fett eller søtt på en tung dag, men det kan gi deg en enda tyngre morgendag.

Vi har alle vært der. Alt føles leit, alle er dumme og de eneste som er på tilbudssida er boksen med iskrem i fryseren og posen med smågodt i skapet.

Lykke! En liten stund. Denslags trøst er det nemlig ikke så lurt å benytte seg av, ifølge spanske forskere.

Transfett er synderen

Ved universitetet i Las Palmas på Gran Canaria har professor i forebyggende medisin, Almudena Sanchez-Villegas, og hans team gjort en studie på effekten transfett har på oss.

Les også: Alt du bør vite om transfett

Det er dessverre ikke gode nyheter. Teamet gransket kostholdet, livsstilen og psyken til 12 059 frivillige testpersoner gjennom seks år.

Da studien tok til led ingen av testpersonene av depresjon, men da den var over hadde 657 personer fått det.

Forskerne fant en klar sammenheng mellom inntaket av transfett og den psykiske helsen til folk.

Les også: Trikset som demper søtsuget

Skal ikke mye til

De som inntok mest transfett hadde hele 48 prosent større risiko for å utvikle depresjon, sammenlignet med folk som spiste lite av det.

Det mest oppsiktsvekkende var at ingen av testpersonene spiste særlig mye transfett; det var bare 0,4 prosent av det totale energiinntaket.

Med andre ord skal det ikke mye transfett til før du blir nedstemt av det. Inntak av typisk trøstemat når du er lei deg kan altså gjøre deg enda tristere.

Les også: Denne maten er farlig

Det er dårlige nyheter for innbyggerne i USA. Der kan det gjennomsnittlige inntaket av transfett være hele 2,5 prosent av energinntaket. Kanskje ikke rart det er den nasjonen som har størst salg av såkalte lykkepiller.

Dette kan du bli glad av

Du trenger slett ikke å gå og grave deg ned selv om du ikke skal ty til godteskapet en molkefonken dag.

Det finnes mat som motvirker depresjon. For eksempel kan du fråtse i italiensk mat med god samvittighet.

Forskere ved Massachusetts Institute of Technology har ifølge helsenettstedet Prevention funnet ut hvilke matvarer som kan få deg til å se lysere på livet - i alle fall for en liten stund.

Koffein

Koffein finnes i kaffe, te og noen leskedrikker, som for eksempel cola. Koffein virker ikke direkte inn på humøret ditt, men det gir kroppen et kjapt energikick, som videre kan gi positive utslag på humøret.

Bruk av koffeininnholdige midler skal ikke overdrives, men en par-tre kopper kaffe om dagen går helt greit.

Les også: Sannheten om kaffe

Alkohol

En drink kan som kjent hjelpe deg til å slukke sorgen, men her skal det sies med én gang at måtehold anbefales.

Overdreven alkoholbruk kan faktisk gjøre deg deprimert. Studier har imidlertid vist at mennesker med et moderat alkoholinntak har færre depressive symptomer enn andre. Med moderat inntak menes én drink om dagen for kvinner og to for menn.

Les også: Hvorfor drikker du?

Proteiner

Inkludér proteiner i tre av dagens måltider. Dette bidrar til å øke nivået av aminosyren tryptofan i blodet. Denne omdannes til slutt til serotonin, kroppens humørspreder.

De beste kildene til tryptofan er sjømat, samt hvitt og magert kjøtt.

Les også: Proteiner bygger

Kjappe karbohydrater

Hvitt brød, småkaker og pasta er ikke helsekost, men forskning har vist at denne type mat er med på å øke nivået av serotonin i kroppen.

Les også: Maten som gir maks energi

Serotonin er en signalsubstans som best kan beskrives som kroppens egen humørspreder. Derfor brukes det også ofte i medisiner mot depresjon.

For mange kjappe karbohydrater kan bidra til overvekt, hvilket kanskje ikke virker positivt inn på humøret i lengden.

Les også: 50 energiske tips

Skal du bruke karbohydrater for å få et gledeskick, bør du derfor innta dem 3-4 timer etter siste måltid, og omtrent 1 time før det neste. Da fordøyer du dem raskest.

Velg for eksempel en skive loff eller et par havrekjeks. Innen 20-30 minutter skal du merke det på humøret.

Bruker du proteiner og karbohydrater som nevnt i punktene over, vil du mest sannsynlig sovne lettere om kvelden. Serotonin omdannes nemlig til et stoffet melatonin i hjernen, hvilket igjen bidrar til å gjøre deg søvnig.

Siste del av denne artikkelen er tidligere publisert på KK.no.
Til forsiden