KANEL: Visste du at det finnes to typer kanel på det norske markedet? Det stemmer, og den ene er faktisk mye bedre enn den andre helsemessig.  Foto: Marek - Fotolia
KANEL: Visste du at det finnes to typer kanel på det norske markedet? Det stemmer, og den ene er faktisk mye bedre enn den andre helsemessig. Foto: Marek - Fotolia
Kanel

Velger du riktig kanel?

En av typene kan faktisk være skadelig for leveren.

KK.NO: Er du glad i kanel, og bruker det gjerne så fort sjansen byr seg – kanskje over havregrøten om morgningen, i baksten i helgen eller i teen om kvelden?

Kanel kan gjøre maten og drikken din litt sunnere, men som med alt annet i livet gjelder måtehold også her. Og det er ikke uten grunn - kanel inneholder nemlig det kjemiske stoffet kumarin som i store mengder kan være direkte skadelig for oss.

Så dersom du spiser mye kanel bør du hvert fall sørge for at du kjøpe den riktige typen – altså den som inneholder minst kumarin.

LES OGSÅ: Bruker kanel som slankemiddel

To typer kanel på det norske markedet

Linn Hansen, som er ernæringsfysiolog på Sprudlende sunn, forteller til KK.no at finnes to typer kanel på det norske markedet, og det er Cinnamomum zeylandicum (ceylonkanel) og Cinnamomum aromaticum (cassia).

- Jeg tror det er mange som ikke er klar over at det finnes to typer kanel på det norske markedet. De aller fleste kjenner nok kun til cassiakanel som er den kanelen som man får kjøpt på butikken, og som brukes i industrien – og det er denne som inneholder mest kumarin. Ceylonkanel er litt mer ukjent, og fås kjøpt i helsekostbutikker.

Hva er forskjellen på cassiakanel og ceylonkanel?

- Cassiakanel, som de aller fleste bruker, er en «etterligning» av ekte kanel, som går under navnet Ceylonkanel. Ceylonkanel utvinnes fra innsiden av barken på kaneltreet og må overhode ikke forveksles med Cassiakanel som kommer fra et helt annet treslag.

- Ceylonkanel har en mye søtere og mildere smak i motsetning til kassiakanelen som fort kan bli litt bitter, forklarer hun.

alt
TO TYPER: Cassiakanel, som de aller fleste bruker, er en «etterligning» av ekte kanel. Ceylonkanel utvinnes fra innsiden av barken på kaneltreet og må overhode ikke forveksles med Cassiakanel som kommer fra et helt annet treslag. Foto: xalanx - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Den sunneste ferdiggrøten

Kumarin kan gi leverskade

Cathrine Borchsenius, som er klinisk ernæringsfysiolog og gründer av Bramat.no, forteller til KK.no at det anbefales å begrense inntaket av stoffet kumarin, da det kan gi leverskade.

- Det er kjent fra studier på dyr at kumarin kan gi leverskade. Denne skaden gir ikke endring av arvematerialet, altså ikke økt kreftrisiko, og leveren kan selv reparere skaden når kumarin ikke er tilstede lenger.

- Kumarin fra kanel vil derfor vanligvis være helt ufarlig selv i store doser. Problemet oppstår når man inntar store mengder cassiakanel over lengre tid og leveren dermed ikke får tid til å reparere skaden, sier hun.

alt
ÉN TESKJE: En voksen person bør ikke spise mer enn én teskje kanel daglig. Et høyere inntak kan nemlig føre til leverskade. Foto: Ildi - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Vær obs på bruken av krydderblandinger

Én teskje er mere nok

Så hvor mye kanel er det egentlig trygt å spise hvis man for eksempel bruker det daglig på havregrøten?

- I 2010 gjorde Vitenskapskomiteen for mattrygghet en risikovurdering av kumarin på oppdrag fra Mattilsynet. I risikovurderingen fastsatte ekspertene i Vitenskapskomiteen at det trygge daglige inntaket av kumarin er beregnet til 0,07 milligram per kilo kroppsvekt per dag. For en voksen person tilsvarer dette omtrent en liten teskje cassiakanel, sier Borchsenius.

Her kan du se hvor mange gram kanel folk i ulike aldersgrupper kan tillate seg daglig før risikoen for leverskader oppstår:

Maks antall gram kanel på grøten daglig:
1-åringer: 0,2 gram
2-åringer: 0,3 gram
4-åringer: 0,4 gram
9-åringer: 0,7 gram
13-åringer: 1,2 gram
Voksne: 1,4 gram

Maks antall desiliter kanelbasert te daglig:
1-åringer: Ikke beregnet
2-åringer: Ikke beregnet
4-åringer: 0,6 dl
9-åringer: 1,0 dl
13-åringer: 1,5 dl
Voksne: 1,9 dl

Kilde: Matportalen.no

Vil du være på den sikre siden bør du altså som voksen nøye deg med maksimum en halv teskje kanel på grøten, og du bør ikke drikke mer enn en liten kopp kanelte om dagen.

Til forsiden