IKKE EGENTLIG OST: «Ost»som ikke er laget utelukkende av melkefett kan ikke kalles ost. Altså er det bare Norsk gulost fra Synnøve og Jarlsberg fra Tine som kan kalles ost her. I de andre er alt eller deler av melkefettet byttet ut med vegetabilsk olje.  Foto: Scanpix
IKKE EGENTLIG OST: «Ost»som ikke er laget utelukkende av melkefett kan ikke kalles ost. Altså er det bare Norsk gulost fra Synnøve og Jarlsberg fra Tine som kan kalles ost her. I de andre er alt eller deler av melkefettet byttet ut med vegetabilsk olje. Foto: Scanpix
Ekte Eller Falsk Ost

Vet du hvilken som er ekte ost?

Kan være laget av noe helt annet.

KK.NO: Selv om det er en del fett i ost, er det jo viktig at vi får i oss melkeprodukter. Spesielt om vi ikke drikker nok melk.

Men, er du sikker på at det er ost du spiser?

For det er faktisk ikke all ost som er ost, og det er fort gjort å bli «lurt» i butikken.  

LES OGSÅ: Spis peanøtter, lev lenger

Bytter ut fettet

Det er nemlig slik at det finnes mye «ost» som ikke egentlig er ekte ost. 

alt
NAM: Bruker du mye ost i matlagingen kan det være greit å sjekke en ekstra gang om det faktisk står «ost» på pakka. Foto: Scanpix Vis mer

Mens vanlig ost er laget med melkefett, er dette fettet, på grunn av lavere produksjonskostnader, erstattet med vegetabilsk olje i det som på fagspråket kalles «analoge oster».

- Analoge oster inneholder melk, men man har erstattet hele eller deler av melkefettet med vegetabilsk olje, forteller ernæring- og kommunikasjonsrådgiver i Opplysningskontoret for meieriprodukter, Terese Glemminge Arnesen. 

- Her kan det være snakk om flere ulike oljetyper som for eksempel palmekjerneolje, palmeolje eller herdet rapsolje. I de seneste årene har det også kommet analoge oster på markedet der melkefettet er erstattet med raps- og solsikkeolje. 

Kan ikke ha «ost» i navnet

Lurer du nå på hvordan du skal kunne skille de analoge ostene fra ekte vare, er heldigvis ikke det så vanskelig.

Å ta en ekstra titt på navnet på varen du kjøper vil sørge for at du får ordentlig ost på ostesmørbrødet ditt.

alt
FAVORITT: Gulosten er nok et av påleggene det spises mest av i Norge. Foto: Scanpix Vis mer

Det er nemlig slik at ingen av produktene der noe av melkefettet er byttet ut kan hete «ost». 

- For at man skal kunne benytte navnet ost på et produkt, må det være basert på rene melkeråvarer. 

Et produkt der noe av melkefettet er fjernet og erstattet med annet fett, kan i henhold til definisjonene i osteforskriften ikke kalles en ost.

Har ikke osten du kjøper ordet ost i navnet, men heter heller ting som «revet», «skivet» eller «pizzatopping» er det altså ifølge Arnesen sannsynligvis ikke ost.

LES OGSÅ: Ikke hell vannet av yoghurten

Hva bør du velge? 

I en tid der det blir større og større fokus på å spise rent, høres kanskje analog ost ut som noe du bør velge bort.

Det kan det være, men oljer kan inneholde mye sunt fett, så det er vanskelig å si hva som egentlig er det beste alternativet. 

Det er veldig mange typer å velge mellom på ostemarkedet, og hva som er den beste vil nok være ganske individuelt og komme an på hva du selv er opptatt av i matveien. Da melkefettet kan være byttet ut med alt fra palmeolje og solsikkeolje, er det stor forskjell på dem, i tillegg til at vanlig ost også kommer i både i relativt fete og i magrere varianter.

alt
IKKE OST? Kjøper du ost som kun heter «revet» er det nok ikke ekte ost. Her er noe eller alt melkefettet byttet ut med vegetabilske oljer. Foto: Scanpix Vis mer

- Det er et komplisert spørsmål og avhenger av hvilke oster man sammenligner og hvilke fett-typer melkefettet er byttet ut med. Dette varierer mellom de ulike variantene, sier Arnesen. 

- På den annen side finnes det mange magre meieriprodukter å velge mellom der både total fettmengde og det mettede fettet er redusert. For forbrukerne er smak viktig, og melkefettet gir en mer karakteristisk smak. Smak er individuelt, men mange vil hevde at analoge oster ikke smaker det samme som vanlig ost.

Mer forskning

Ifølge eksperten trengs det mer forskning før man kan si at den ekte osten er den absolutt beste.  

- I studier ser det ut til at de ulike mettede fettsyrene har ulik effekt på både kolesterolnivå og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom.

- Man ser også i nyere studier at det kan se ut som om ulike meieriprodukter har ulik effekt når det gjelder risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer. Ost er en av meieriproduktene som ser ut til å ha en gunstig effekt. Det trengs likevel mer forskning før vi kan trekke klare konklusjoner, avslutter ernæringsrådgiveren. 

LES OGSÅ: Slik tiner du rekene i full fart

Dette inneholder ostene på bildet i toppen av saken

Jarlsberg original revet: Ingredienser: pasteurisert melk, salt og løpe. Næringsinnhold per 100 gram: energi 1458 kJ (351 kcal), fett 27 g, -hvorav mettede fettsyrer 17 g, karbohydrat 0 g, -hvorav sukkerarter 0 g, protein 27 g, salt 1,2 g

Mills Vita Hjertego' skivet: Ingredienser: Skummet melk (82 %), rapsolje (8 %), solsikkeolje (8 %), syrningskultur, salt, havreolje, mikrobielt fremstilt løpe, melkeprotein, fargestoff (betakaroten), vitamin D. Næringsinnhold per 100 gram: 1130 KJ (270 kcal), Fett: 16,00 g - Mettede fettsyrer: 2g, Karbohydrat: 0,50 g - Sukkerarter 5g, Protein: 31 g, Salt: 1,3 g

Synnøve revet økonomipakke: Ingredienser: 52 % pizzatopping (vann, kokosolje, melkeprotein, modifisert potetstivelse, salt, mysepulver, surhetsregulerende middel (E331, E330) farge (E160a), 43 % gulost (melk, salt, løpe, konserveringsmiddel (E251), surhetsregulerende middel (E509), melkesyrekultur), potetmel (antiklumpemiddel, maks 5 %). Næringsinnhold per 100 gram: Energi: 1281 kJ (306 kcal), Fett: 23 g - mettede fettsyrer: 18 g, Karbohydrat: 7 g - sukkerarter 0,1 g, Protein:    18 g, Salt: 1,4 g

Synnøve Norsk gulost: Ingredienser: Pasteurisert melk, salt, løpe, konserveringsmiddel (E251), surhetsregulerende middel (E509), melkesyrekultur. Næringsinnhold per 100 gram: Energi: 1404 kJ (338 kcal), Fett: 26 g - mettede fettsyrer: 17 g, Karbohydrat: <0,1 g - hvorav sukkerarter: <0,1 g, Protein: 26 g, Salt: 1,3 g. 

 

 

 

Til forsiden