Foto: undefined
OPPTATT AV MERKEKLÆR: Tobarnsmoren ble veldig overrasket da hun hørte hva seksåringene snakket om. Foto: Shutterstock, NTB Scanpix (Illustrasjonsfoto, personene på bildet har ingen forbindelse med personene i saken).

«Bare fattige mennesker handler på Cubus»

Alenemamma trodde knapt sine egne ører da hun hørte hva nabobarna snakket om.

– Jeg kunne ikke tro mine egne ører. Det er vondt å høre et barn som nettopp har begynt på skolen fortelle andre barn at «mammaen din er fattig» fordi hun handler på feil butikk, forteller Marianne Hennøen (26).

Marianne er alenemamma til to jenter på seks og åtte år og sier at hun allerede har begynt å føle presset om å kjøpe merkeklær.

Det hele toppet seg da hun for litt siden overhørte en samtale mellom noen nabobarn som mente at det kun er fattige mennesker som handler klær på Cubus.

alt
OPPLEVER KJØPEPRESS: Jeg har ikke mulighet til å kjøpe dyre merkeklær til barna mine, forteller Marianne. Foto: Privat Vis mer

– Når du hører slike kommentarer blir du jo litt bekymret. Jeg er alene med to barn og har ikke mulighet til å kjøpe dyre merkeklær. Det å bli stemplet som fattig fordi vi handler på Cubus er ikke gøy for noen av oss, sier hun.

Hun tror enkelte foreldre velger å kjøpe dyre merkeklær fordi de er redde for at barna skal bli mobbet, men at det samtidig er foreldrene selv som lærer barna å se ned på andre som går med Cubusklær.

– Vi har bodd på forskjellige steder og har fått kjenne de ulike miljøene. Jeg har opplevd at barn blir ledd av fordi de ikke har Kari Traa treningsklær og jeg har sett skolesekker bli kastet fordi noen hadde sagt det var feil merke.

– Det er vondt å være et barn som ikke passer inn, men det er vondere å være en mamma som ikke har råd til å betale barnet sitt inn.

Mange føler kjøpepress forbundet med barna

I en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for DNB sier seks av ti foreldre at de opplever et kjøpepress forbundet med barna. Det er spesielt de med lavere inntekt som føler på dette.

– Jeg syntes det er trist at mange foreldre føler det slik. Dette betyr nok at mange barn nok føler på det samme, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

alt
FORELDRE SOM GIR ETTER: Sandmæl tror mange gir etter for kjøpepress i frykt for at barnet skal følse seg utenfor. Foto: DNB Vis mer

Når barna er små er det vi som foreldre som bestemmer hva de skal ha på seg, og hva det skal koste. Hver gang du kjøper noe dyrt til poden bidrar man til å skape nytt kjøpepress for andre. I tillegg skaper man en oppfatning hos barna om at dette er normen.

Gir etter i frykt for mobbing

Mange oppgir at de gir etter for kjøpepresset. Dette gjelder særlig de som har en inntekt mellom 400.000 til 600.000 kroner, der hele 44 prosent svarer dette, viser undersøkelsen.

– Ingen ønsker jo at barna sine skal føle seg utenfor, eller å føle seg utenfor selv ved at man ikke kan gi barnet sitt det samme som «alle andre» i klassen har. Dette gjør nok at mange av oss velger å gi etter for kjøpepresset, tror Sandmæl.

– Gir vi barna våre det de peker på hele tiden, mister de etter hvert entusiasmen du som forelder gjerne ønsker å se når du gir dem noe. I tillegg frarøver vi dem viktige lærdommer til fremtiden, som gode sparevaner og fornuftig pengebruk. Dette er gode egenskaper å ha med seg den dagen de skal klare seg på egenhånd.

LES OGSÅ: - Nei, det er ikke synd på barn som ikke får reise på ferie

- Foreldre kan ikke kjøpe seg ut av et mobbeproblem

Erling Roland er professor ved Læringsmiljøsenteret på Universitetet i Stavanger, hvor de blant annet driver med atferdsforskning. Han sier foreldre bør tenke seg nøye om når de uttrykker holdninger rundt klær og mote ovenfor barna sine.

alt
FORSKER PÅ MOBBING: Ifølge professor Erling Roland er ikke klær en vesentlig risikofaktor for å bli mobbet. Foto: Hugo Bergsaker, NTB Scanpix Vis mer

– Små barn plukker fort opp slike ting. Foreldre har stor autoritet, så når de sier at «kun fattige handler på Cubus», vil barn ta det som en sannhet. Barn har dessuten lite filter for det de sier videre til andre og de kan fort bli et ekko av foreldrene sine, sier han.

Et argument foreldre ofte bruker for å kjøpe dyre merkeklær til barna sine, er at de er redde for at barna skal bli mobbet.

Roland som forsker på mobbing, sier at dette stort sett vil være bortkastede penger.

– Det er nok ubehagelig for barna å få kommentarer på klærne sine og barn kan være flaue for det selv.

– Men forskningen viser at klær ikke ser ut til å være en vesentlig risikofaktor for å bli mobbet, selv ikke hos eldre barn. Det er andre mekanismer som fører til at et barn risikerer å bli mobbet.

Til forsiden