SØVN: Tenåringer trenger mer søvn enn voksene. Likevel snur de ofte så mye på døgnet at det går utover skole og andre sosiale aktiviteter.  Foto: NTB scanpix
SØVN: Tenåringer trenger mer søvn enn voksene. Likevel snur de ofte så mye på døgnet at det går utover skole og andre sosiale aktiviteter. Foto: NTB scanpix
Søvn

Derfor er det ekstra slitsomt for tenåringer å stå opp om morgenen

- I ekstreme tilfeller snur ungdommer døgnet så mye at de møter med et jetlag som tilsvarer en flyreise til USA, sier ekspert.

Eileen Verde tar oss imot med et stort smil i leiligheten på Nesodden, der hun bor sammen med mamma Nina og pappa Richard. Klokka er 10 og Eileen er nysminket og fresh. 

– Jeg klarte alt på 17 minutter i dag, sier hun stolt.

Det er likevel ikke alltid hun er så kjapp. Når det kommer til skolearbeid kan alt ta lang tid, hun er nemlig ekspert på prokrastinering (kronisk utsettelsesatferd). 

– Uansett hvor lang tid jeg har på et skoleprosjekt, starter jeg alltid for sent. Om jeg har tre uker eller to dager, sitter jeg alltid med oppgaven siste kvelden og natta. Og når klokka ringer neste morgen, er det bare så vidt jeg får opp øynene.

Mamma Nina forteller at så lenge Eileen får gode karakterer på skolen, lar foreldrene henne styre som hun vil. Hvis karakterene daler, må det ofte liten justering til.

– Da skjerper jeg meg en stund, før jeg sklir tilbake til den gamle døgnrytmen, legger Eileen ærlig til. Hun har et nært forhold til foreldrene sine, og er takknemlig for at de lar henne bli voksen og ta ansvar, samtidig som de alltid er tilgjengelige når hun trenger dem.

LES OGSÅ: - Mange ungdommer har ikke med seg matpakke på skolen, spiser ikke frokost og lever på Pepsi Max

Tenåringer vet at de sover for lite om natta

Stein Erik Ulvund, som er professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo og forfatter av boken «Forstå tenåringen din», forteller til KK.no at tenåringer trenger å sove åtte til ni timer hver natt.

En norsk studie viser at ungdom i alderen 16-19 år i gjennomsnitt bare sover seks timer og 25 minutter på ukedager. Gutter sover noe mindre enn jenter.

alt
SNUR DØGNET: Eileen er en av dem som ofte bruker snur døgnet. - Det hender at jeg sovner der jeg sitter, forteller hun. Foto: Merete Sillesen Vis mer

– Jeg bruker det å være jente for alt det er verdt. Å skylde på en dårlig natt eller kjærlighetssorg funker. Da får jeg den utsettelsen jeg trenger, innrømmer Eileen. 

Hun begynner i tredje klasse på Nesodden videregående skole, studieretning realfag i august. Men det er skredder hun vil bli.

– Jeg elsker å sy, og har brukt mye av ferien til å sy klær til meg selv, og det hender at jeg sovner der jeg sitter, forteller hun. Og viser frem det ene lekre plagget etter det andre.

Stein Erik Ulvund forteller om en del ekstra utfordringer ungdom som sover for lite får.

Forskning har dokumentert en sammenheng mellom mangel på søvn og helseproblemer

– Ofte går det ut over karakterene på skolen. Forskning har dokumentert en sammenheng mellom mangel på søvn og helseproblemer, for eksempel fedme, høyt kolesterol og depresjon, men dette virker neppe skremmende på de unge, sier pedagogen. (Psst: En fersk analyse viser at folk med søvnmangel får i seg 385 ekstra kalorier per dag!)

Eileen går aldri ut av døra uten sminke, og forteller at hun må ha kaffe for å våkne om morgenen. Deretter spurter hun til bussen og kaster seg på som en av de siste passasjerene. Så må hun bytte buss. Om vinteren spør Eileen pappa om han kan kjøre henne til skolen, hvis hun ser at hun har dårlig tid. Å hoppe over sminkingen er uaktuelt. 

– Jeg klarer meg bra på skolen frem til matpausen klokken 11. Men jeg blir ofte veldig trøtt i de siste timene. Når jeg kommer hjem, slenger jeg fra meg sakene mine, og stuper i seng, sier hun.

– Ungdom som gruppe har en forsinket døgnrytme i tillegg til at de ikke trenger mindre søvn enn da de var mindre. Likevel er de eldre og har mer frihet, ofte mange plikter og aktiviteter å være med på, og skolen begynner like tidlig som før. Det kan være greit å vite både for foreldre og tenåringer at det er normalt å være trøtt på dagen for tenåringer, selv om de får nok søvn, forklarer Ane Wilhelmsen-Langeland. 

Hun er psykolog og somnolog (søvnekspert) ved Institutt for Psykologisk Rådgivning i Bergen og Bjørgvin DPS.

LES OGSÅ: B-menneske? Da kan det være du har forsinket søvnfasesyndrom

Fortsetter med babyblunden

Eileen sover gjerne et par timer etter skoletid, hvis hun da ikke er sammen med venner. Så er det mat, serier og gruppechat med venninner, selvsagt om serien de bare må følge med på. Tida går og vipps! Så er det sengetid. 

– Da kan jeg plutselig komme på at jeg har skoleoppgaver med innlevering dagen etter. Og så er jeg i gang med nattarbeid igjen, og fortsetter å forskyve døgnrytmen.

Professor Ulvund forklarer at mandag morgen ofte er verst. Dette kommer av at døgnrytmen forskyves ytterligere i helgene. (Psst: - Det å sove noen ekstra timer i helgene kan øke risikoen for hjertesykdom med 11 prosent!)

- I ekstreme tilfeller blir døgnet snudd med åtte timer i løpet av helgen, noe som gjør at ungdommene på mandag morgen møter med et jetlag som tilsvarer en flyreise til USA. Mange rekker ikke å stabilisere døgnrytmen før neste helg.

LES OGSÅ: Ungdommens uskrevne regler for sosiale medier: - Hvis du skifter profilbildet ditt for ofte kan du bli stemplet som «attention whore»

Til forsiden