BARNS MOBILBRUK: – En barnehjerne lærer raskt å bli belønnet via digital interaksjon, noe som er problematisk, fordi man venner seg til ekstern styring via algoritmer, forklarer eksperten. FOTO: NTB Scanpix
BARNS MOBILBRUK: – En barnehjerne lærer raskt å bli belønnet via digital interaksjon, noe som er problematisk, fordi man venner seg til ekstern styring via algoritmer, forklarer eksperten. FOTO: NTB Scanpix
Barns mobilbruk:

Eksperter er bekymret for barnas bruk av digitale verktøy

- Et av de største problemene er at mange av programmene og appene som ligger på nettbrett og smarttelefoner, er designet for å skape avhengighet hos barnet.

PC-er, smarttelefoner og nettbrett har blitt en del av oss – på godt og vondt. Små barn er også svært fascinert av de tekniske «duppedingsene», og de blir raskt vant til å bruke dem. Og ja, det kan være befriende å plassere iPaden i fanget til smårollingen, når du er lei av å høre på surmulingen i baksetet. Men for mye bruk er ikke bra, ifølge ekspertene.

– Et av de største problemene er at mange av programmene og appene som ligger på nettbrett og smarttelefoner, er designet for å skape avhengighet hos barnet gjennom spesielle algoritmer, som belønner barnet ved å skape dopamin – det kjemiske belønningsmolekylet som er med på å regulere menneskers atferd, sier Imran Rashid.

Rashid er spesiallege i allmennmedisin, forfatter, foredragsholder og ledelsesrådgiver. Han er skeptisk til hvordan mange apper er bygget opp – skaperne er som regel kun ute etter å tjene penger, og de vet hvordan de skal få barn til å bli «hekta».

– En barnehjerne lærer dermed raskt å bli belønnet via digital interaksjon, noe som er problematisk, fordi man venner seg til ekstern styring via algoritmer. Et barn kan ikke selv motstå disse belønningene – det krever trening og oppdragelse, forklarer han.

LES OGSÅ: Tenåringers mobilbruk: - Mange foreldre er helt fortvilet

Det finnes gode spill og apper for læring

Det er likevel ikke lurt å ta ifra barnet alle mulige digitale verktøy – det finnes mange forskjellige pedagogiske programmer som kan hjelpe barn med å lære farger, og å lese og regne. Men det er sjelden barna selv har lyst til å bruke slike programmer, fordi det er for kjedelig, og gir for lite dopamin.

– Man bør fokusere på kvalitet fremfor varighet. Barn bør ikke overlates til seg selv når de holder på med digitale verktøy. Da kan man risikere at barnet får tilgang til vokseninformasjon, noe som kan være uheldig.

Rashid forklarer at barn i 10-årsalderen så smått kan begynne å skille mellom «gode» og «dårlige» apper, men det er viktig at foreldrene har kontroll. Men hvor mye tilgang skal barnet egentlig få?

– Hvis barnet begynner å endre atferd når nettbrettet tas bort, eller undertrykker biologiske behov som å tisse eller spise, så skal man passe på. Husk at barnet selv ikke kan styre forbruket, og derfor trenger hjelp til denne reguleringen.

LES OGSÅ: Barn bruker iPad i barnehagen

Bør være forsiktig med spill som er avhengighetsskapende

Spill uten avgrensede formål, som belønner barnet og målrettet skaper avhengighet, bør begrenses eller unngå helt, ifølge Rashid.

– Lag klare avtaler om hvor mange «baner» barnet kan spille, eller hvor mye spilletid det får. Utover det, er det viktig å sette seg inn i hva spillet «ønsker». Gode spill kan ofte være svært pedagogiske.

– Vår forskning på barn og unges bruk av ulike digitale medier viser at fordelene er større enn ulempene. Men det betyr ikke at det ikke kan skape problemer, og ingenting er bra om man gjør det for mye, sier Elisabeth Staksrud.

Staksrud er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

– Det vi ser har mest og best effekt når det gjelder alle typer risiko barn kan oppleve på og via nettet, er at voksne, slik som foreldre, har en åpen og kontinuerlig dialog med barna om nettbruk og reglene for dette. Det er viktig at barn og unge er klar over rammene og grensene for bruk, og at de opplever at dersom noe er problematisk, så kan de be om hjelp hos foreldrene.

LES OGSÅ: Barn som eier smarttelefon eller nettbrett har større sannsynlighet for å få hodelus

Barn bør få gradvis tilgang til den digitale verdenen

Men hvor mye tilgang skal barn og unge ha? Tidligere viste forskere til konkrete tidsråd, men det har de gått bort ifra nå. Hvor lenge man sitter ved en skjerm er ikke problematisk; det er hvordan man bruker den.

– Mange aktiviteter på nett er ikke passive, men aktive og sosiale. Og mange barn som bruker mye tid på nettet gjør dette fordi de er sammen med venner og kommuniserer med dem. De fleste som oppleves som «avhengige» av foreldre, særlig blant de eldste barna, er ikke avhengige av teknologien, men av å være sammen med venner, sier Staksrud.

Cirka én prosent står i fare for klinisk avhengighet. Disse trenger profesjonell hjelp fra helsevesenet. Staksrud anbefaler foreldre å følge med på hva barnet trenger og hva det tåler, noe som krever god kommunikasjon.

– Vi ser også fra forskning at de barna som starter tidlig (gjennomsnittsalderen for å starte å bruke Internett blant norske barn er cirka ett år), ofte gjør dette sammen med foreldrene og får en trygg og gradvis innføring i de ulike tjenestene de finner på nettet. De som starter senere får ofte «hele internett» kastet på seg på én gang, og har derfor større risiko for å ikke klare å håndtere problemer når noe skjer.

LES OGSÅ: - Jeg kan stå mer inne for at jeg har vært med på Fødeavdelingen enn Paradise Hotel!

Til forsiden