Foto: Flickr.com - Dmitry Valberg
Foto: Flickr.com - Dmitry Valberg

Fødekvinner - Gjør som Petter Northug!

Visualiser som Northug og få drømmefødselen, oppfordrer jordmor og mental trener.

- Toppidrettsutøvere har lenge brukt mentale treningsverktøy – men vi har egentlig aldri hørt det så tydelig uttalt før nå, forteller mental trener Birgit Semundseth. 

- Petter Northug snakker om visualisering og mental trening i sitt nye TV-program. Han ga en forklaring på hvorfor det gikk bra når han fokuserte på visualisering og forberedte seg mentalt på det som kom av smerte og andre utfordringer.

LES OGSÅ: Mental forberedelse til fødsel 

Visualiser alle dumper og svinger!

På Sirkus Northug på TV2 kan vi i åtte programmer følge skikongen gjennom opp- og nedturer i skisporet, på treningsleir og i mer private sammenhenger.

Petter Northug fortalte i det første programmet at han så for seg et løp tusen ganger før start. Han visualiserer alle dumper, alle svinger og han ser for seg alle mulige situasjoner som kan oppstå, og hvordan han vil møte disse. 

Og dette mener mental trener Birgit Semundseth og jordmor Tonje Wessel Rummelhoff at fødekvinner kan ta lærdom av.

- Mange kvinner sier at det ikke nytter å forberede seg til fødsel. Vi har ingen garantier likevel, sier de. Nei, det er jo sant. Men kvinner som skal føde trenger å vite helt konkret hva hun vil møte på fødestua, slik at hun kan forberede seg på arbeidsoppgavene som venter, forteller Birgit Semundseth. 

- Hun kan ikke gå veien tusen ganger slik Petter beskriver, eller kjenne alle dumper og alle svinger. Men hun kan være forberedt på hvilke manøvre hun kan kunne benytte seg av når riene starter og fødselen er i gang. Hun vil kunne trene på det gjennom å ha kunnskap om en normal fødsel, slik at hun kjenner igjen fasene og vet hva som er smart å gjøre. På denne måten vil hun jobbe med fødselen og ikke mot. Hun vil kunne påvirke fødselen på en positiv måte og oppleve å mestre, mener Semundseth.

Nettmøte tirsdag 15.01.2012

Spør mental trener Birgit Semundseth og jordmor Tonje Wessel Rummelhoff fra Engodfødsel.no om fødsel! Du kan stille spørsmål allerede nå.

Gå til nettmøte 

LES OGSÅ: Video - alle gravide bør trene bekkenbunnen 

Mental trener Birgit Semundseth og jordmor Tonje Wessel Rummelhoff: Gründere bak suksessfull film for gravide.
Mental trener Birgit Semundseth og jordmor Tonje Wessel Rummelhoff: Gründere bak suksessfull film for gravide. Vis mer

Vanlige '"mentale sperrer" på fødestua

Birgit Semundseth har sammen med jordmor Tonje Wessel Rummelhoff lansert en fødselsforberedende film med et mentalt treningsverktøy for å lære kvinner å visualisere og trene mentalt frem mot fødselen. Nær hundre kvinner har til nå brukt www.engodfødsel.no som en del av sin fødselsforberedelse. Og tilbakemeldingene har vært svært gode, forteller Semundseth og Wessel Rummelhoff.   

- Et typisk problem for mange kvinner i fødsel er at de spenner seg, og dermed oppleves riene mer smertefulle. Selv om fødselen går fremover, vil i noen tilfeller panikkfølelsen være fremtredende. Ved å jobbe avspent og fokusert, og samtidig ha lært seg å slappe av når hun har riepauser, vil hun lettere få i seg energi og på den måten forebygge uttørring og for lite energi som medfører igjen at musklene jobber dårlig, sier Rummeltoff.

Hun påpeker at livmoren er den viktigste og største muskelen under fødselen. Den jobber bedre når vi puster hensiktsmessig, og når vi samtidig får i oss nok energi underveis. Så indirekte kan mental trening forebygge dårlige rier. Gode rier er en forutsetning for en god fødselsopplevelse og god fremgang i fødselen. Dermed forebygges også langvarige fødsler.

- Ved å bruke mental trening som en del av fødselsforberedelsen kan den gravide trene på det som jordmødre på fødeavdelinger minner om når selve fødselen er i gang: Avspenning, pust og fokus på hver enkelt rie gjennom hele forløpet. Den gravide kan fremdeles ikke vite hvordan en rie kjennes, eller kjenne smerten, men hun kan forberede seg på hvordan hun kan jobbe med og ikke mot fødselsarbeidet. Dette utgjør en STOR forskjell, mener Rummelhoff. 

- I tillegg ser vi at kvinner går i fra å grue seg og være veldig redd før fødselen, til og faktisk begynne å glede seg til fødselen – fordi de nå føler seg godt forberedt i forhold til oppgaven, legger Semundseth til.

La fødselen bli barneskirenn!

–  Hvordan tror dere det egentlig hadde gått med Petter på fødestua?

– Ha ha, det er jo en helt irrasjonell tanke! Det var forøvrig simulert rier på en mann i et program for en tid tilbake. Dagfinn Lyngbø ble utsatt for smerte som skulle simulere rier. Det hadde vært spennende å kurset ham slik at han var forberedt på hvordan han kunne møte smertene underveis! Han hadde jo ikke et mål som kan sammenlignes med at babyen kommer ut, og dermed heller ingen mening i forhold til å nå målet. Sammenligningen blir derfor av mange grunner kunstig, mener Rummelhoff.

- Men for humorens skyld: Se for deg at Petter bruker det han kan om mental trening og visualisering – for å skulle føde på kvinners vis! Han er allerede vant med at hvordan han tenker påvirker hva han klarer å få til når han går på ski, så mentale forberedelser er ”barneskirenn” for han! Med trening og kunnskap om hva som faktisk skjer under fødselen vil vi tro han ville hatt svært gode forutsetninger for en god fødsel! Han ville stilt forberedt i forhold til å møte riene på en optimal måte, og samtidig være forberedt på å slappe av mellom riene. Dette alene er et godt grunnlag for å få en god fødsel!

- Likheten mellom idrettsutøvere og fødende er altså at de legger til rette for gode opplevelser ved å benytte mental trening - i forberedelsene til en fysisk utfordring, avslutter Semundseth.

LES OGSÅ: 4 myter om gravditet og trening 


 

Foto øverst: Flickr - Dmitry Valberg

Til forsiden