FRITIDSAKTIVITETER FOR BARN: - Mange barn har lyst til å være sammen med foreldrene framfor organisert aktivitet, sier eksperter KK.NO har snakket med. Foto: NTB Scanpix
FRITIDSAKTIVITETER FOR BARN: - Mange barn har lyst til å være sammen med foreldrene framfor organisert aktivitet, sier eksperter KK.NO har snakket med. Foto: NTB Scanpix

- Foreldre føler seg presset til å la barna starte med fritidsaktiviteter

Er det noe poeng i å la barn starte med fritidsaktiviteter før de har begynt på skolen?

– Foreldre bør absolutt ikke ha dårlig samvittighet for at barnehagebarnet deres ikke går på en fritidsaktivitet, sier Merete Lund Fasting, førsteamanuensis i helse- og idrettsfag ved Universitetet i Agder.

Det har etter hvert blitt mer og mer vanlig at barn begynner med fritidsaktiviteter mens de ennå går i barnehagen og det finnes mange ulike tilbud for barn i denne alderen.

Turn- og lekegrupper arrangeres for barn helt ned i toårsalderen og dans er en aktivitet mange starter med når de er rundt tre-fire år gamle.

Foreldre føler seg presset

Fasting tror mange foreldre i dag føler seg presset til å sende barna sine på fritidsaktiviteter, fordi de ser at «alle andre» går på noe.

– Mange foreldre tror nok barnet deres trenger å delta på organiserte aktiviteter på grunn av det sosiale. Jeg kan ha forståelse for dette, da det ikke lenger er så mange barn å leke med i gata på ettermiddagen. Men barna er sosiale hele dagen i barnehagen, så mange barn kjenner nok ikke på dette behovet.

– Noen tenker nok også at det er viktig for barnet å få nok fysisk aktivitet. Problemet med disse organiserte treningene, er imidlertid at barna kan ende opp med å stå en del i kø. Det å ha ansvar for opplegg for små barn er krevende, og det er ofte disse trenerne som har minst kompetanse.

– Det kan godt hende at noen foreldre også velger å la barna starte tidlig slik at de skal bli «gode». Men ofte ser vi at de som er gode i fotball faller fra fordi de begynte så tidlig at de blir lei, eller at de blir skadet som ungdommer fordi de har trent spesifikt så lenge, sier hun.

LES OGSÅ: Dette er de dyreste idrettene barna dine kan drive med

Vurder barnets hverdag

Psykolog Ulrike Ødegård hos Vitale psykologsenter, mener det er viktig at foreldre vurderer både barnets hverdag og hvordan aktiviteten er organisert, før de tar valget om barnet bør begynne på en fritidsaktivitet eller ikke.

alt
VURDER BARNETS HVERDAG: – For et barn som blir mye stimulert og har lange dager i barnehagen, vil det være hensiktsmessig å la barnet få tid til å roe seg ned og leke fritt, sier psykolog Ulrike Ødegård. Foto: Privat Vis mer

– For et barn som blir mye stimulert og har lange dager i barnehagen, vil det være hensiktsmessig å la barnet få tid til å roe seg ned og leke fritt. Barn frem til de er fire/fem år gamle er gjerne så slitne etter at de har vært i barnehagen en full dag, at de har behov for ro og søvn etter at foreldrene henter dem. På den andre siden kan barn som har korte dager i barnehagen ha overskudd til å starte med aktiviteter tidligere.

– En annen faktor som spiller inn, er om aktiviteten er organisert slik at foreldre og barn gjør dette sammen, eller om det er kun barnet som deltar på aktiviteten. Barn har behov for å ha nok tid med sine foreldre også, slik at de opplever en trygg base der de kan bli regulert og sett av voksne de er tilknyttet. Små barn trenger mer av den tiden, sier hun.

I likhet med Fasting, tror Ødegård at enkelte foreldre føler en slags forventning om at barnet deres bør begynne på aktiviteter tidlig.

Det er mer og mer av tiden til barn som er organisert i dagens samfunn. Det kan derfor være like lærerikt for barn og lære seg å måtte selv finne ut av hva de skal gjøre. Det er sunt å kunne kjede seg litt, sier hun.

LES OGSÅ: Er det vanskeligere for gutter å begynne med «jenteidrett» enn motsatt?

Bli heller med barnet ut

Merete Lund Fasting synes det er vanskelig å gi en fasit på hva som er den beste alderen for å begynne med fritidsaktiviteter.

– Det kommer veldig an på barnet. For noen vil det være greit å starte i barnehagealder, mens for andre vil det være bedre å vente til skolealder.

– Men for mange barn vil det bli veldig masete og styrete å skulle gå på trening etter en lang og aktiv dag i barnehagen. Mange foreldre tror at det er veldig viktig for barn å starte med aktiviteter tidlig, men det som er viktig er at barna får mulighet til å bevege seg; hoppe, hinke, kaste og løpe. Når barna er i barnehagealder er det minst like effektivt å gjøre slike ting sammen hjemme. Barn i den alderen har dessuten mye mer lyst til å være sammen med foreldrene sine enn å trene, sier hun.

alt
OPPTATT AV Å VÆRE UTE SAMMEN: Ta heller barna med på en sykkeltur, oppfordrer Merete Lund Fasting. Foto: Privat Vis mer

I stedet for å la barnet starte med organisert idrett som treåring, mener hun det kan være lurt å sette av litt ekstra tid til samvær ute. Et tema hun brenner for og blant annet har skrevet om i boken «Vi leker ute».

– I starten må foreldrene være med ut, men etter hvert får barna kompetanse til å lære å leke ute alene. Både barn og voksne har dessuten godt av å komme seg ut en tur på ettermiddagen. Jeg har veldig sansen for aktiviteter vi selv gjorde som barn, som å hoppe strikk, kaste ball, turne i gresset, leke sisten eller å ta en sykkeltur sammen. Ofte er det ikke så mye som skal til; å gå ut i regnværet for å hoppe i søledammer kan være nok, sier hun.

– Lærer du barna dine bevegelsesglede, har de det med seg hele livet!

Lurt å starte litt forsiktig

Når barnet skal begynne med en aktivitet, mener psykolog Ulrike Ødegård det kan være lurt å starte litt forsiktig.

– For eksempel med en dag i uken. Slik får man et innblikk i hvordan dette oppleves både for barnet og foreldre i deres hverdag. Det er viktig at dette ikke medfører at hverken foreldre eller barn blir merkbart mer stresset, sier hun.

Dersom barnet etter en stund gir uttrykk for at det ikke ønsker å fortsette med aktiviteten, kan det være vanskelig for foreldrene å vite om man bør la barnet slutte eller om man bør oppfordre barnet til å fortsette. Ifølge Ødegård kan det være lurt av foreldrene å forsøke å finne ut hva som er årsaken til at barnet ønsker å slutte.

– Et viktig spørsmål å spørre seg i denne vurderingen er om det ser ut som om barnet får glede av aktiviteten, eller om det kun er noe som barnet gjør for å prestere? Det er viktig at gleden over aktiviteten er i fokus og ikke at man skal gjøre aktiviteten riktig eller prestere.

Hvis barnet generelt er sjenert, men det ser ut til at han/hun får glede av aktiviteten, tenker jeg det er helt i orden å snakke med barnet om det kan prøve litt til. Hvis det er for mye fokus på prestasjoner under aktiviteten kan det lett føre til at barnet opplever at det ikke mestrer, dette kan også gi seg til uttrykk i at det blir redd eller sjenert. Hvis det er vanskelig å skifte fokus fra prestasjoner til gleden over selve aktiviteten, er det viktig å respektere barnets ønske om å slutte, sier hun.

LES OGSÅ: På dette fotballaget jubler de like mye når motspillerne scorer

Til forsiden