Foto: undefined
VÅKNER MANGE GANGER OM NATTEN: Mange småbarnsforeldre sliter med å få nok sammenhengende søvn. Shutterstock / NTB scanpix

Helene blir vekket opp til 20 ganger per natt av sønnen

Slik påvirkes kroppen vår av for lite sammenhengende søvn.

– Jeg gruer meg ofte til å legge meg. Jeg er skikkelig trøtt, men så vet jeg at natten blir grusom, forteller trebarnsmor Helene (30). Hennes yngste sønn Tellef (10 mnd) er inne i en periode hvor han kan våkne 5-20 ganger i løpet av en natt.

Med tenner på vei, forkjølelse og to runder med ørebetennelse, har det blitt mange tøffe netter med lite søvn både for Helene og ektemannen Jon Sverre (34). Men Helene trøster seg med at de nå heldigvis ser lys i tunellen, noe som er bra da hun om fire uker skal tilbake i jobb etter svangerskapspermisjonen.

– I den verste perioden, som varte i cirka fire uker, sov han maks en time sammenhengende om gangen og ofte bare 20-30 minutter. Men nå virker det som at det er på vei over. Man må bare bite tennene sammen og stå i stormen mens den herjer. Gode perioder kommer også, sier hun med et smil.

alt
VÅKNER MANGE GANGER OM NATTEN: Men trebarnsmor Helene synes mangelen på søvn var verst da hun fikk sitt første barn. Foto: Privat Vis mer

Selv om hun er flink til å holde humøret oppe, forteller hun at den konstante mangelen på søvn har satt sine spor.

– Når han er sånn blir jeg selvsagt veldig trøtt og sliten. På dagtid går det forholdsvis greit, men for meg er det verst om nettene når det står på. Jeg blir lei meg og sur på babyen, og må minne meg selv på at han plages med noe og har vondt, sier hun.

Det er ingen hemmelighet at småbarnsforeldre ofte har et underskudd av søvn. Studier har vist at nybakte foreldre i snitt mister hele 44 dagers søvn i løpet av barnets første leveår. Men hva skjer med kroppen vår når vi får så lite sammenhengende søvn?

LES OGSÅ: Trøtte foreldre betaler i dyre dommer for dukken som skal få babyen til å sovne

Dårligere humør og større risiko for sykdommer

Ifølge professor og søvnforsker Bjørn Bjorvatn ved Universitetet i Bergen er det vanskelig å si noe helt sikkert om dette. – Hvor lenge man sover totalt vil naturlig nok ha en betydning. Hvis oppvåkningene er kortvarige, trenger det kanskje ikke bety så mye. Svaret er vel at vi ikke helt vet.

– Men vi vet at for lite søvn over tid kan gi økt risiko for psykiske lidelser, overvekt, hjerte-kar-sykdommer, og økt dødelighet. I tillegg øker jo risikoen for uhell og skader, som for eksempel å sovne bak bilrattet. Og man blir jo sur og grinete ved for lite søvn, sier han.

Enkelte hevder at de får større søtsug i perioder med lite søvn, noe som ifølge Bjorvatn er tilfelle. – Ja det er flere studier som viser at for lite søvn øker appetitten, og spesielt appetitt for karbohydratrike produkter, sier han.

Forskere ved Johns Hopkins University School of Medicine i USA, hevder imidlertid at det å stadig bli avbrutt i søvnen er verre enn det å sove lite.

I en studie, gjengitt av Time, undersøkte de hvordan 62 voksne ble påvirket av å få for lite søvn. Over en periode på tre dager ble en gruppe vekket flere ganger i løpet av natten, en annen gruppe fikk kortere søvn mens en tredje gruppe fikk sove som normalt. Resultatet var at deltagerne i gruppen som ble vekket flere ganger om natten, fikk stadig dårligere humør på dagtid sammenlignet med de andre.

Forskerne mente det hadde en sammenheng med at de som våknet flere ganger ikke fikk lange nok perioder med dyp søvn, noe de mener er viktig i forhold til å føle seg uthvilt.

LES OGSÅ: Tegnene på at barnet får for lite søvn

Syntes det var verre første gang

Helene forteller at hun synes søvnmangelen var mye verre da hennes eldste datter var baby. Med tre barn under seks år, har hun mer eller mindre blitt vant til å ha et konstant underskudd av søvn.

Til forsiden