VÅKN OPP NÅ ER DET HELG! Finnes det noe man kan gjøre for å få barn til å sove litt lengre om morgenen? Foto: NTB Scanpix
VÅKN OPP NÅ ER DET HELG! Finnes det noe man kan gjøre for å få barn til å sove litt lengre om morgenen? Foto: NTB Scanpix

Hvordan få barn til å sove lengre om morgenen?

Her er rådene for deg som har en ekstrem morgenfugl i familien!

Du vet du er småbarnsforelder når du drømmer om å kunne få sove helt til klokken syv om morgenen. Men selv om søvnmangel kanskje er noe man bare må akseptere i denne perioden av livet sitt, kan det utvilsomt være slitsomt når barnet stadig våkner mens det for mange fortsatt er natt. Finnes det noe man kan gjøre for å få barn til å sove litt lengre?

Ifølge søvnterapeut Caroline Lorentzen hos Sovehjelp.no er det ofte barn yngre enn ett år som har en tendens til å våkne grytidlig.

– Men dette kan vare en god stund og det finnes mange tre-fireåringer som våkner klokken fem og synes det er en fin tid å stå opp på, sier hun med et smil.

Det kan være alle mulige grunner til at barn våkner så tidlig. Ofte skyldes det sult, at det våkner av gammel vane eller at det rett og slett er ferdig sovet. Noen barn som har sovet urolig lenge og som endelig begynner å sove mer sammenhengende, kan også våkne veldig tidlig. De sover da mer enn før, men det er fremdeles natt. Dette er forståelig nok frustrerende, barnet har kommet inn i et søvnmønster som foreldre må forsøke å snu, sier hun.

Ikke alltid lurt å redusere søvn på dagtid

Dersom barnet fortsatt sover på dagtid, kan det være naturlig for foreldrene å redusere antall timer dagsøvn. Ifølge Lorentzen trenger ikke dette nødvendigvis ha noen betydning for når barnet våkner om morgenen.

– Et gammelt ordtak er «søvn avler søvn». Det er like riktig nå som før. Unngå å vekke små barn på dagtid, hvis det er mulig. For noen kan det være lurt at den siste soveøkten ikke er for sent på dagen, slik at barnet er trett nok til å ha en lang natt. At barnet ikke sover senere enn klokken 15-15.30 tiden. Men her er det store variasjoner, de minste barna kan godt ha en senere siste soveøkt og allikevel sove lenge om natten, sier hun.

Dersom barnet våkner uthvilt om morgenen og har et godt humør og et høyt energinivå gjennom hele dagen, kan det tyde på at barnet får nok søvn. I slike tilfeller kan foreldre gradvis innføre en senere leggetid.

– Legg barnet et kvarter senere et par-tre dager, slik at barnet etter hvert legger seg en halvtime til tre kvarter senere. Forhåpentligvis vil barnet sove tilsvarende lenge neste morgen. Men her er det ingen garantier, noen barn har en indre klokke som er innstilt på fem uansett når de blir lagt, sier hun.

LES OGSÅ: Mamma Kristine lar treåringen styre leggetiden selv

alt
IKKE KUTT UT SOVING PÅ DAGEN: Søvn avler søvn, men for enkelte barn kan det være lurt at den siste soveøkten ikke er for sent på dagen, tipser søvnterapeut Caroline Lorentzen. Foto: Privat Vis mer

Unngå for mye samspill med barnet

Når barnet først har våknet alt for tidlig, mener Lorentzen det er viktig at man ikke lar barnet stå opp for å se på tv eller gjøre andre ting som virker stimulerende.

– Om barnet sover på eget rom bør du heller gå inn og fortelle at det fortsatt er natt. Si til barnet at det skal prøve å slappe av slik at det kanskje sovner igjen, sier hun.

Dersom barnet begynner å gråte eller ikke klarer å roe seg, mener hun foreldrene bør bli i rommet.

– Sett deg i en god stol, legg deg på en madrass ved siden av og si det er natten ennå, jeg er her og passer på deg. Prøv å slappe av. Noen synes det er greit å ta barnet med inn i sin egen seng, slik at barnet roer seg og kanskje sovner igjen der. Det er også fint. Velg det som fungerer best for deg, men vær konsekvent og gjør det samme hver morgen. Når barnet roer seg, kan du si at det er morgen og at dere kan stå opp. Slik skjønner barnet at det er mamma og pappa som bestemmer når det er morgen og at det ikke trenger å gråte for å få stå opp.

Jeanette Wegge-Larsen fra Sovecoach.dk mener at foreldre ikke kan forvente at barn sover noe særlig lengre enn klokken 06:00.

– Og omvendt mener jeg at det ikke er morgen før dette klokkeslettet. Dersom barna våkner før, synes jeg derfor at man godt kan kommunisere til barnet at det ikke er morgen ennå.

I likhet med Lorentzen mener hun at foreldre må være forsiktige med å gi barna for mye stimuli når de våkner alt for tidlig.

– Det handler om å være relativt kjedelig og unngå å ha for mye samspill med barnet. Unngå øyekontakt, unødvendig snakk, lys, mat eller annen «service» som gjør det verdt å våkne for eller holde seg våken for, råder hun.

LES OGSÅ: Sover barnet ditt for lite?

Forsøk å bryte søvnvanen

alt
UNNGÅ Å GI FOR MYE STIMULI NÅR BARNET VÅKNER: Søvncoach Jeanette Wegge-Larsen råder foreldre til å være så «kjedelig» mulig når barnet våkner. Foto: Privat Vis mer

Dersom barnet til stadighet våkner på samme tidspunkt hver eneste morgen, tyder det på at det har blitt en vane for barnet.

Da mener hun foreldrene godt kan prøve seg på et taktisk knep.

– Vekk deg selv 15-20 minutter FØR barnet allikevel vil våkne. I stedet for å vente på oppvåkningen, forstyrrer du så barnet ved å snu det på siden, bre dynen rundt det, flytte litt på barnet eller stryke det over kinnet. Deretter kan du krype tilbake til sengs. På den måten kan du nemlig være heldig å arbeide ubevisst med oppvåkningen ved å «bryte vanen» og det kan være praktisk på mange måter, sier hun.

Dersom dette ikke lar seg gjøre, mener Wegge-Larsen man må hjelpe barnet til å forstå at det ikke er morgen ennå.

– Hvis barnet våkner og ligger og hygger seg alene, ville jeg holdt meg unna. Hvis man haster inn til barnet vil det tro at det kan komme til å skje noe. Dersom barnet står opp i sengen, kan man legge det ned uten for mye interaksjon og deretter gå ut. Dersom barnet blir lei seg, kan det være greit å ta barnet opp for å trøste det og så legge det ned når det har falt til ro. Disse fremgangsmåtene ville jeg gjentatt til barnet faller i søvn, eller frem til klokken er 06.

– Men dette er selvfølgelig en prosess som kan ta noe tid. De fleste barn er livsnytere som griper enhver mulighet til å få flere opplevelser og mer tid med mor og far, smiler hun.

LES OGSÅ: Lydene som får din baby til å sovne

- Litt lys på rommet kan være bra

Enkelte foreldre unnlater å gi barnet for mye stimuli på ettermiddagen, i frykt for at det kan føre til mindre søvn. Søvnterapeut Caroline Lorentzen mener det kommer veldig an på barnet.

– Hvis du har et sensitivt barn, er det dumt å overstimulere rett før leggetid. Men hvis barnet ditt har mye «maur i rompa», kan det godt herje til det sovner. Men dette gjelder først og fremst egen lek og ikke stimuli i form av tv. Det kan være lurt å begrense tv-titting og inntak av mye frukt og sukkerholdig mat på kveldstid, sier hun.

Et annet tips for å få barnet til å roe seg etter at det har våknet, er å la det være litt lys på soverommet.

– Da ser barnet hvor det er når det våkner. For barn er det helt normalt å sovne hjemme og våkne opp på et annet sted. Hvis de våkner opp og det er helt mørkt, kan noen barn bli redde og lure på hvor de er. Når det er litt lyst kan barnet kjenne seg igjen, roe seg og sovne igjen av seg selv, sier hun.

Lorentzen presiserer at det er viktig at foreldre husker at det aldri er barnets skyld at det våkner tidlig.

– Vi er ikke herre over søvnen. Ingen kan sovne på kommando eller forhindre at vi våkner.

– Unngå å møte barnet ditt med frustrasjon når det våkner, det virker ikke søvndyssende men heller oppkvikkende på barnet. Foreldre føler ofte at de mislykkes hvis barnet sovner sent, våkner tidlig eller har urolig søvn. Men din innsats har ikke så mye å si for resultatet, at et barn våkner er ikke noe vi kan noe for. Men vi kan gjøre barnet trygt og sørge for at det er i en rolig og god situasjon, sier hun.

LES OGSÅ: - Vi har prøvd alt for å få ham til å sove. Absolutt alt!

Til forsiden