SOVER: Finner ikke bamse - en velkjent unnskyldning for å dra ut leggetiden? Foto: Scanpix
SOVER: Finner ikke bamse - en velkjent unnskyldning for å dra ut leggetiden? Foto: Scanpix

Søvn: Når barnet gjør alt for å dra ut leggetiden

Faste rutiner og god søvnhygiene kan få slutt på "roomservicen", mener søvnforsker

Vi har vel alle vært der. Henter vann. Henter bamse. Følger på do. Sier godnatt for n´te gang. 

I følge nettstedet Parents.com kan visst småbarn være mer krevende enn babyer. De krever sitt på en helt annen måte. De krever deg. Og ikke bare et par ganger, men ofte hele kvelden lang. Barn kan faktisk bruke ganske mange unnskyldninger for å dra ut leggetiden

LES OGSÅ: Marius (5) sover ute under åpen himmel

Vanlige unnskyldninger barnet kommer med:

  1. Jeg finner ikke bamse.
  2. Jeg er tørst!
  3. Jeg er kald.
  4. Jeg er sulten.
  5. Jeg klarer ikke se.
  6. Kan du lese en bok, mamma?
  7. Når er det morgen?
  8. Jeg glemte å ta vitaminbjørnene mine, de må jeg ta nå!
  9. ...Og så må jeg jo pusse tennene igjen...
  10. Bamse vil også ha nattakos!

 

Kjenner du deg igjen i noen av punktene?  Det gjør søvnforsker ved Haukeland Universitetssykehus, Eli Sørensen. Hun mener at unnskyldningene barna kommer med etter leggetid kan ha en sammenheng med foreldres grensesetting å gjøre.

alt
Søvnforsker Eli Sørensen Foto: Privat Vis mer

- Vanskelig å være standhaftig

- Jeg tror de fleste foreldre vil kjenne seg igjen og huske hvor vanskelig det er å være standhaftig når de søte englebarna begynner. Det er hardt for både foreldre og barn som begge er trette og slitne etter en lang dag. Det skal ingenting til før barna begynner å gråte, og foreldrene er helt ferdig av tretthet selv. Men det er ofte ettergivenhet som fører til at problemet fortsetter, sier Sørensen.

- Spesielt dersom barnet oppnår "godene", altså at foreldrene gir seg etter at det har holdt på en stund, blir det ofte til at barnet neste gang holder på enda lenger. Barnet lærer at foreldrene gir seg bare det holder på lenge nok.

LES OGSÅ: Barneoppdragelse: 10 vanlige utfordringer

Kan være søvnproblemer

I følge søvnforskeren kan barn likevel ha reelle søvnproblemer, og alle turene inn på soverommet til barnet kan faktisk ha en naturlig forklaring.  

Kunnskapen om søvnforstyrrelser hos barn og ungdom er økende. De amerikanske forskningsinstitusjonene National Institutes of Health og National Science Foundation (NIH/NSF) definerte forskning på akutt og kronisk søvnmangel og søvnforstyrrelser hos spedbarn, småbarn, ungdom og unge voksne som eget satsingsområde i 2000. Det er likevel få barn over seks år som blir henvist til undersøkelse for søvnforstyrrelser i Norge. 

LES OGSÅ: Tegnene på at barn får for lite søvn

Forekommer helt ned i spedbarnsalder

- Ut fra  rapporter fra barn og foreldre har mellom 25 og 40 prosent av alle barn søvnproblemer, men vi mangler oversikt over den generelle forekomsten av søvnforstyrrelser, sier Sørensen.

Barnet lærer at foreldrene gir seg bare det holder på lenge nok.

Hun forteller at søvnforstyrrelser kan forekomme helt ned i spedbarnsalderen, men at faktorer som alvorlighetsgrad, varighet og funksjonstap skiller søvnforstyrrelser fra søvnproblemer.

- De diagnostiske kriteriene for søvnforstyrrelser krever at søvnproblemer av en bestemt
alvorlighetsgrad er til stede regelmessig over en viss tid, for eksempel minst fire dager i uken, og at søvnforstyrrelsen fører til et betydelig tap av funksjon enten for barnet, ungdommen eller familien.

Milde og forbigående søvnproblemer trenger ikke bety at det er en søvnforstyrrelse. Men noen ganger er det vanskelig å skille mellom søvnproblemer og søvnforstyrrelser, og søvnproblemer kan utvikle seg til kroniske søvnforstyrrelser over tid, understreker Sørensen.

alt
TØRST: - La barnet få ha et drikkeglass ved siden av senga og drikke fra dette hvis det er tørst før det sovner. Da forebygger du en ekstratur inn på soverommet etter at du har sagt god natt, er rådet fra søvnforsker Eli Sørensen ved Haukeland Universitetssykehus. Foto: Scanpix Vis mer

God søvnhygiene hjelper

Årsakene til søvnforstyrrelser hos barn og ungdom er sammensatte, og det finnes ikke et fasitsvar på hvordan du som forelder får barnet ditt til å sove.
- God søvnhygiene og faste rutiner hjelper. Man kan forsøke å snakke med barnet på forhånd,  lære det ferdigheter som å ta opp teppet hvis det faller på gulvet, finne kosedyret i sengen selv og ha et vannglass ved siden av sengen. 

Følg barnet snarest inn i sengen igjen hvis det kommer inn til foreldrene og gjenta samme beskjed om at «det er natt og at barnet må sove». Det kan være en fordel å lufte på soverommet før barnet legger seg. Barn kan lære å gå på toalettet selv og deretter gå tilbake i egen seng. Hvis det er redd må foreldrene gjenta at de voksne er der og passer på, og repetere beskjeden: «Det er natt og barnet må sove», anbefaler søvnforskeren.

Gode rutiner:

Førskole- og skolebarn:

  • Hold fast ved en regelmessig søvnvåkenhets-rytme, med faste tider for søvn og våkenhet både hverdag og fridag.
  • Oppretthold positive rutiner rundt sengetid.
  • Hold TV og elektronisk utstyr vekk fra soverommet.
  • Ikke gi barnet drikke med koffein.
  • Lær barnet gode søvnvaner

 

Ungdom:

  • Legg vekt på gode søvnvaner med tilstrekkelig søvn.
  • Hold fast ved en regelmessig søvnvåkenhets-rytme på skoledager og i helgen. Tiden da man står opp og går til sengs bør ikke variere mer enn høyst en time fra dag til dag.
  • Ro ned med faste, rolige og positive rutiner hver kveld før sengetid.
  • Vær utendørs, spesielt om morgenen. Sol og dagslys hjelper døgnrytmen.
  • Ikke ta høneblunder på mer enn 30–45 minutter på ettermiddagen.
  • Avslutt trening minst to timer før sengetid.
  • Spis et lett kveldsmåltid. Unngå store måltider de siste tre timene før sengetid.
  • Slå av mobiltelefonen om natten.
  • Soverommet bør være forbeholdt soving.

 

Kilde:  Mindell & Meltzer og National Sleep Foundations retningslinjer

LES OGSÅ: Så mye sover barn

alt
IKKE MOBIL: - Slå av mobilen om natta Foto: Scanpix Vis mer

Til forsiden