Marked

- Dette er de vanligste løpetabbene

Lanslagsalpinist Ragnhild Mowinckel har tipsene som gir deg større fart i KK-mila 2. september.

"Du kan bare ta på deg sko og løpe av gårde!" Slik går refrenget når det gjelder løpetrening, og det er ikke helt feil.

Men skal du ha stor glede av løpingen, hjelper det stort å løpe mest mulig riktig. Og det er nettopp glede og moro som står i sentrum i høstens store løpefest, KK-Mila.

For å hjelpe deg i oppkjøringen stiller Ragnhild Mowinckel (24), som er ambassadør for KK-Milas sko-sponsor On Running, opp med sine aller beste tips. Alpinisten står foran sin femte verdenscup-sesong og er toppidrettsutøver til fingerspissene.

alt

Steget under

Selv om hun trives best med alpinski under føttene, kan hun mye om trening - og hun knyter gjerne på seg løpesko i barmarkstreningen.

- Hva er det viktigste å tenke på når man løper?

- Jeg er jo alpinist på ingen måte noe glansbilde på hvordan jeg løper, men litt har jeg jo lært. Her er det sikkert mange meninger, men for min del vil jeg prøve å få steget under meg, rette ut hofta å unngå å «ta i mot» hvert steg med hælene. Husk at armene skal bidra i fartsretningen, sier Mowinckel.

Fartsspesialisten fra Romsdal understreker at hva som er naturlig løpeteknikk varierer fra person til person, og at bare små forbedringer kan hjelpe mot skader. Hun anbefaler løpere å sette fingeren på hva som først bør forbedres, det har hun selv gjort.

Sitting i hofta

- For min del ville det ha vært å flytte tyngdepunktet litt frem over foten og unngå mest mulig «sitting» i hofta.

- Hvorfor er god løpeteknikk viktig?

- Du får en mer økonomisk løpestil, unngår skader, og får mer igjen for innsatsen. Samtidig er det viktig å huske på at løpeteknikken vår endres ikke på én økt. Mye handler om bevisstgjøring og repetisjon! Gi det god tid, og se etter de små forandringene i starten.

- Hva er de vanligste løpe-tabbene? Hvilke feil gjør vi?

- Jeg vil tro mange lander på hælene i hvert steg, noe som fort blir en liten brems. Jeg tror også mange kan bli «baktunge», noe som ikke er særlig økonomisk. Gi også løpelengden i steget ditt en liten tanke. Jo lengre steg, desto mer blir kroppen din hengende etter, sier Mowinckel.

5 eller 10 km

Alt dette kan du fikse på før start i KK-mila lørdag 2. september. Der garanteres god stemning fra start til slutt med underholdning, shopping, goodybag og en fantastisk løype omringet av idylliske omgivelser langs Akerselva.

I 2017 arrangeres KK-mila for 8.gang, de siste årene har nærmere 6000 damer deltatt og mange ser på dette som årets store happening. KK-mila er et løp for alle og du velger selv om du ønsker å løpe (eller gå!) 5 eller 10 km.

 

 

Se mer om:
Til forsiden