MOTENYHETER: Nye butikker, bærekraftig arbeid, nye kolleksjoner og nye ansikt utad: Dette har skjedd i moteindustrien de siste ukene. Foto: Sarenza
MOTENYHETER: Nye butikker, bærekraftig arbeid, nye kolleksjoner og nye ansikt utad: Dette har skjedd i moteindustrien de siste ukene.
Foto:Sarenza
Motenyheter:

Disse motenyhetene må du få med deg

Vi har laget en oppsummering med alt som har skjedd de siste ukene.

Mye skjer i moteindustrien om dagen og derfor har vi samlet sammen noen av nyhetene som har kommet de siste ukene. Det er stor fokus på bærekraftig arbeid, kjendiser som fronter merker, og nye butikker har åpnet. 

LES OGSÅ: Toppmodell Winnie Harlow om hudsykdommen: - De kalte meg ku og sa «møø»

COS FYLLER 10 ÅR

Den svenske kjedebutikken COS feirer 10 år i handlegatene med en helt spesiell kolleksjon. Fra og med 24. mars vil du nemlig finne en kolleksjon bestående av 10 plagg for dame, herre og barn i butikkene. Det som også er spesielt ved plaggene er at designerne har laget klærne med utgangspunkt i ett stort tøystykke. For å bruke opp alt av dette har de derfor designet plaggene utifra hvordan de kan bruke hele biten med tøy.

- Designtemaet så på dette som en mulighet til å leke og eksperimentere med hele prosessen ved å skjære ut tøystykker. Vi vil fortsette å ha fokus på bærekraftig bruk av stoff og tenke fremover med nye teknikker, sier COS' kreative direktør Karin Gustafsson.

COS 10 ÅR Foto: ProdusentenCOS 10 ÅR Foto: ProdusentenCOS 10 ÅR Foto: ProdusentenCOS 10 ÅR Foto: ProdusentenCOS 10 ÅR Foto: ProdusentenCOS 10 ÅR Foto: ProdusentenCOS 10 ÅR Foto: ProdusentenCOS 10 ÅR Foto: ProdusentenCOS 10 ÅR Foto: ProdusentenCOS 10 ÅR Foto: Produsenten

NIKE LANSERER HIJAB

Like før kvinnedagen 8. mars lanserte Nike «The Nike Pro Hijab». Flere utøvere har vært med i et testpanel for å bidra med innspill. Blant dem er kunstløperen Zahra Lari som skrev følgende på sin Instagramkonto: «Jeg kan ikke tro at den endelig er her!! Jeg er så glad for å vise dere «The Nike Pro Hijab»!! Så stolt over å få være med på denne reisen.»

Hijaben kommer i et elastisk, pustende materiale og i tre forskjellige farger. Fra og med neste år er den ute for salg.

LINDEX LANSERER RE:DESIGN

Og når vi er inne på bærekraftige kolleksjoner: I mars lanserer kjedebutikken Lindex en kolleksjon laget av gjenbrukte plagg som er blitt redesignet og omformet. Kolleksjonen består av seks produkter som vil inngå i damesortimentet. 

- Å forlenge livstiden gjennom redesign, som gjør plaggene om til nye, flotte produkter, er virkelig et nytt steg mot en mer bærekraftig og ressurseffektiv måte å skape mote, sier Sara Winroth, bærekraftssjef i Lindex.

Lindex Re:Design Foto: ProdusentenLindex Re:Design Foto: ProdusentenLindex Re:Design Foto: ProdusentenLindex Re:Design Foto: ProdusentenLindex Re:Design Foto: ProdusentenLindex Re:Design Foto: ProdusentenLindex Re:Design Foto: ProdusentenLindex Re:Design Foto: ProdusentenLindex Re:Design Foto: ProdusentenLindex Re:Design Foto: Produsenten

H&M MED UNISEX DENIMKOLLEKSJON

Den svenske kjedebutikken H&M lanserer en egen denimkolleksjon laget av bærekraftige materialer. I tillegg er kolleksjonen unisex og Kristin Fjeld, PR-sjef i H&M Norge, sier at de ønsker å tenke nytt rundt klær til han og henne og utfordre normene. 

Til forsiden