TYDELIG AMY-PREG: Ruter, hundetannsmønster, svart, hvitt og lys rosa rakk å bli Amy Winehouses signatur, i tillegg til det høye håret og den markerte øyesminken. I den siste kolleksjonen har også dette jukeboksmønsteret fått prege mange av plaggene. Produsenten

Her er Amys siste kolleksjon

Amy Winehouse jobbet fortsatt med kolleksjonen da hun døde i fjor sommer. Nå kan du kjøpe klærne.

Hun ble først berømt for sin karakteristiske stemme. Men berømmelse ble etterhvert til beryktelse for Amy Winehouse, hvis livsstil til slutt tok hennes liv i fjor sommer.

Den britiske popsoul-kometen ble bare 27 år gammel, men i tillegg til stor suksess med sin musikk og et utall skandaler og rehabopphold, rakk hun også å designe flere kolleksjoner for det erkebritiske sportsmotemerket Fred Perry.

Tre kolleksjoner

– Jeg er virkelig glad for å kunne gjøre denne kolleksjonen med Fred Perry. Vi har jobbet med den en stund, og det er flott å se den endelig blir realisert, sa Winehouse da den første kolleksjonen kom ut høsten 2010.

Saken fortsetter under bildet

FØRSTE KOLLEKSJON: Amy Winehouse rakk å være modell for den første kolleksjonen sin. Fred Perry

Siden da har hun designet to nye kolleksjoner for det britiske klesmerket – en høstkolleksjon for 2011 og en vårkolleksjon for 2012.

Tok en vurdering

– Etter en grundig vurdering og med velsignelse fra Amys familie, har Fred Perry bestemt seg for å lansere høstkolleksjonen for 2011 og selge vårsesongen for 2012, skriver kjeden på sine nettsider (ekstern lenke), hvor klærne kan bestilles.

– Amy var lidenskapelig og dedikert til kolleksjonen, og hennes signatur er tydelig på hvert eneste plagg, skriver de.

Gensere, skjørt, kjoler og bluser utgjør det meste av kolleksjonen, men det er også mulig å skaffe seg tilbehør, som vesker, belter og hansker, med Winehouse-merket på.

Se kolleksjonen her:

Kolleksjonen er sterkt inspirert av 1950-tallet, og fokuset på svart og hvitt passer perfekt inn i trendbildet. I tillegg er det små innslag av lyserosa, eller «Amy-rosa», som Fred Perry ynder å kalle det.

Retrolooken er sterkt inspirert av Miamis art deco-stil, som Amy Winehouse la sin elsk på.

– Som Amy ville det

Etter at Amy Winehouse døde, ble familien kontaktet for å ta en avgjørelse angående kleskolleksjonen. De sier det aldri var noen tvil.

– Da Fred Perry kom til oss for å spørre hva vi ville gjøre med den nye kolleksjonen, var det helt naturlig å fortsette. Amy elsket å jobbe på begge kolleksjonene og ville ønsket å gjøre dem tilgjengelige, skrev Mitch Winehouse, Amys far, i en uttalelse i høst.

– Alle pengene vi tjener og donasjonen fra Fred Perry går rett inn i the Amy Winehouse Foundation, som vi skal etablere for å hjelpe barn og unge i hennes navn, avslutter han.

Populært i ungdomsmiljøer

Det britiske sportsmotemerket, oppkalt etter tennisspilleren ved samme navn, er ikke det mest naturlige å forbinde med Winehouse.

Fred Perrys polotrøyer, svettebånd og det karakteristiske laurbærkrans-symbolet har imidlertid beveget seg fra sportsarenaene og ut i britiske ungdomsmiljøer helt siden 1970-tallet.

Ifølge Wikipedia har merket blitt så populært blant tenåringer i Nord-Irland, at de ulike gruppene er gjenkjennelige på grunn av at de bærer Fred Perry-klær i lilla med hvite striper. Dette skal være en måte å definere seg for arbeiderklasseungdom i Nord-Irland.

Mest lest