FET HUD: Mange gleder seg til julemiddagene, men hva gjør de egentlig med huden vår? Foto: NTB Scanpix
FET HUD: Mange gleder seg til julemiddagene, men hva gjør de egentlig med huden vår? Foto: NTB Scanpix
Fet hud:

Hva gjør egentlig julematen med huden vår?

- Man kan føle tap av glød og spenst.

Du kjenner deg sikkert igjen, morgenene du våkner etter lange kvelder med julemat og møter et heller medtatt ansikt i speilet. Ikke bare det, det kan virke som om huden er blankere og urenhetene øker på. Men har det egentlig noe sammenheng med pepperkakene og pinnekjøttet fra i går? Vi har spurt ekspertene hva de mener!

Kosmetisk lege Rolah Osman Lønning, jobber ved Bewell Klinikken og står bak boken «Frisk hud». Hun mener urenheter i juleferien ikke nødvendigvis skyldes julemat alene. Legen påpeker likevel at transfett og sukker i kombinasjon med alkohol kan gi utslag i akneutbrudd og forverring av andre tilstander, som eksem eller rosacea.

- Salt mat sammen med alkohol kan dessuten virke uttørrende, slik at man kan oppleve tap av glød og spenst i huden, sier hun. (Pssst! Fått med deg trikset som kan gi mer glød?)

- Alder og kjønn kan ha noe å si

Om huden din påvirkes, og i hvor stor grad, mener legen at er individuelt. Alder og kjønn er likevel blant faktorer som kan spille inn.

alt
EKSPERTEN: Kosmetisk lege Rolah Osman Lønning . Foto: Privat Vis mer

- Er man ung, og har en robust og motstandsdyktig hud vil ikke julens utskeielser påvirke hudkvaliteten i like stor grad, forklarer hun og legger til at barn eller unge voksne uten allerede tilstedeværende hudtilstander er gode eksempler på disse. Derimot er huden din mer sårbar dersom du allerede er utsatt for akne eller har andre hudtilstander, forklarer hun.

LES OGSÅ: - Rundt halvparten av oss sliter med voksenakne

Så lang tid kan det ta å tilbakestille huden

Men la oss si vi drar på oss litt urenheter eventuelt at rosaceaen, eller eksemet forverres i julen. Forsvinner dette om vi slutter med salt og søtt? Ifølge Osman Lønning kommer dette an på hvordan kostholdet vårt er til daglig.

- Har man et sunt kosthold bestående av mye frukt og grønt, lite kjøtt og alkohol så vil det ikke ta lang tid før huden normaliserer seg. Man vil nok merke bedring allerede innen en måned, avhengig av hvor mye utskeielser man hadde i julen, sier hun.

Legen forklarer at hudens syklus spiller seg rundt fire til åtte uker, noe som gjør at det kan ta litt tid før den omstiller seg. Dreier det seg derimot bare om litt julemat under høytiden, tror hun endringen vil gå raskere.

- Det kommer an på om man spiser sunt ellers, og ikke minst har gode hudpleierutiner, sier hun.

LES OGSÅ: 10 myter om hudpleie

Dette er verstingene

Men julemat kan være så mangt og det er ikke alltid like lett å vite hva som er «verstingen». Legen kan fortelle at dette stort sett dreier seg om sukker, transfett, kjøtt og alkohol.

- Dette er produkter som alle fører til inflammasjon i større eller mindre grad, forklarer hun.

Legen trekker også frem Advanced Glycation End-products. Dette er biprodukter som kommer ved forbrenning av visse mattyper, blant annet sukker. Hun forklarer at disse ikke er helt ideelle da de blant annet binder seg til fibre i huden og setter igang nedbrytning her.

- Resultatet av dette kan blant annet ses som økt aldring, tap av elastisitet og rynker, sier hun.

Legen legger også til at det finnes mat som motvirker denne effekten. Blant disse er antioksidantrike bær eller te.

LES OGSÅ: 5 ting du ALDRI bør smøre i ansiktet

- Lite forskning på feltet

Klinisk ernæringsfysiolog i SynergiHelse, Tine Sundfør, mener også at det er mulig at huden kan påvirkes av et høyt inntak av sukker og fett. Likevel understreker hun at det er lite forskning generelt på hvordan hud påvirkes av mat.

Årsaken er at kostholdspåvirkning på huden er vanskelig å forske på. Hun forklarer at en rekke faktorer vil påvirke huden, blant disse trekker hun frem stress, frisk luft, hormonsyklus, trening, søvn og kosthold.

- Utfordringen ligger derfor i å isolere kostholdet som faktor. Man kan for eksempel se at mange av de som spiser sunt også trener regelmessig. Da er det umulig å si hvilken faktor som påvirker mest!

alt
EKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog i SynergiHelse, Tine Sundfør. Foto: Privat Vis mer

Hun trekker også inn en annen utfordring: Det du spiser på et tidspunkt vil heller ikke komme til synet dagen etter.

- Disse tingene tar tid! Oppdager du urenheter i juleferien kan det derfor like godt være resultat av det du spiste for en måned eller flere uker siden, forklarer hun.

Ernæringsfysiologen setter heller fingeren på et annet fenomen - et som hvert fall vi lett kjenner oss igjen i! Henger vi litt bakpå søvnmessig er det fort gjort å ta på oss dårlig-selvtilitt-brillene.

- Er vi litt slitne, legger vi fort merke til negative ting med oss selv også når det kommer til huden vår. Den blanke huden kan plutselig virke verre og det er fort gjort å tenke på hva man har spist, sier hun.

LES OGSÅ: - Søvnen påvirkes ofte dersom man ikke har det helt greit i livet

Får du nok søvn?

Når vi er inne på søvn forklarer Sundfør at dette er noe man virkelig kan se at påvirker huden. Er du blant de som legger seg sent, og i tillegg drikker mye alkohol forklarer hun at dette er noe som lett synes.

- Mye alkohol vil påvirke søvnkvaliteten som da kan gjøre at man ser mer grå og gusten ut. Linjer og furer kan også bli mer fremtredende, sier hun og legger til at mangel på frisk luft også kan forverre situasjonen.

Sundfør trekker frem at det ikke bare er hva du spiser, men hva du ikke spiser som kan påvirke huden din. Her understreker hun riktignok at det er snakk om heller drøye mangler:

- Man har for eksempel sett at mangel på omega-3 og omega-6 fettsyrer, såkalte essensielle fettsyrer, kan gi utslag med dårligere hudkvalitet. Men dette dreier seg om et minimalt inntak, over lang tid. Altså ikke fordi du kun dropper fisken i juleferien, sier hun.

Handler det om tilfeller med vitamin- og mineralmangel forklarer hun at det muligens kan komme til uttrykk på huden. Hun tror likevel heller da at det synes som flass, rød, sprukken eller svært tørr hud.

LES OGSÅ: - Høytider og ferier skal ikke handle om alkohol

Røyk og livsstil spiller inn!

Men til tross for at det skal endel til for å oppnå disse «mangeltilstandene», utelukker ikke ernæringsfysiologen at livsstilen og kostholdet ditt spiller en rolle.

-Totalt sett ser vi at en sunn livsstil med fysisk aktivitet, regelmessig søvn, uten røyk og mye alkohol gjenspeiler seg på overflaten, sier hun. Her påpeker hun at spesielt røykens påvirkning av hud er godt dokumentert, og at den kan gi både tidligere rynker og mer «gusten» hud.​

Til forsiden