SUPERMAT: – Frukt og grønnsaker er viktige kilder til karotenoider og flavinoider. Det finnes flere studier som viser sammenheng mellom bedre hudhelse og høyt inntak av grønnsaker, frukt og bær, sier doktor Rolah O. Lønning.  Foto: larcobasso - Fotolia
SUPERMAT: – Frukt og grønnsaker er viktige kilder til karotenoider og flavinoider. Det finnes flere studier som viser sammenheng mellom bedre hudhelse og høyt inntak av grønnsaker, frukt og bær, sier doktor Rolah O. Lønning. Foto: larcobasso - Fotolia
Kosthold

Maten som bremser rynkene

8 ting du bør få i deg så ofte som mulig.

KK.NO: – Fra vi er rundt 30 år, begynner vi å miste bindevev. Dette har to årsaker – produksjonen går ned og nedbrytingen øker, forklarer Bjørn E. Bondevik, dermatolog ved Dr. Bondeviks Hudklinikk. 

Doktor Bondevik sier det spesielt er tre ting som er viktig for å bremse aldringsprosessen i huden: kosthold, kosttilskudd og solbeskyttelse

LES OGSÅ: Superkrydderet huden elsker

Viktige antioksidanter

Ved å spise mye frukt og grønt, får du i deg viktige stoffer som C-vitamin og flavonoider. Disse bidrar til å øke oppbyggingen av det såkalte ekstracellulære matrikset, et nettverk av proteiner og polysakkarider i vevet rundt cellene – bedre kjent som bindevevet. 

De viktigste proteinene i bindevevet er kollagen og elastin, og det er altså disse som brytes ned raskere etterhvert som du blir eldre. 

Ved å få i deg mer C-vitamin og flavonoider, øker du ikke bare oppbyggingen av bindevevet, men du bidrar også til å bremse nedbrytingen av dette. Dermed kan bindevevet holde seg lenger, og du kan oppleve en anti-aldrende effekt. 

alt
BEST VARM: For å få i deg mest mulig av antioksidanten lykopen fra tomaten, bør tomaten faktisk varmes opp først. Foto: Garo/Phanie/REX/All Over Press Vis mer

– For huden er vitamin C, E, A og D ekstra viktige. Antioksidanter utgjør en annen viktig del av hudens evne til beskyttelse, både mot ytre påkjenninger som UV-lys og  forurensing, men også mot kroppens egne stressmekanismer, sier Rolah O. Lønning, lege ved Stavanger universitetssykehus og forfatter av boka «Frisk Hud: Din guide til vakker og problemfri hud»

– Frukt og grønnsaker er viktige kilder til karotenoider og flavinoider. Det finnes flere studier som viser sammenheng mellom bedre hudhelse og høyt inntak av grønnsaker, frukt og bær, sier hun.

LES OGSÅ: Mer frukt og grønt kan gjøre deg penere

Velg grønnsaker

Bondevik sier at selv om alt av frukt og grønt inneholder flavonoider, bør du få i deg mer grønnsaker enn frukt. Frukt inneholder nemlig også mye sukker, og sukker har en negativ effekt på huden. I tillegg til at insulinnivået går i taket når du spiser sukker, noe som påvirker særlig fet hud eller aknehud negativt, bidrar sukker faktisk til å bryte ned bindevevet.
 
Prøv heller å lage en god salat full av friske grønnsaker proppfulle av antioksidanter som vitaminer, flavonoider og karotenoider. 

– Jo mer salat, jo mindre sukker, jo bedre hud, oppsummerer hudlegen. 

LES OGSÅ: Hvordan ligger du an på rynkeskalaen?

Matvarene du bør velge

Ifølge Wholeliving.com bør du satse på følgende matvarer for å bremse aldringsprosessen så mye som mulig ved hjelp av kostholdet:

– Mange av disse inneholder flavonoider, karotenoider og C-vitamin, som alle jobber sammen og øker hverandres styrke, sier Bondevik. 

alt
FARGERIKT: Velg sterke farger for å få i deg mest mulig av de beste antioksidantene med antiageeffekt for huden. Foto: Malyshchyts Viktar - Fotolia Vis mer

– Antioksidanter virker best i kombinasjon, og derfor er det aller best å spise flere typer grønnsaker sammen, bekrefter Lønning. 

Bondevik trekker fram følgende matvarer:

  • Mango – særlig rik på A-vitamin
  • Tomater – særlig rik på lykopen
  • Brokkoli – særlig rik på C-vitamin
  • Gulrøtter – særlig rike på karotenoider som betakaroten
  • Paprika – særlig rik på C-vitamin og A-vitamin

– Gå for farge! Jo dypere grønnfarge, rødfarge, lillafarge og så videre, jo bedre, sier Lønning. 

I tillegg til tidligere nevnte frukter og grønnsaker, trekker hun fram grønnkål som supermat for huden

– Den innholder store doser vitamin C, som også har antioksidanteffekt, i tilegg til at den er viktig for produksjonen av kollagen i huden og bindevevet. 

– Grønnkål inneholder også antikosidantene lutein og zeaxanthin, som nøytraliserer frie radikaler forårsaket av UV-lys. 

alt
KAN VÆRE LURT: Spiser du ikke variert nok, kan kosttilskudd være greit å ta. Vis mer

LES OGSÅ: Velg mat med sterke farger

Anbefaler kosttilskudd

Hudlege Bondevik understreker at det er sprikende meninger om betydingen av kosttilskudd på huden i ulike medisinske miljøer, men selv anbefaler han kosttilskudd til mange av sine pasienter. 

– Jeg mener jo at alle bør ta kosttilskudd. Den maten vi spiser i dag er det ikke god nok næring i, sier han. 

Bondevik advarer imidlertid mot uforholdsmessig dyre kostholdsserier som kombinerer ulike vitaminer og mineraler i produkter som lover å gi deg alt du trenger.

– Her er det mye smart markedsføring involvert, og selv om det kan forekomme dokumentasjon for enkeltstoffer, finnes det ikke det for disse seriene med produkter. 

Som hudlege mener han det er viktig å ta utgangspunkt i enkeltpersonens blodprøveresultater og skreddersy en kombinasjon av kosttilskudd som passer. 

– Legg det opp personlig, så blir det riktig, sier han. 

alt
SPIS FISK: Det er blant annet omegafettsyrene i fet fisk som gjør den til et godt valg også for huden. Omegafettsyrer gir deg nemlig en naturlig bedre beskyttelse mot solens skadelige stråler, forklarer dermatolog Bjørn Bondevik. Foto: pilipphoto - Fotolia Vis mer

Likevel mener han at vi alle bør få i oss omegafettsyrer daglig, også fordi det er bra for huden. 

– Et kosthold med omegafettsyrer er også med på å forsinke aldringen av huden fordi de gjør at du tåler mer sol, sier han. 

LES OGSÅ: Advarer mot kosttilskudd og multivitaminer

Krever tålmodighet

– For bedring av aldrende hud, må du være veldig tålmodig. Det kan ta et år eller to, forklarer Bondevik.

– Det tar lang tid før huden din kan komme seg igjen, hvis den i det hele tatt gjør det, sier han. 

For selv om man sier at det aldri er for sent, finnes det en grense for hvor mye skade som faktisk kan repareres også. Dermed gjelder det å starte så tidlig som mulig og ikke forvente umiddelbare resultater selv om du forandrer kostholdet.

LES OGSÅ: Aldringstegnet det er lettest å gjøre noe med

Til forsiden