REKLAME VEKKER REAKSJONER: - Jeg hoppet nesten i stolen da jeg hørte den, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til KK.no.
REKLAME VEKKER REAKSJONER: - Jeg hoppet nesten i stolen da jeg hørte den, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til KK.no.
Reklame vekker reaksjoner:

- Det er ikke noe nytt at kvinner er tiltrukket av menn med intelligens og ressurser, i den forstand en klassisk sugardaddy

Nytt norsk nettsted spleiser rike menn med vakre kvinner.

«Er du en vellykket gentleman, som savner en vakker kvinne for reise, selskap, moro og lidenskap? Plukk opp mobilen, tast inn Richmeetbeautiful.no og finn en date nær deg nå».

Slik lyder en reklame som de siste ukene har vært spilt på flere norske radiokanaler, blant annet Radio Norge, Radio Rock og Kiss. Reklamen er for et nytt norsk nettsted som spleiser rike menn med vakre kvinner.

- Reklamen vitner om veldig gammeldagse og latterlige holdninger, som jeg ikke tror veldig mange norske kvinner og menn kjenner seg igjen i. Det viktige er imidlertid produktet bak og jeg lurer jo på hva dette egentlig er, sier likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm til KK.no.

LES OGSÅ: Jakter single kvinner for millionærer

Sugardaddy søker sugarbaby

Nettstedet Richmeetbeautiful.no ble lansert i slutten av juli i år og på egen forside beskrives tjenesten som «sugardaddy og sugarbaby dating» og «forhold på dine betingelser».

alt
Sigurd Vedal er mannen bak nettstedet Richmeetbeautiful.no. Vis mer

Mannen bak nettstedet er den norske forretningsmannen Sigurd Vedal, han omtaler nettstedet slik:

- Alle mennesker har individuelle krav for hva man søker i et forhold, og det er ikke noe nytt at kvinner er tiltrukket av menn med intelligens og ressurser, i den forstand en klassisk sugardaddy. Menn på sin side er gjerne tiltrukket av yngre kvinner, derfor ser jeg potensialet i en målrettet tjeneste hvor sugardaddys og sugarbabies kan møtes, sier han til KK.no.

På nettstedet beskrives det videre hvordan tjenesten passer for deg som «har en partner, men søker det lille ekstra i livet (…). Vi tilbyr en helt privat affære der du kan finne en som oppfyller dine etterlengtede drømmer».

Og:

«Går ekteskapet på tomgang? (…) Mange mennesker som er i et forhold finner det enklere og mer sikkert å starte en affære med en person utenfor hjembyen sin eller i et annet land i forbindelse med for eksempel forretningsreiser, ferier eller liknende. Richmeetbeautiful.no (…) gir deg muligheten til nettopp dette».

alt
SUGARDADDY OG SUGARBABY DATING: Sigurd Vedal, som står bak den nye tjenesten, mener unge kvinner som dater en sugardaddy får mulighet til å oppleve ting hun ellers ikke ville fått oppleve. FOTO: Skjermdump Vis mer

Definisjonen av en sugardaddy er ifølge Cambrigde Dictionary en «rik, vanligvis eldre, mann som kjøper gaver eller gir penger til en yngre kvinne, for at hun skal tilbringe tid med ham og ha sex med ham».

LES OGSÅ: Hvor mye har aldersforskjell å si

Kan bryte loven

- Reklamen gir et usmakelig bilde av kvinner og menn, og som kvinne reagerer jeg naturligvis veldig på reklamen, jeg hoppet nesten i stolen da jeg hørte den, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til KK.no.

Hun mener det er mye som tyder på at reklamen bryter med markedsføringsloven.

- Reklamen reiser åpenbart spørsmål om den bryter forbudet om kjønnsdiskriminerende reklame, sier Haugseth.

I markedsføringslovens kapittel 1, paragraf 2 står det at «den som utformer reklame, skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann».

Forbrukerombudet vil nå se nærmere på saken og vurdere om det er grunnlag for tiltak, det kan for eksempel være å be om at reklamen endres eller stoppes.

Likestillings- og diskrimineringsombudet Hanne Bjurstrøm mener imidlertid det mest problematiske er hva såkalt «sugardaddy og sugarbaby dating» kan føre til.

- Indirekte ligger det en forventning der om gjenytelse, at mannen skal få noe igjen og at det egentlig er snakk om bytting av tjenester, sier hun.

LES OGSÅ: Unge kvinner som faller for eldre menn

alt
STOR REKLAMEPLAKAT: Denn plakaten står på Karl Johans gate i Oslo. Vis mer

- Mange kvinner ønsker en rik mann

Sigurd Vedal ser imidlertid ikke problemstillingen Bjurstrøm skisserer, og mener at tjenesten hans ikke skaper et større press om sex enn det annen type dating gjør.

- I de fleste suksessfulle forhold handler det om at man oppfyller sin partners emosjonelle behov på en måte som selvsagt fungerer for dem selv. For at en mann skal være lykkelig, vil han ha behov for sex etter en frekvens, i tillegg til andre emosjonelle behov. For en kvinne vil omsorg, trygghet, ressurser og oppmerksomhet være viktig for at hun skal være lykkelig, sex er ofte litt lenger ned på listen, sier Vedal og legger til:

- Mange kvinner ønsker å finne en rik mann, bare se på Anna Nicole Smith og mange, mange andre. Dette har med kjønnsroller og biologi å gjøre. Menn skal forplante seg og ønsker da de vakreste kvinnene for å spre genene sine. Menn søker også ofte en kvinne som kan bidra hjemme som en mor for sine barn og legge en kvinnelig touch på hjemmet. Kvinnene setter egenskaper som intelligens, ressurser, trygghet og kjærlighet høyt i valget av en partner. Kvinner liker shopping, mote og blir ofte veldig smigret av blomster, gaver, klær også videre og tolker det som et tegn på kjærlighet, sier Vedal, som også står bak Victoria Milan, et nettsted som retter seg mot norske menn og kvinner som ønsker en utenomekteskapelig affære.

Ifølge Hegnar.no omsatte Vedals selskap Digisec Media Limited, som står bak både Victoria Milan og Richmeetbeautiful.no, for til sammen 11,6 millioner euro i 2013 og 2014.

LES OGSÅ: Derfor kjøper norske menn sex

Forventet at menn betaler

Sigurd Vedal mener at både kvinner og menn må få lov å ha de forholdene de vil ha, så lenge de er myndige og det ikke bryter med loven.

- At menn betaler for dates med fin middag, spanderer reiser, blomster og gaver og overrasker kvinnen med klær og andre fine ting, er vel ganske forventet. Ved å date en ressurssterk mann får kvinnene en mulighet til å oppleve ting de ellers ikke ville fått oppleve, sier Vedal.

Han er ikke enig i at reklamen kan være i strid med markedsføringsloven.

- Reklamen er produktbeskrivende og det er viktig at vi beskriver produktet tydelig, sier Vedal som kjenner radiobransjen godt og tidligere har vært programdirektør i både NRJ, The Voice og Radio Norge.

KK.no har vært i kontakt med Bauer Media, som de siste ukene har spilt reklamen på sine radiokanaler. De mener også at reklamen er innenfor lovverket.

- Vi er opptatt av at reklamer vi har på luften skal være innenfor lovverket og etter vår vurdering er vi innenfor i dette tilfellet. Hvis det skulle vise seg at reklamen på en eller annen måte er ulovlig, så skal vi selvfølgelig respektere det, sier Bjarte Øgrey, markedsdirektør i Bauer Media til KK.no.P

LES OGSÅ: Tilfeldig sex kan gjøre deg deprimert

Til forsiden