Du skal ikke handle på tom mage, ifølge Lommelegen. Da spiller ikke viljestyrken på lag.  Foto: All Over PressAll Over Press
Du skal ikke handle på tom mage, ifølge Lommelegen. Da spiller ikke viljestyrken på lag. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Vektreduksjon

5 tips for varig vektnedgang

Kjappe slanketips for deg som vil gjøre det godt, men enkelt.

Lei av slankekurer? Vil du varig ned i vekt? Her er fem superenkle slanketips fra Lommelegen, som alle kan klare å gjøre til en daglig rutine:

Handlevettregel

Legg handleturen til etter at du har spist. Skriv handleliste, og følg den. Impulskjøp er å skeie ut. Rumlende mage påvirker viljestyrken i negativ retning. Det er derfor du heller ikke skal hoppe over måltider - da overspiser du til neste måltid.

Spis deg fruktmett

Lemp oppi grønnsaker og frukt så det monner - det er magert og godt, sikrer deg viktige vitaminer, og gjør dessuten at du kan spise deg mett selv om du slanker deg.

Les også: Kjenn på metthetsfølelsen

Bruk springen

Drikk rikelig med vann - ett stort glass før et måltid gjør sultfølelsen mindre - og både kropp og hud blir glade. Bruk vann som tørstedrikk istedet for kaloririk brus og juice.

Beveg deg

Fysisk aktivitet gjør det selvsagt lettere å gå ned i vekt. Mer bevegelse gir økt forbrenning, som igjen gir større muskelmasse. Da kan du faktisk spise litt mer uten å legge på deg. Gjør transportetappene i hverdagen til trim. Gå trappa, hopp av bussen et par stopp før, lek med tantebarna.

Les også: Slik unngår du å overspise etter trening

Velg bort fettet

Ha frukt tilgjengelig til kveldssnacks. Skjær bort fett fra middagskoteletten, og fyll magen med grønnsaker. Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig. Eller med fisk. I leirgryte trenger du ikke så mye matfett - og maten blir saftig og smakfull. Velg skummetmelk og magre oster. Masse kalorier spart!

Når du skal kose deg

Du kan ikke være fornuftig alltid, og det er veldig viktig å kose seg imellom også. Men du kan ha disse tipsene i bakhodet når du planlegger:

  • Hvis du skal spise godteri og snacks på lørdag: Kjøp små poser! (De blir tomme uansett hvor store de er...)
  • Frukt og grønt med dip er godt som snacks!
  • Popcorn og saltstenger inneholder mindre fett og kalorier enn potetgull, og selv om lettchips også er energirikt, er det bedre enn vanlig potetgull.
  • Kunstig søtede drops og tyggegummityper inneholder lite kalorier.

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: