Leder

Avisdramaet

«Nyheter døgnet rundt har skapt en helt ny medieverden.»

Publisert
Sist oppdatert
Vil papiravisen dø? Dette er overskriften for vårens store drama i mediemarkedet. Konkurransen er knivskarp. Opplaget til løssalgsavisene raser nedover, og verst ute er Dagbladet. Den gamle kulturavisen skal slankes inn til beinet. Nå handler det om avisen overlever eller ikke. Hvordan Dagbladet takler sin krise vil også si mye om papiravisenes framtid generelt.Før i tiden var avisene til for å gi oss ferske nyheter. Nå er papiravisen bokstavelig talt gulnet før vi får den. Papirutgavenes egne nettutgaver er ofte bedre oppdatert enn den «egentlige» avisen. Prøv en dag å lese avisene på nett før du kjøper papirversjonen, så skjønner du hva jeg mener. Lest det før?Det er mange drivkrefter som gjør at mediekrigen tilspisser seg akkurat nå, men viktigst er «www». Internettet har fått et helt annet gjennomslag enn de fleste trodde. Internett-eksplosjonen kom også samtidig med at fjernsynet utvidet sitt tilbud, vi får nyheter 24 timer i døgnet. Før i tiden var det slik at vi leste aviser om morgenen og benket oss foran den store fjernsynssendingen, Dagsrevyen, om kvelden. Det har tatt tid før alle de nye mulighetene i mediemarkedet endret våre vaner, men det er det som nå skjer. Før bestemte fjernsynsprodusenter og avismakerne vår nyhetshverdag. Nå bestemmer vi mer og mer selv hva vi vil se og lese og når.Som sjefredaktør i KK er jeg jo ikke en helt vanlig avisleser. Jeg har trykksverte i blodet og et kjærlighetsforhold til mediene, men mine vaner har også endret seg. Jeg styrter ikke lenger ut døren hver morgen for å hente inn avisen. Jeg skrur på pc-en eller tv-en. Jeg hører litt radio, leser avisene etter hvert og blader og magasiner om kvelden. Men for å forstå hva medierevolusjonen virkelig kommer til å bety, er det mest interessant å spørre ungdom under 20 år. Jeg har snakket med mange tenåringer i det siste om hva de liker. Ingen av dem sier de leser papiraviser daglig, men alle er interessert i medier. Ungdom er på nett, på mobil, ser på dvd, de har alltid med seg sin iPod, ser litt tv, de leser ukeblader og magasiner om alt fra sport til musikk. De fanger opp hva de trenger når de trenger det. Det er klart dette kommer til å prege dem som voksne også. Ungdom er storforbrukere av medier, de arver bare ikke foreldrenes vaner og ritualer.Det er dette bildet som nå er i ferd med å synke inn i Akersgata. Jeg tror ikke papiravisen dør. Men framtidens aviser kommer til å se helt annerledes ut, og noen aviser vil forsvinne. Vi i KK har et litt annet ståsted i den store mediekrigen. Vi følger ikke nyheter fra time til time. Vi vil at du skal oppleve at KK er aktuelt og interessant. Men som ukeblad står vi friere, og vi vil helst gi deg avkobling, de gode historiene, bildene. Det er viktig for oss at du som leser både har nytte og glede av KK. Vi hører gjerne fra deg!Bente E. Engeslandsjefredaktør bente.engesland@kk.no

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer