Leder

Balansekunst

«Pilates gir en solid dose styrke for kropp og sjel.»

Publisert
Sist oppdatert
Lenge var Pilates en godt bevart hemmelighet blant dansere, toppidrettsutøvere og skuespillere. Med trendsettere som Sharon Stone og Gwyneth Paltrow, var det nok til å melde pass. Vi fikk nøye oss med drømmen om drømmekroppen. Pilates ga en klam følelse av kjendiseri - i overkant eksklusivt og fjernt. Jeg skulle iallfall ikke la meg lure. Gym er ikke glamour!En som ikke lot seg skremme, var norske Aud Aasbo. Hun trengte bak fasaden, dro til London og trener i dag nettopp kjendisene på Primrose Hill. Men det er ikke det som er saken, bedyrer hun i ukens KK. Det er helt andre grunner til Auds store lidenskap: Pilates gir en solid dose styrke for kropp og sjel. Historien bak er også alt annet enn glamorøs. Navnet skriver seg fra tyskeren Joseph Hubertus Pilates, født i 1880. Som ung gutt var han mye syk og hans besettelse i livet ble å finne fram til trening som kunne gjøre ham sterkere og mer motstandsdyktig. Unge Pilates lot seg inspirere av kattenes spenstige og myke bevegelser – og ikke minst av Østens teknikker, yoga og zen. Målet var hele tiden å bygge kroppens koordinasjonsevne og kontroll, ved å trene på å stabilisere mage, rygg og bekkenbunn. Når kjernemusklene er sterke og stabile, påvirkes også resten av kroppen, var teorien. Da Pilates flyttet til USA på 1920-tallet ble metodene raskt plukket opp av ledende dansere, som så det geniale i balansekunsten. Slik var altså opprinnelsen bak det vi nå kaller «Power Pilates» og «intelligent trening».Noen behov er evig eksistensielle. Superstressede moderne mennesker søker også styrke og harmoni. Selvsagt drives mange kvinner av ambisjonen om flatere mage og slankere muskler, men jeg tror enda flere har funnet ut at øvelsene gjør oss sterkere fysisk og psykisk. Når fysioterapeutene her hjemme har kastet seg på bølgen, er det neppe på grunn av glam-effekten. Som også instruktør Aud Aasbo sier, er dette en av de beste metodene for å forebygge og reparere skader.Pilates passer for alle, enten du er akrobat eller sofasliter, ung eller gammel, godt trent eller ute av form. På Primrose Hill er det riktignok mange som også drives til utstyrskjøp i 60 000 kroners klassen. Men det trengs ikke. Jeg har skaffet meg en matte og en ball til noen hundrelapper og kan forsikre om at det holder i massevis. Underholdende for omgivelsene er det også hver gang jeg tryner. Det er en kunst å holde balansen, men ganske morsomt. Prøv noen øvelser du også! Det viktigste er jo at vi beveger oss og tar vare på helsa, for den er gull verdt. Bente E. Engeslandsjefredaktør bente.engesland@kk.no

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer