Jeanette Roedes

Bli sprek i høst

Se kostholdsekspert Jeanette Roedes tips til leserne.

Publisert
Sist oppdatert




Jeanette Roede er utdannet fysioterapeut, og driver i dag Grete Roede AS, et kjent navn for alle som noensinne har prøv å ta av en kilo eller ti. Jeanette har sin faste spalte, både her på kk.no og i papirutgaven av KK. Der gir hun sunne råd og tips og svarer på spørsmål fra leserne.
  • Les Jeanettes spalte her
  • Les mer om kosthold på kk.no her









  • Nettmøtet er nå avsluttet.

    Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

    Energimangel

    , innsendt av Madikken
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0013.09.2007 / kThursday. 15:10
    Hei. Jeg er en forholdsvis aktiv jente på 24 år og har slitt med B12 mangel en stund nå. Begynner å komme meg litt da jeg har begynt å ta sprøyter. Har dog gått med dette lenge, så har kommet inn i en liten dal. Smådeprimert og litt angst, men får hjelp med dette også, så det begynner å slippe litt. På grunn av dette, har jeg ganske liten energi for tiden. Som sagt, begynner jeg å komme meg litt, men ønsker noen tips på hva som er lurt å spise ol. for å få litt mer energi. Det tar på kroppen å gå gjennom noe slik. Ønsker også tips på hva som er lurt å spise når jeg har blitt helt "frisk" for å holde energien oppe(kommer til å måtte ta B12 sprøyter hver 3mnd), og også hva som kan hjelpe med å holde evnt depresjon og angst unna i fremtiden (hvis det finnes noe man kan gjøre i forhold til kosthold og trening på dette punktet). Mellom studiene liker jeg å trene. Har ikke fått vært så aktiv som jeg ønsker på en stund nå pga "sykdommen", men ser frem til å komme igang med det igjen. Prøver å snu denne litt vonde perioden til noe positivt.Ser på den som en mulighet til å forandre litt på kostholdet og evnt. trening, for å få en helse så god som mulig. En ny start rett og slett. Så håper på litt hjelp på veien fra deg=)
    HeiSå fint at du har funnet ut av hva som har tappet deg for energi og at du er på vei opp igjen.Det er klart at det vil ta litt tid og at du må gi det litt tid før du er helt på høyden.Det beste rådet jeg kan gi deg er å gi kroppen det den trenger av næringsstoffer, og det gjør du ved å spise variert, passe mye og ofte nok, pass særlig på å få i deg masse frukt og grønt - naturens egen vitaminpille. I tillegg vil jeg trekke frem det å kose seg med maten og nyte smaker, farger og konsistenser - og kanskje også samvær med andre knyttet til et måltid. Alt det er med på å gi energi og overskudd.Jeg føler ofte at noe mat tynger meg og tar energi og noen typer mat/retter gir meg energi og løfter meg. Dette er veldig individuelt. Kjenn etter om du føler at ulik type mat eller ulike matretter har den effekten på deg. For meg er det ofte knyttet til fet mat og mager mat. En salat med mange farger, mange konsistenser og mange ingredienser (grønnsaker, fisk/kjøtt, ost, egg osv)løfter meg mer enn en varm gryterett med en fet saus. Kjenn etter om noe mat har den effekten på deg.Det å trene, og generelt sett være i fysisk aktivitet er også energigivende! Trapp opp forsiktig, slik at du kjenner at det totalt sett gir energi og ikke tar for mye av reservene dine.Når du er helt frisk vil det å ha en aktiv og sunn livsstil være forebyggende på depresjoner.Det er veldig lurt og det står respekt av å klare å gjøre om en slik tøff periode i livet til noe positivt. Det vil du tjene på på sikt!Jeg hadde ikke noen revulosjonerende tips til deg, men det å ta hensyn til kroppen, gi den det den trenger, kose deg og nyte, være i aktivitet tror jeg er det beste du kan gjøre for deg selv.Lykke til !Hilsen Jeanette

    Knasketrang

    , innsendt av camilla
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0013.09.2007 / kThursday. 15:54
    Hei Jeanette:-)Har du et forslag til hva jeg kan spise når knasketrangen kommer:-)har lenge løst det med gulrøtter og dipp, men ønsker et alternativ.Noe det er litt tyggemotstand i..
    HeiDet var et fint ord - knasketrang. Det kjenner jeg meg igjen i! Kan du velge litt andre grønnsaker å skjære opp, og lage andre smaker på dippen?Frukt kan jo være et godt alternativ.Ofte vil en tyggis eller det å pusse tennene ta bort knasketrangen. Jeg får også bort knasketrangen ved å lage meg en god kopp te, og kose meg med den.Det å gjøre noe helt annet fjerner også fokus fra trangen - gå en tur, ring noen, sett på en vask, ...Av og til er det lurt å spise noe som monner - et mellommåltid/kveldsmåltid. Lag deg et knekkebrød, og gjør deg flid med hva du har på, med smaker, farger og konsistenser. Rull sammen en lompe med litt pastrami, paprika - og agurkstrimler inni - gjerne litt sennep også. Eller ta en lettyoghurt med litt korn i.Hilsen Jeanette

    mellommåltid i farten

    , innsendt av Mari
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0013.09.2007 / kThursday. 19:55
    Det er ikke alltid jeg rekker å sette meg ned for å spise så ofte som jeg burde. Det er lett å løpe inn på en butikk og kjøpe en banan eller pose minigulrøtter og ta med når jeg er på farten. Men nå har jeg oppdaget at jeg er allergisk mot gulrøtter.Har du forslag til flere SUNNE mellommåltider som er lett å kjøpe og spise i farten?
    HeiAlle typer frukt er jo ypperlige små mellommåltider. Litt utradisjonelt, men godt, er å spise en slangeagurk, en boks cherrytomater eller andre tomater, en paprika, noen reddiker eller sukkererter. Litt mindre utradisjonelt og noe annet enn frukt og grønt kan være en lett yoghurt, et knekkebrød, en liten neve mandler evt med litt rosiner. Det var noen tips. Skal du ha et litt større mellommåltid, kan en fiskekake, et grovt rundstykke med mye korn i, en sunn smoothie osv være gode alternativer.Hilsen Jeanette

    Rensekur

    , innsendt av Inger
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0014.09.2007 / kFriday. 19:01
    Hei!Jeg er ei jente på 25 år, spiser sunt,ofte og variert, trener 4 dager i uka med styrke og kondisjon og er normalvektig. Likevel er jeg ofte slapp, trenger utrolig mye søvn (9t) for å holde meg gjennom dagen og er syk omtrent en gang i mnd. Har bra jernlager og blodprosent. Så leser jeg reklame om rensekurer som skal være vidunderlige, hva mener du om disse? er det bare tull? Og i tilfelle du mener dette kan være virkningsfullt, hvilken vil du anbefale?
    HeiJeg har ikke så stor tro på rensekurer, men det er mitt personlige syn basert på det jeg har lært og lest om hvilke mekanismer og fuysiologiske prosesser som skjer i kroppen. Mange tror på det og føler at det har effekt, men jeg vil ikke anbefale det generelt, og heller ikke trekke frem enkelte av disse kurene.Hva din slapphet kan komme av og hva grunnen til at du er syk såpass ofte er, er vanskelig å si. Det høres ut som at du allerede gjør det jeg vil anbefale deg; trene regelmessig, spise nok og sunt, og å få nok søvn. Jeg ville tatt en tur til legen og hørt om det var andre tiltak/undersøkelser/behov som du burde få undersøkt.Lykke til!Hilsen Jeanette

    amming...

    , innsendt av filippa
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0016.09.2007 / kSunday. 01:28
    Hei! Går inn i uke 39 av min graviditet og gleder meg til forhåpentligvis få tilbake litt energi:) Har lagt på meg 11 kg så langt, og har en BMI på 20 fra før av. Vil gjerne ned kgene som eventuelt blir for mye så jeg lurer på hvordan du mener jeg best bør gjøre dette? Har hørt at amming krever litt energi. Noen sier at kgene "renner" av, andre sier at de faktisk la på seg enda de prøvde å være flink og sunn. Ikke vet jeg hav som er rett:) Men skulle tro at hvis en inntar mer enn en forbrenner så legger en på seg? Har ellers et normalt kosthold, og skal prøve å bli mer aktiv:=) Er en 30 min trille tur nok daglig? Hvor mange kcal bør jeg ha totalt i ammeperioden? MVH
    HeiDu har lagt på deg innenfor det som er anbefalt å legge på seg, og mesteparten av den ekstra vekten er baby, morkake, fostervann, større pupper og kanske litt ekstra vann i kroppen. Det meste av dette, om ikke alt, forsvinner ved fødselen og i dagene etter. Det er lurt å ha litt ekstra å gå/litt ekstra å tære på i tiden etter fødsel, jeg snakker av erfaring! Amming, nattevåk osv er energikrevende! Ingen er like, så alle opplever dette med fødsel, vekt, amming osv forskjellig. Du vil få din egen erfaring og jobbe ut fra det!Gi deg selv tid etter fødselen, det tar tid før kroppen normaliserer seg og strammer seg opp igjen. Pass på å spise regelmessig og sunt, det er viktig for både deg og babyen! Trilleturer og lette styrketreningsøvleser kan du starte med så fort du kjenner deg i stand til det.Om du har noen ekstra kilo etter føsdselen, vent i hvertfall 3-4 måneder før du begynner å gjøre noe med det, pass heller på å spise det du skal, (kaféer og kiosker kan være en felle på trilletur...), og å være i aktivitet. Da vil det som regel ordne seg.Lykke til!Hilsen Jeanette

    brød eller knekkebrød?

    , innsendt av jente 16
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0016.09.2007 / kSunday. 12:56
    hei jeanette=) lurere på hva jeg burde velge av brød og knekkebrød når jeg vil gå ned i vekt? ..er 169 høy og veier 68kg, så synes d er litt for mye:S aner ikke hva som har skjedd for jeg går bare oppover og jeg trener fotball og studio. håper på svar:)hilsen jente 16 år
    HeiSpis grove brød og knekkebrød med mye fiber i - og gjerne andre grove kornprodukter. Dette gir metthet som varer. Spis ellers regelmessig, start dagen med frokost, og spis 4-6 måltider per dag. Styr unna for mye godterier, snacks, brus, kaker og fast food, velg heller ordentlig mat.Prøv å ikke tenke slanking, men sunt kosthold, sunn aktivitet og sunn livsstil - så vil resultatet komme av seg selv.Hilsen Jeanette

    Kunstig søtning

    , innsendt av Margrete
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0016.09.2007 / kSunday. 13:48
    Hei Jeanette, er det Ok å drikke et par kopper te/kaffe med suketter ca hver dag? Det er vel bedre enn vanlig sukker? Har ingen problemer med overvekt, og er ganske aktiv, men vil bare prøve på et litt bedre kosthold.:)
    Hei Ja, det er helt ok å drikke et par kopper kaffe eller te med suketter hver dag. Litt kunstig søtning er greit, og det gir jo mye mindre kalorier enn sukker.Dette kan du bare fortsette med, med god samvittighet.Hilsen Jeanette

    Utskeielser

    , innsendt av Camilla
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0016.09.2007 / kSunday. 21:51
    Jeg er 19 år og lever svært sunt på hverdager, med et strukturert og bra kosthold og trening på treningssenter hver dag. Det jeg lurer på er om mine til tider meget store utskeielser av godteri osv på helg vil ha innvirkning på vekten min over tid dersom jeg fortsetter å trene like mye, spise sunt på hverdager, MEN skeie ut på helg... Jeg er normalvektig.
    HeiDet høres ut som om du lever et sunt og godt liv med god balanse av sunt kosthold, trening og noen utskeielser.Det er helt klart ok med utskeilser en gang blant, men mengden kan du være litt oppmerksom på. Det er vanskelig å angi en mengde som er anbefalt, det må du kjenne etter selv, men jeg fraråder frotsing! Om du har holdt på på denne måten en stund uten å gå opp i vekt, så høres det greit ut. Om du skulle begynne å gå opp i vekt, så vet du jo kanskje hvor du kan gjøre noen "tiltak".Hilsen Jeanette

    burger

    , innsendt av nora
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0017.09.2007 / kMonday. 08:55
    jeg og sambo er veldig glad i bruger og jeg må innrømme at vi et par ganger i måneden tar med oss mat fra burger king. Vi velger da en "vanlig" burger. jeg spiser ikke chips, men han spiser litt. Ellers har vi light brus til. Er det ok sånn en gang innimellom? Det er bare såå godt. Lurer også på om du kjenner til Big bite(sub)? En kan velge baguetter her, med hva en måtte ønske på. Jeg spiser ganske ofte lunch her og en halv slik baguett ligger lenge i magen. (fylt med salat,løk,ost, skinke, tomater). Er dette et ok alternativ, eller er det andre som er bedre? Hverken jeg eller sambo har et vekt problem, men ønsker heller ikke å få det:)
    HeiHar du eller sambo ikke et vektproblem, så høres dette greit ut. En hamburger en gang i blant gjør ingen skade, ihvertfall ikke når det ikke blir for ofte, når du velger bort pommes frites, og porsjonene ikke blir for store. Om det blir for mye, om dere begynner å gå opp i vekt kan dere jo vurdere om dette er en av grunnene eller om det er noe annet.Jeg kjenner ikke til big Bite (sub). I utgangspunktet er en grov baguette med sunt pålegg en ypperlig lunsj, igjen er det mengden og hva den er fylt med som er avgjørende. Det høres ut som et greit alternativ - men velg grovt brød!Fint at dere er opptatte av kostholdet og at dere tenker forebyggende (ikke vil legge på dere). Legger dere inn trening i hverdagen er dere enda bedre rustet for en stabil og sunn vekt og kropp!!Hilsen Jeanette

    sliten

    , innsendt av Helena
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0017.09.2007 / kMonday. 21:36
    Hei Jeanette!Jeg er en jente som hele tiden prøver å slanke meg. Og selv om jeg ikke er overvektig i det hele tatt blir jeg aldri fornøyd/tynn nok. Jeg vil gjerne spise sunt og regelmessig, men det er vanskelig fordi jeg er så utrolig sliten av å hele tiden tenke på hva jeg bør spise og hva jeg ikke bør spise for å gå ned i vekt. Alt som har med mat å gjøre har blitt et slit og et ork. Har du noen tips til hvordan jeg kan få et naturlig og godt forhold til mat igjen?
    Hei HelenaDette hørtes ikke godt eller greit ut! Det er godt du setter ord på det og tar tak i det!Det å leve sunt, spise sunt og bevege seg sunt kan fort bli en besettelse - og det er en utfordring, men desto viktigere å være balansere på den riktige siden. For meg høres det ut som om du har havnet i en ond sirkel når det gjelder mat, selvbilde, energi, og hvor den ene medfører og forsterker det andre.Jeg vet ikke hvor gammel du er eller hva slags nettverk du har rundt deg, men jeg vil råde deg til å ta tak i dette NÅ sammen med noen som kan hjelpe deg. Det kan være en helsesøster, en psykolog, coach, lege... finn en person i ditt nettverk som kan hjelpe deg i gang. Jeg tror at det er det rette stedet å starte, for det blir bare å forsterke det du sliter med allerede å gå inn på detaljer rundt sunt kosthold, matvaner, treningsvaner osv.Ikke la dette gå lenger, finn noen du kan stole på og som kan lytte til deg og hjelpe deg med å snu den onde sirkelen til en god sirkel - hvor du mester et sunt kosthold, legger bort jaget etter en slankere kropp, hvor du får mer energi og overskudd og rett og slett blir mer fornøyd totalt sett.Jeg ønsker deg lykke til, og håper du tar tak i dette nå! Du fortjener å ha det bedre!Hilsen Jeanette

    Slankende og vegetarisk?

    , innsendt av Susanne
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0017.09.2007 / kMonday. 23:24
    Hei Jeanette,Har lagt merke til at mange slankeoppskrifter inneholder fisk eller kjøtt. Hva med oss som foretrekker vegetar? Hvilke proteinkilder bør vi bruke i stedet? Selv om vegetarmat gir masse varierte grønnsaker, har jeg begynt å dra på noen kilo etter at jeg fikk mitt siste barn. Jeg passer på å få i meg sunne oljer (linfrøolje, raps) i stedet for fiskefett. Men kan det bli for mye? Håper du kan tenke på dette når du lager oppskrifter fremover... :-)Hilsen SusanneAsker
    HeiDet mest utfordrende for en vegetarianer er blant å få i seg nok proteiner, og fullverdige proteiner. Kjøtt, fisk og hvitt kjøtt er gode kilder til det. For en vegetarianer kreves det ekstra kunnskap og bevissthet for å få i seg proteiner fra alternative kilder, og da er de beste kildene bønner, linser og nøtter, og hvis du spiser det, også egg, melk og melkeprodukter.Vegtetarisk kost er ikke ensbetynde med mager kost, nærmest tvert i mot vil jeg si. Det blir fort til at man spiser mer oljer, nøtter, og andre kaloririke varer, nettopp for å få i seg nok av de viktige næringsstoffene. Vi har en del oppskrifter for vegetarianere i kursopplegget vårt, og vi prøver å ta hensyn til både det og andre behov, som feks ulike matvareintoleranser. Takk for innspillet. Jeg håper svaret var oppklarende. Hvor mye du får i deg av kcal og de ulike næringsstoffene, kan det være lurt at du da tar en titt på for ikke å gå ytterligere opp i vekt. Ta gjerne kontakt med oss i Grete Roede as. Det kan også være lurt å rådføre seg med andre vegetarinaere/foreninger som kan mer om dette.Lykke til!Hilsen Jeanette

    Juice før eller etter tre

    , innsendt av Julius Cæsar
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0018.09.2007 / kTuesday. 08:32
    Hei Jeannette!Jeg er 23 år,trener mye og prøver å holde meg oppdatert på kostholds området.Men jeg blir litt forvirret av alle (og ofte ulike) kostholdsråd som svirrer der ute.Det er mye snakk om hvor juice er sundt eller ikke.Jeg lurer derfor på hva du vil anbefalle,juice før eller etter trening?Jeg liker ikke brus og synes juice kan være godt i blant.God dag videre fra Julius
    HeiJa, det er en jungel av kostholdsråd der ute, og lett å bli forvirret.Juice har omtrent like mange kalorier som brus, men i motsetning til brus er den full av vitaminer og næringsstoffer. Det gjør den mye sunnere enn brus, men såpass kaloririk at det ikke er lurt å drikke ubegrenset av den, eller bruke den som tørstedrikk.Et glass juice (1 1/2 - 2 dl)kan erstatte en frukt når man teller hvor mange frukt man har spist i løpet av en dag (minst to - I Grete Roede AS sier vi 3 om dagen).Før og etter trening bør man fylle på med væske og man bør også fylle opp glykogenlagrene. Det gjør du ved å drikke vann, evt litt tynn saft/energidrikk eller gjerne litt juice/uttynnet juice - i tillegg til litt mat 1-2 timer før trening og 1-2 timer etter trening.Et generelt råd til sist - drikk vann som tørstedrikk, og annen drikke som nytelsesdrikk, dvs litt av ogs til - hvor ofte og hvor mye er avhengig av hva det er.Håper det var litt oppklarende.Hilsen Jeanette

    bekymret jente

    , innsendt av anonym
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0018.09.2007 / kTuesday. 10:48
    jeg er en jente på 18 år som veier 52 kg og er 1.67 kg. Er veldig opptatt av å spise sunt, men spiser ganske regelmessig. Har ikke hatt menstruasjonen på en stund nå så er litt bekymret. hva bør jeg gjøre?
    HeiDet er fint at du er opptatt av å spise sunt og jeg håper du også beveger deg. Det er viktig at du ikke blir så opptatt av sunnhet at det er alt du tenker på og at det styrer for mye av livet ditt - da blir det fort en "forstyrrelse". Ut fra høyde og vekt kan jeg lese at du nok er veldig tynn, så du bør ikke gå noe ned i vekt.Det er viktig at du spiser nok mat i forhold til hvor mye du trenger, og at du alltid spiser regelmessig. Det kan være vanskelig å vite hvor mye nok mat er, men sørg i hvertfall at du ikke går sulten. Først og fremst,ikke hoppover måltider. Spis 4-6 måltider hver dag, start med frokost. Spis all type mat/fra alle matvaregrupper (fisk, kjøtt, hvitt kjøtt, grove brød og kornprodukter, frukt og grønnsaker, melk og andre meieriprodukter). Jeg kan ikke si noe om hvorfor du ikke har hatt menstrusjon på en stund, det kan være mange grunner til det - og du bør få sjekket det opp! Jeg vil anbefale deg å ta en prat med helsesøster eller legen din. Hilsen Jeanette


    Jeanette Roede er KKs kostholdsekspert. Hun er utdannet fysioterapeut og leder Grete Roede AS.Har du spørsmål til henne, kan du sende en e-post til jeanette@kk.no.
    Jeanette Roede er KKs kostholdsekspert. Hun er utdannet fysioterapeut og leder Grete Roede AS.Har du spørsmål til henne, kan du sende en e-post til jeanette@kk.no. Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer