Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over PressVis mer

Uvaner

Bryt uvanene!

Sjekk hvordan du kan gjøre nyttårsforsettene til en suksess.

Så prøver vi på nytt i år igjen…

Et nytt og bedre liv!

Syndige uvaner som sigaretter, søppelmat, sofakvelder og solarium – de skal alle bli historie.

Du har ikke klart det før – men i år er det andre boller!

Forskning har nemlig funnet ut hvordan du best kan bryte de usunne vanene dine, ifølge magasinet Forbes.

Her får du 8 tips som hjelper deg med å holde nyttårsforsettene lengre enn til februar.

  • Gjør det slutt med røyken
  • Slik blir du treningsglad
  • Ukeplan for et sunnere liv


  • 1. Innrøm at du har en uvane

    Du kan ikke bryte uvanen hvis du ikke vil innrømme at du har en – og at uvanen har en negativ effekt på både kroppen og helsa di.

    Spiser du godteri hver kveld eller bruker du favorittprogrammene dine på TV som en unnskyldning til å ikke gå på trening?

    Ta et langt og ærlig blikk på deg selv. Og finn ut hvilke områder av livet du bør ta tak i for å bli et sunnere deg.

  • Huskeliste for sluttere


  • 2. Velg riktig tidspunkt

    Timing er viktig, ifølge en undersøkelse ved Peninsula Medical School.

    Forskerne så at det blant annet vil være lettere å gi opp røyken når man pensjonerer seg. Folk synes nemlig det er enklere å utføre endringer når de selv er inne i en stor overgang i livet.

    Vurder hva som skjer i ditt liv for øyeblikket – og hvordan det kan påvirke dine mål om å bryte uvanene.

  • Veien til topp kropp


  • 3. Bryt ut av «saueflokken»

    Forskning ved University of Alberta viser at folk er fullt klar over farene en usunn livsstil kan føre til.

    Mange har likevel problemer med å bryte uvanene på grunn av sosiale faktorer. Når alle vennene dine røyker, vil du gjerne ha problemer med å la sigarettpakken ligge du også.

    Du må slutte å bruke usunne vaner som en måte å passe inn og føle tilhørighet på.

  • Hjelp mot røyksuget


  • 4. Kutt flere uvaner samtidig

    Å takle flere uvaner på én og samme tid fungerer bedre enn å ta dem for seg én og én, ifølge en studie utført på oppdrag for National Heart, Lung and Blood Institute i USA.

    Dersom du har flere uvaner som henger sammen, som å spise søppelmat mens du ser på TV, vil det være best å ta tak i begge to samtidig.

  • Guiden til et lettere liv



  • 5. Ikke finn på unnskyldninger

    Ingen liker å bli fortalt hva de skal gjøre. Dette fører til at mange prøver å rettferdiggjøre uvanene sine.

    For eksempel er de fleste i dag klar over de store helserisikoene ved røyking, men mange fortsetter fordi «det hjelper dem med å kontrollere vekta».

    Hvis du ønsker å bli sunnere, er du nødt til å slutte å lage slike unnskyldninger.

  • Gjør det slutt med røyken


  • 6. Vær mer konkret

    Istedenfor å bare si at du «ønsker å spise sunnere», vær mer konkret.

    Dersom du virkelig ønsker å bryte uvanen, er du nødt til å være mer presis når du beskriver hva du ønsker å endre.

    For eksempel kan du bestemme deg for å kun spise godteri i helgene, droppe smøret på brødskiva, ikke bruke steikepanna når du lager mat (som krever ekstra fett) eller å spise mer frukt og grønnsaker daglig.

  • Ukeplan for et sunnere liv


  • 7. Få støtte

    Kjæresten, venner, kollegaer og familie kan være til stor hjelp for deg som ønsker å leve sunnere.

    Ikke bare vil de støtte deg på veien – du vil også få en følelse av at du ikke ønsker å skuffe dem.

    Også et kjæledyr kan være en viktig støttespiller. Hvis du ønsker å bli mer aktiv, vil det å få en hund garantert gjøre susen.

  • Guiden til et lettere liv



  • 8. Vær realistisk

    Sjansen for fall er høyere dersom målene er skyhøye. Vær derfor realistisk når du setter nyttårsforsettene.

    Sett deg mål du vet du kan nå. Istedenfor å si at du skal begynne å trene hver dag, vil det være bedre å starte med 1-2 ganger i uka.

    Følelsen av mestring er en stor motivasjonsfaktor. Det motsatte, følelsen av at du ikke klarer å fullføre det du begynte på, vil derimot sende deg rett tilbake til sofaen.

  • Velg riktig treningsform

  • LES OGSÅ:
  • Guiden til et lettere liv

  • 10 tips som kutter kalorier
  • Spis deg ned i vekt
  • 100 smarte slanketips
  • Slik blir du hekta på trening
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Slik holder du deg ung
  • Gjør det slutt med røyken
  • Hva skjer når du slutter
  • Hjelp mot røyksuget
  • Huskeliste for sluttere
  • 12 gode grunner til å trene
  • 7 snarveier til drømmekroppen
  • Veien til topp kropp

  • Ta testen: Er du en slappfisk?
  • Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?