Juice

Den beste juicen du kan velge

Det er likevel ingen tørstedrikk, understreker ekspertene.

SJEKK HVILKEN JUICE DU BØR VELGE: Ifølge ekspertene inneholder ferskspresset juice mer antioksidanter enn juice fra konsentrat. Foto: Thinkstock.com
SJEKK HVILKEN JUICE DU BØR VELGE: Ifølge ekspertene inneholder ferskspresset juice mer antioksidanter enn juice fra konsentrat. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du har kanskje fått med deg at «naturlig» er det nye hotte? For eksempel er raw food - der maten ikke kan varmes opp over 42 grader - blitt svært populært blant bloggere og supermat-entusiaster.

Også i dagligvarebutikkene er det blitt større fokus på naturlig mat, og et produkt som ser ut til å ha blitt en favoritt er «ferskpresset juice».

Men hva er egentlig forskjellen på ferskpresset juice og andre varianter? Og er den sunnere?

LES OGSÅ: Gladnyhet til sjokomelk-elskere!

Inneholder mer antioksidanter

I et hav av forskjellige merker og produsenter, i tillegg til advarsler om at enkelte juicevarianter inneholder like mye sukker som brus, er det lett å la seg forvirre.

For gjør du egentlig et sunnere valg når du skjenker i et glass med ferskpresset juice til frokosten din?

– Noen studier tyder på at ferskpresset juice har et høyere innhold av antioksidanter. Disse beskytter kroppen og sørger for at vevet i kroppen ikke oksiderer - eller «ruster», har klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, uttalt til KK.no.

Antioksidanter bidrar blant annet til å redusere risikoen for kreft , hjerte- og karsykdom, enkelte øyesykdommer og betennelser.

KAN INNEHOLDE SUKKER: En del appelsinjuicer på markedet i dag inneholder mye tilsatt sukker.  Foto: Thinkstock.com
KAN INNEHOLDE SUKKER: En del appelsinjuicer på markedet i dag inneholder mye tilsatt sukker. Foto: Thinkstock.com Vis mer

LES OGSÅ: Dropp denne til kveldsmaten

Ferskpresset juice er ikke konservert

Ferskpresset juice skiller seg ut fra de andre variantene siden den ikke er blitt konservert - en prosess der det naturlige vannet fra juicen fjernes (via en varmebehandling), fryses og fraktes til fabrikken, der vannet blir tilsatt igjen.

Gjennom denne prosessen kan en del av vitaminene i drikken gå tapt - som gjør at ferskpresset juice ofte har et litt høyere innhold av vitamin C.

Et annet spørsmål en del av oss antagelig stiller når det gjelder ferskpresset juice, er om den virkelig består av ren juice, slik det ofte står på pakningen?

– Ja, sannsynligvis. Både fordi de smaker MYE bedre og fordi de har et høyere innhold av antioksidanter. Det er dessuten positivt at de er litt dyrere. Da er du gjerne litt mer gjerrig på drikken, og unngår at juicen blir en tørstedrikk, har Sundfør forklart.

LES OGSÅ: Bytt ut brødskivene med vafler

Viktig å lese etiketten nøye

Sundfør understreker imidlertid at det er viktig å sjekke etiketten når du skal kjøpe appelsinjuice, siden det faktisk ikke er så mye ferskpresset juice på det norske markedet.

– På grunn av den ekstremt korte holdbarheten for fersk (ubehandlet) juice, er det svært lite ferskpresset juice på markedet i Norge. De fleste er varmebehandlet eller utsatt for annen behandling for å øke holdbarheten.

Hun forklarer at bruk av begrepet «ferskpresset» ikke er tillatt på juice som er behandlet, men at det blir brukt begreper som «ikke fra konsentrat», som kan virke forvirrende.

– Produsentene kan også skrive at juicen er fra ferskpressede, solmodne appelsiner, sier ernæringsfysiologen.

Det betyr likevel ikke at juicen er ferskpresset, og den kan likevel ha vært gjennom en varmebehandling (OHMIC-metoden) for å drepe bakterer.

LES OGSÅ: Forkjølet? Dropp appelsinjuice

Et glass om dagen er nok

Selv om appelsinjuice inneholder C-vitaminer og antioksidanter, er det imidlertid viktig at du ikke overdriver inntaket.

ET GLASS OM DAGEN HOLDER: -1? Det er ingen grunn til å droppe glasset med appelsinjuice til frokosten din, men du bør likevel ikke overdrive inntaket.  Foto: Colourbox.com
ET GLASS OM DAGEN HOLDER: -1? Det er ingen grunn til å droppe glasset med appelsinjuice til frokosten din, men du bør likevel ikke overdrive inntaket. Foto: Colourbox.com Vis mer

– Du trenger ikke drikke juice hver dag - eller i alle fall ikke drikke mer enn ett glass om dagen, har Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no, uttalt.

– Juice selges ofte i altfor store kartonger, som skal drikkes opp med en gang. Fem desiliter er for mye på en dag, sier hun.

Anbefalingen er «fem om dagen», hvor cirka halvparten skal komme fra frukt og bær, men Andersen understreker at du bør velge variert og ikke fylle opp hele «fruktdosen »med juice.

Hun forklarer at i motsetning til nektar, inneholder ikke juice sukker. Likevel vil fruktsukkeret i drikken omdannes til sukker i kroppen på samme måte som andre karbohydrater.

– Forskjellen mellom juice og et glass brus er at juice bidrar med vitaminer i tillegg. Brus er rent sukkervann, sier hun.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer