VIKTIG Å TA OPP TEMPOET PÅ GÅTUREN: En ny studie viser at det er mye viktigere å tenke på intensitetsnivået ditt, enn hvor lenge du holder på, spesielt på gåturen.  Foto: Colourbox.com
VIKTIG Å TA OPP TEMPOET PÅ GÅTUREN: En ny studie viser at det er mye viktigere å tenke på intensitetsnivået ditt, enn hvor lenge du holder på, spesielt på gåturen. Foto: Colourbox.com Vis mer

Fysisk Aktivitet

Derfor bør du få opp tempoet

Å øke intensiteten kan halvere risikoen for hjertesykdom og slag, viser ny studie.

Publisert
Kroppen din trenger omkring 30 minutter med mosjon hver dag.

For å få den anbefalte mengden fysisk aktivitet, kan en gåtur være et ypperlig alternativ. Og med riktig teknikk og tempo kan det faktisk være like effektivt som en joggetur.

Det er imidlertid ikke den eneste fordelen ved å bruke beina mer.

En ny studie viser nemlig at rask gange kan halvere risikoen for utvikling av hjertesykdom og slag, skriver forskningsnettstedet ScienceDaily.com.

LES OGSÅ: Slik finner du de beste turene

Intensitet er viktigere enn varighet

Resultatene fra den nye studien - som er publisert i British Medical Journal, indikerer at det ikke er varigheten (altså tiden du bruker), men intensiteten av treningen som kan påvirke risikoen for utviklingen av metabolsk syndrom (se mer info lenger ned).

Dermed vil ikke en gåtur i et par timer ha like positiv effekt, , hvis du ikke får opp tempoet.

Metabolsk syndrom er en fellesbetegnelse på en rekke risikofaktorer for hjerte- og karsykdom og diabetes type 2, som blant annet påvirkes av overvekt, insulinresistens blodtrykk, nedsatt glukosetoleranse, kosthold og arvelige egenskaper.

LES OGSÅ: 4-5 ganger i uken er det beste

Rask gange er best

I studien inkluderte forskerne over 10.000 danske personer mellom 21 og 98 år, og fulgte dem gjennom ti år.

Etter å ha analysert ulike faktorer (som kunne påvirke resultatene) kunne de se at rask gange halverte risikoen, mens jogging kuttet risikoen med 40 prosent. En times rolig gange hver dag ville imidlertid ikke utgjøre noen forskjell.

– Resultatene våre bekrefter at det er intensiteten og ikke varigheten av fysisk aktivitet som kan bidra til å senke risikoen for metabolsk syndrom, uttalte forskerne i rapporten.

LES OGSÅ: Slik kan du gå deg i superform

Hadde stor effekt på risikofaktoren

Studien ble startet i 1994 da deltakerne gikk gjennom en spørreundersøkelse der de måtte gjøre rede for hvor mye fysisk aktivitet de vanligvis pleide å gjennomføre.

Deretter ble den fysiske aktiviteten til deltakerne kategorisert ut i fra intensitet og varighet.

Under den innledende vurderingen kunne forskerne se at én av fem kvinner (20,7 prosent) og én av fire menn (27,3 prosent) hadde metabolsk syndrom, og utbredelsen var nært knyttet til nivået deres av fysisk aktivitet.

Blant kvinnene i studien, kunne forskerne se at én av tre kvinner med en stillesittende hverdag hadde syndromet - i motestning til de mer aktive kvinnene hvor bare én av ti ble rammet. Hos menn var de tilsvarende andelene på 37 prosent og 14 prosent.

Forskerne så at det ikke bare var mengden trening som påvirket risikoen for å utvikle syndromet, men også intensiteten.

LES OGSÅ: Gå deg til en smalere midje

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer