IKKE BARE PÅ VEGGEN: Lilla skal det være på tallerkenen også. Matvarer som rødløk, aubergin, moreller og blåbær er supre for kroppen og helsen din.  Foto: Colourbox
IKKE BARE PÅ VEGGEN: Lilla skal det være på tallerkenen også. Matvarer som rødløk, aubergin, moreller og blåbær er supre for kroppen og helsen din. Foto: Colourbox Vis mer

Lilla

Derfor bør du spise lilla mat

Er proppfulle av viktige næringsstoffer. Sjekk bare her!

Tidligere i vinter kunne Dagny Thurmann-Hoelseth - kreativ leder for Fargerike, røpe at lilla er «årets farge» for 2013 - hvertfall når det gjelder interiør.

Fargen beskrives blant annet som kreativ, energisk, sterk og beroligende, og påvirker oss mer enn vi tror - også når det kommer til kosthold.

Lilla er nemlig en farge som vekker liv i både kropp og sinn - og det er flere grunner til at du bør velge lilla mat på tallerkenen.

- Du har sikkert hørt uttrykket «spis regnbuen», og det rådet bør du følge. Mange fargerike matvarer forsyner kroppene våre med ulike fytokjemikaler, og gir helsefordeler du ikke bør takke nei til., sier forfatter og ernæringsfysiolog Manuel Villacorta til Huffington Post.

Lurer du på hva som er så bra med lilla mat? Forklaringen får du nedenfor:

- De er fullstappede med antioksidanter og antocyaniner via flavonoider. Spiser du mat med antocyanider, vil det beskytte hukommelse, hjelpe mot kreft, beskytte hjertet, motvirke betennelser og forsinke aldringstegn, sier Villacorta.

LES OGSÅ: Lilla hverdagssalat

Bra for det meste

Kirsebær, aubergin og rødløk gir deg bedre blodomløp i huden på grunn av flavanoider som gjør at huden raskere kvitter seg med avfallsstoffer. Huden får en friskere farge.

De fargesterke matvarene kan altså senke risikoen for hjertesykdommer og forebygge kreft. Dessuten kan flavanoider bidra til å motvirke at du får problemer med hukommelsen når du blir eldre.

Kommer du på flere lilla matvarer enn rødløk, rødbeter og fiken? Det finnes også lilla poteter, og gulrøtter. Her er maten du bør velge:

Plommer

En plomme inneholder omtrent like mye antioksidanter som en håndfull blåbær, viser ny forskning.

Fiken

Fiken gir deg både antioksidanter, jern og kalsium. Den er mer vanlig i Middelhavslandene enn i Norge, men fåes kjøpt i flere velassorterte frukt- og grønnsaksbutikker. Fersk fiken er søt, godt, og kan spises som de er eller sammen med oster som chevre og gorgonzola.

LES OGSÅ: Plommesyltetøy og klissete fiken- og ingefærsyltetøy

Kirsebær

De røde pigmentene i kirsebær inneholder et stoff som virker smertedempende. Så i stedet for å ta deg en paracet neste gang hodet banker, ta deg en skål kirsebær og legg deg på sofaen.

Aubergine

Den gir deg ikke bare de lilla antioksidantene, men skal også gi deg høyere serotonin-nivå. Det betyr at du rett og slett blir i bedre humør. Auberginer er for eksempel supert hvis du vil gjøre pastaretten litt sunnere, og nydelig i rullader.

Rødkål

Kalsium, C-vitaminer og mye flavanoider er hva denne deilige grønnsaken har å by på.

Blåbær

Bare en halv kopp blåbær gir like mye antioksidantkraft som fem porsjoner frukt og grønnsaker. Disse bærene er en av de beste kildene til antioksidanter. I tillegg kan blåbær virke betennelsedempende, og gi deg finere hud.

Druer har store mengder antocyanidiner, men blåbær inneholder enda større mengder av dette fytokjemikaliet, som er bra mot hjertesykdommer. En annen studie, utført ved University of Michigan, viser at et kosthold som består av mye blåbær kan holde mageflesket unna. Bare en halv kopp blåbær gir like mye antioksidantkraft som fem porsjoner frukt og grønnsaker.

LES OGSÅ: Deilig rødbete og geitostsalat

Rødbeter

De røde rotgrønnsakene gjør ikke bare hele retten purpurfarget. De inneholder også mye A-vitaminer, C-vitaminer, jern og fiber.

Blå druer

Forskning viser at druer kan ha en rensende effekt på kroppen. Dessuten skal det gi deg finere hud. Druene er fulle av antioksidanter som vitamin C, og de reparerer huden og beskytter mot tidlige linjer, tørr og sigen hud forårsaket av frie radikaler.

En kopp med druer om dagen gir deg 20 prosent av daglig anbefalt dose av vitamin C. I tillegg får du i deg et kjemikalie som bevarer elastinet i huden, som får huden din til å gløde i stedet for å minne om en sviske.

Lilla blomkål

Det finnes faktisk også lilla blomkål. Den er veldig dekorativ, og hvis du tar sjansen, så kan du jo servere lilla blomkålpuré i middagsselskapet!

Solbær

Solbær er også en finfin lilla sak. Men solbærsaft er ikke tingen. Sirupen inneholder altfor mye sukker og for lite solbær. Lag heller din egen saft, eller bruk det som du bruker blåbær.

Acai

Denne trendy søramerikanske frukten er populær i smoothiebarer, men ikke så lett å få tak i. Men finner du den i frysedisken, så kjøp den gjerne.






Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: