TOFU: Kilden til et balansert kosthold for vegetarianere - og mer fart under dyna, skal vi tro forskerne.  Foto: Laurence Mouton / ZenShui
TOFU: Kilden til et balansert kosthold for vegetarianere - og mer fart under dyna, skal vi tro forskerne. Foto: Laurence Mouton / ZenShui
Tofu

Derfor bør du spise mer tofu

Det er ikke bare sunt, men gjør deg bedre i senga også.

Drømmer du om å bli mer «aktiv» på soverommet? Vel, da bør du kanskje vurdere å få i deg litt tofu - vegetarianernes favoritt.

En ny studie slår nemlig fast at du får mer å gi på soverommet av å spise tofu, skriver Daily Mail.

BEDRE I SENGA: Ny forskning tyder på at vegetarianernes favoritt - tofu, kan ha en gunstig effekt hva gjelder "sengeaktiviteter". Foto: Thinkstock.com
BEDRE I SENGA: Ny forskning tyder på at vegetarianernes favoritt - tofu, kan ha en gunstig effekt hva gjelder "sengeaktiviteter". Foto: Thinkstock.com Vis mer

Mer aktivt sexliv

I studien, som ble utført blant aper, førte et økt inntak av soyaprodukter (som tofu) til mer sex og mindre tid til pelsstell.

Spiser du mye soyabasert mat, kan det altså resultere i et mer aktivt sexliv. Og forskerne tror at en av årsakene til dette, er at det er mye «sexhormoner» i soya.

Tofu er et tradisjonelt soyaprodukt, med opphav i Asia. Det lages av soyamelk tilsatt et koagulerende middel, som for eksempel syre (sitronsaft eller eddik). Massen som da samler seg siles, presses, kjøles og tilberedes eller konserveres etter smak.

Tofu er rikt på proteiner og har svært lavt fettnivå, og er derfor populært blant vegetarianere og helseentusiaster. Det kan også brukes av melkeallergikere som alternativ til ost i matlagingen.

De av oss som spiser tofu og annen plantebasert mat, kan altså nyte godt av et bedre sexliv enn kjøttelskere. Det antas også at visse planteprodukter kan påvirke hormonnivåene, og øke den seksuelle aktiviteten.





LES OGSÅ: Vegetarianere lever lenger

Kjønnshormoner påvirkes

Forskningen er publisert i tidsskriftet Hormones and Behavior. Det er den første til å se sammenhengen mellom det såkalte kjønnshormonet fytoøstrogen, som finnes i planter, og adferden hos ville dyr.

I dette tilfellet handlet det om en gruppe røde colobus-aper i Uganda, men ekspertene mener at vi mennesker sannsynligvis vil oppleve de samme effektene.

Forskningen ble utført av Michael Wasserman, mens han var avgangsstudent ved UC Berkeley's Department of Environmental Science, Policy and Management.

I over 11 måneder fulgte Wasserman og teamet hans en gruppe røde colobus-aper i Ugandas nasjonalpark, «Kibale,» og de noterte hva pattedyrene spiste.

Forskerne fokuserte på aggresjon, som de målte ved antall forfølgelser og slåsskamper, hyppigheten av parring og tid til stell og kos. Forskerne samlet også avføringsprøver for å sjekke endringer i hormonnivået.

Forskerne fant at jo flere mannlige røde colobus-aper som spiste bladene av Millettia dura, et tropisk tre som inneholder østrogen-lignende stoffer, og som er nært knyttet til soya, jo høyere nivåer fikk de av sexhormonet østradiolog og stresshormonet kortisol.

Når hormonnivåene endret seg, brukte apene mer tid på sex, og mindre tid på pelsstell og kos.

LES OGSÅ: Får du i deg nok grønt hver dag?

Grønn nøkkel til virilitet

- Planter kan ha spilt en stor rolle i den biologiske utviklingen av pattedyr, inkludert mennesket, ved at de endrer hormonnivåer og sosial adferd som er viktig for reproduksjon og helse. Dette har man kanskje ikke sett viktigheten av tidligere, sier Wasserman til Sciencelive.

Dyrevernsorganisasjonen PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) har insistert på at frukt og grønnsaker er nøkkelen til virilitet, og forskningen kommer i kjølvannet av dette.

Holder lenger med grønt

Poenget til PETA er at et mer spennende sexliv kan handle om noe så enkelt som å gjøre noen forandringer på kjøkkenet.

Organisasjonen minner om at kolesterolet i kjøtt, egg og meieriprodukter kan tette arteriene, og dermed redusere blodgjennomstrømingen til alle kroppens organer, inkludert de som er i aktivitet på soverommet. Veganmåltider har ikke noe innhold av animalsk fett eller kolesterol fra kjøtt, egg og meieriprodukter.

- Den gjennomsnittelige veganer er også i bedre form, og slankere en kjøttetere, og mindre utsatt for hjerte- og karsykdommer, slag, diabetes, fedme og kreft, påstår organisasjonen.

- Når det kommer til å elske, kan kjøttspisere være like svake som blodet som prøver å presse seg gjennom sine tilstoppede arterier - mens veganere har utholdenhet til å holde festen gående hele natten lang, sier direktøren for britiske PETA, Mimi Bekhechi.

Til forsiden