STEK PÅ SVAK VARME: Ved regelmessig inntak av svidd mat over lengre tid kan du utsette kroppen din for skadelige stoffer som skader arveanlegget.  Foto: Thinkstock.com
STEK PÅ SVAK VARME: Ved regelmessig inntak av svidd mat over lengre tid kan du utsette kroppen din for skadelige stoffer som skader arveanlegget. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Mat

Derfor bør du unngå at maten bli brent

Danner skadelige stoffer som kan bidra til å øke risikoen for kreft.

Når det kommer til matlaging er det overraskende mange forholdsregler du bør ta.

For eksempel må du faktisk vaske stekepannen din etter hvert bruk, ettersom det kan være helseskadelig å la den stå til neste gang du skal lage mat.

Når du først skal begynne å kokkelere må du være svært nøye med at matvarer som fjærkre og kjøttfarseprodukter blir ordentlig gjennomstekt.

Men det skal heller ikke blir for mye stekt, skriver Mattilsynet på Matportalen.no (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Derfor bør du spise agurk akkurat nå

Ikke la maten bli svidd for ofte

Enten du skal ta med familien ut i parken for å grille i sommerværet, eller du holder deg på kjøkkenet hjemme, bør du passe på at maten du tilbereder ikke blir svidd for ofte.

Ved prosesser som steking, grilling og røyking, kan det nemlig dannes ulike helseskadelige stoffer. De mest kjente stoffgruppene er:

  • PAH (polysykliske aromatiske hydrokarboner): Disse forbindelsene kan være kreftfremkallende og skadelig for arveanlegget.
  • Stekemutagener: Dette er en fellesbetegnelse på en rekke kreftfremkallende forbindelser som dannes ved steking av kjøtt og fisk, og som har mutagene egenskaper (skader arveanleggene).
  • Akrylamid: En forholdsvis nyoppdaget forbindelse i mat som i hovedsak finnes i stekte og friterte stivelsesrike matvarer, som potet- og kornprodukter.
    Det er ikke dermed sagt at du må kaste den hjemmelagde pizzaen hvis skorpene blir litt svidd, men det kan være skadelig ved jevnlig inntak over lang tid.

    LES OGSÅ: Slik blir favoritt-baksten sunnere

    Slik kan du unngå de farlige stoffene

    Mengdene du finner av disse forurensningene i maten vil ikke utgjøre noen akutt helserisiko, og det er liten risiko for at man kan utvikle kreft ved å konsumere mat med slike stoffer.

    Men på grunn av deres egenskaper til å skade arveanlegget (og øker risikoen for en rekke sykdommer), bør man ha så lave nivåer som mulig i mat, og dermed forsøke å redusere inntaket.

    Det kan du gjøre ved å unngå hardsteking, og heller steke matvarene på en lav temperatur. Du bør heller ikke bruke stekefett eller stekesjy om igjen fra hardt stekte matvarer.

    Et annet alternativ er å koke eller dampe maten, ettersom temperaturene ikke blir høye nok til å danne de skadelige stoffene.

    LES OGSÅ: Magetrøbbel? Spis mer av dette

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: