Jennifer Lopez

Din nye tv-hverdag

«Nå presenteres underholdning for alle penga som den største selvfølgelighet i NRK.»

Publisert
Sist oppdatert
Kampanjene har pågått i månedsvis nå, og ingen er lenger i tvil om overskriften: Din nye tv-hverdag er her! Med det nye digitale bakkenettet skal vi få se tv på alle slags kanaler 24 timer i døgnet. Og har du ikke boksen innen deadline, blir skjermen svart. Det er heller ingen grunn til å tvile på at tv-kanalene innleder en knallhard kamp om seerne. Vi er inne i første runde i slaget om fjernkontrollen hjemme i stua. Men jeg er ikke like sikker på om vi vil oppleve «en helt ny tv-hverdag». Mange av oss har hatt digitalt tv lenge, med norske og utenlandske kanaler. Jeg husker ikke engang hvor mange kanaler vi får inn, men zapper i vei. Valgfriheten er befriende. Tv-selskapene styrer ikke lenger hva vi skal se på, det bestemmer vi.Like ofte svitsjer vi over til film eller dvd. I kampanjene leser vi at serien «Sopranos» kommer tilbake på skjermen, men serien om mafiabossen kan vi også kjøpe i billigsamleboks på dvd, og se så mye og ofte vi orker. Her er en stor utfordring for tradisjonell tv. Tv-hverdagen er minst like ny for produsentene.Den store høstjakten retter seg særlig mot unge seere og kvinner. De yngste ser lite på tv, og svært mange kvinner savner en mer feminin programsetting i et stadig tettere sportsunivers. Selv kjempen NRK snur seg. Den nye NRK 3 skal være kanalen for seere mellom 15–40, med film, drama og underholdning. Her får vi for eksempel serien «50 menn på 10 uker,» om tv-programlederen Sally Gray som er singel og som ikke lar noe være uprøvd i jakten på en mann – hun tester alt fra «speed dating» til kjærlighetsguruer. Her er også serien «Heroes», som handler om vanlige mennesker med uante krefter, og «Dancelife», en serie som Jennifer Lopez står bak, og som handler om seks unge dansere som kjemper for en karriere i Hollywood. For noen år siden ville kringkasteren fnyst av et slikt sendeskjema. Nå presenteres underholdning for alle penga som den største selvfølgelighet i NRK.De små kommersielle kanalene beiler selvsagt enda hardere i denne retningen, med TVNorges nye FEM som den tydeligste feminine flørten. «FEM skal være et fristed for kvinner,» sier kanalsjefen Nina Lorgen Flemmen, som garanterer at det blir null sport. Allerede etter noen kvelder kjenner vi mønsteret av drama, film, reality, såpe og underholdning. Men det gjenstår å se om kvinner virkelig lengter etter «Big Love», serien om en mann med tre koner. Fra før har jo også TV 2 slått seg sterkt inn i markedet for både såpeserier som «Frustrerte fruer» – og sport.For å unngå for mange ekte frustrerte fruer og menn bak fjernkontrollen, er jeg overbevist om at din nye tv-hverdag iallfall realiserer virkeligheten om flere tv-er (og pc-er) i huset. Det kan til og med hende at kvinnene i familien skiller lag. Mange av oss ser nemlig svært gjerne fotball, og ville aldri gått glipp av scenene da John Carew senket Argentina, eller da 75 000 fans tok avskjed med den norske fotballgutten Ole Gunnar Solskjær på Old Trafford. Tv er også mediet for de store øyeblikkene, for begivenheter, enten vi er menn eller kvinner.Bente E. Engeslandsjefredaktørbente.engesland@kk.no

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer