DRIKKER DU MYE?: En ny studie viser at veldig mange mennesker undervurderer hvor mye alkohol de får i seg.  Foto: Colourbox
DRIKKER DU MYE?: En ny studie viser at veldig mange mennesker undervurderer hvor mye alkohol de får i seg. Foto: Colourbox
Alkohol

Du får nok i deg mer enn du tror

Du tror du har styringen på alkoholen? Det er slett ikke sikkert...

Er du en av dem som føler at du har ganske god kontroll på alkoholdrikkingen din? Vel, det er ikke nødvendigvis helt sant.

Ny forskning viser nemlig at personer som tror de er «moderate alkoholdrikkere», får i seg mye mer enn de aner, skriver Daily Mail.

Faktisk drikker såkalte «moderate drankere» 40 prosent mer alkohol enn de tror. Og svært mange av disse drikker så mye at det kan være skadelig.

Forskerne ba en gruppe mennesker sette seg selv i båser etter hvor mye de drakk, og etter hva slags type alkoholbruker de anså seg selv å være. Deretter skulle de føre dagbok over hvor mye de drakk i løpet av to uker.

Folk som sa de drakk moderate mengder, drakk altså opptil 40 prosent mer enn de trodde. Dette var også langt over britiske myndigheters anbefalinger om tre til fire enheter daglig for menn, og to til tre enheter daglig for kvinner.

Det britiske helsedepartementet skiller mellom ni ulike typer drankere. Nedenfor ser du kjennetegnene.

LES OGSÅ: Du kan ikke skylde på alkoholen

Mer enn 14 enheter = storforbruker

Verdens Helseorganisasjon definerer en kvinne som drikker mer enn 14 alkoholenheter i uken som en storforbruker.

Det betyr med andre ord at om du i løpet av helgen drikker mer enn 10 halvlitre, så defineres du som en storforbruker av alkohol. Får du i deg mer enn tre vinflasker med 12 prosent alkohol har du også overskredet grensen, og er altså en storforbruker.

Norske helsemyndigheter har ingen retningslinjer for hvor mange alkoholenheter som bør være maks inntak i uken, men presiserer at du bør drikke med måte og unngå å få høy promille.

LES OGSÅ: - Dropp alkohol etter trening

Mange positive ting med kutt

Selv om flesteparten i gruppen i den britiske undersøkelsen innså at alkoholbruk kan gå utover helsen, svarte bare én av tre at de ville drikke mindre.

De som faktisk gjennomførte drikkekutt, sparte både penger og kalorier, og de rapporterte også at de følte seg bedre både fysisk og psykisk.

Ett av de mest populære tipsene var å bruke mer blandevann, eller bytte ut alkoholholdige drikker med brus. Andre «hvite» tips var å ha hvite dager dersom man hadde for vane å drikke hver dag, å ikke drikke hjemme før man gikk ut på byen, bytte til alkoholfrie drinker og bruke mindre glass.

- Jeg forstår hvorfor folk liker å ta seg et glass eller to for å slappe av etter en travel dag, men tilsammen blir det ganske mye alkohol i løpet av et år. Det øker sjansen for høyt blodtrykk, kreft og leversykdommer, sier professor Sally Davies til Daily Mail.

LES OGSÅ: Derfor bør du slutte etter 3-4 glass

Slik unngår du å få et alkoholproblem

- Å drikke for mye handler ikke om å være svak eller ha dårlig moral, skriver psykolog Peder Kjøs i en tidligere KK.no-sak.

- Alkohol er vanedannende, og hvem som helst kan bli avhengig hvis de drikker jevnlig og kanskje litt for mye. Det skumle er at avhengigheten kommer snikende uten at du merker det selv. Alkoholen virker jo også slik at du blir mindre bekymret og observant, så den dekker på en måte sine egne spor.

Hvis du er redd for at du holder på å utvikle et alkoholproblem, foreslår Kjøs at du prøver disse fire rådene:

1. Skaff deg en realistisk oversikt over hvor mye du drikker

Ta en ærlig opptelling over hvor mange enheter du har drukket for eksempel de siste to ukene. Gå ordentlig gjennom kalenderen og tell etter. Sjekk også kontoutskrift, hvor mange tomflasker du har stående, og hvor lenge en pappkartong varer. Skriv dato på den når du åpner den.

2. Bestem deg for hvilken plass alkoholen skal ha i livet ditt

Alkohol er best som kos og stemningsskaper. Den passer dårlig som angstfordriver, sovemedisin, antidepressiva eller noe som bare alltid er der. Sørg for at du kontrollerer alkoholen, i stedet for at den kontrollerer deg.

3. Drikk sjeldnere

Medisinsk kan man alltids forsvare å drikke hver dag, men det er en vane som fort kan bli farlig. Unngå helst å drikke mer enn tre dager i uken.

4. Drikk mindre mengde hver gang

Kvinner bør ikke drikke mer enn en enhet alkohol hver dag. En enhet er en vanlig serveringsmengde, for eksempel et glass vin, en drink eller en halvliter.

Til forsiden