«Det finnes ingen tid for kjedsomhet. Det er tid for arbeid. Og tid for kjærlighet. Mer tid finnes ikke,» sa Coco Chanel. Den vakre og feminine kvinnen tiltrakk seg elskere hele livet, men ble aldri gift. Men hun skapte klær og stil som vil vare til evig tid. Coco Chanel er selve symbolet på kvinnenes gjennombrudd. Hun fikk kvinnen ut av korsettet.
Den ukonvensjonelle moteskaperen var en virkelig gründer. Hun brøt stadig barrierer og ga kvinnene frihet med klær de kunne bevege seg i. Chanel skapte den lille jakken, den lille sorte og cardiganen. «Folk lo av måten jeg kledde meg på, men det var nøkkelen til min suksess,» sa Coco Chanel.
Hele hennes historie er unik, men sier samtidig noe alment om hva skaperkraft krever av intens vilje og disiplin; det er en tid for arbeide, og en tid for kjærlighet. Pasjonen drev henne, og disiplinen i arbeidet var grunnlaget for Chanel-huset som i dag lever videre i hennes navn. Men Coco Chanel ble ikke født til suksess. Hun vokste opp på et barnehjem, og det var nonnene der som lærte henne å sy. Ingenting kom av seg selv.
Gründerkvinner er fortsatt en litt rar «oppfinnelse». Mens de fleste av oss velger både trygt og tradisjonelt, lever gründerkvinnene ut drømmene – men uten å drømme seg bort. For en ting har de felles: Å skape noe nytt krever en anelse råskap.
Mange kvinner har latt seg inspirere av de store i historien. Andre har bare kastet seg ut i det, slike som Birgit Løitegaard, kjøpmannsdatteren fra Rjukan som er kvinnen bak smykkene «Arts & Crafts». KK har nettopp kåret henne til årets forretningskvinne i 2006, og hun stakk også av med prisen årets gründerkvinne i HENNE.
Hva er så hennes hemmelighet? «Min styrke er innovasjon, men jeg skifter rolle etter hvilket stadium jeg befinner meg i. Når jeg reiser, går jeg hundre prosent inne i rollen som designer. På kontoret går jeg inn i rollen som organisator. Gründerrollen handler om å tenke veldig bredt og på mange ting samtidig. Store ting, små ting,» sier hun.
Oppskriften til gründerkvinner KK har møtt denne uken er også en dose kreativitet og en enda større dose kontroll. Visjoner, mot og risikovilje er ingrediensene — hvis drømmene skal bli til noe det går an å leve av!
Bare en av fem gründere i Norge er kvinner. Det er litt rart når vi tenker på at norske kvinner har den høyeste utdanningen i verden — og det med bedre karakterer enn gutta. Det er også rart når vi vet at det nettopp nå er et sterkt behov for talenter innen områder kvinner bryr seg mye om, slik som miljø og omsorg. Her er behovet for nytenkning enormt. Mye holder damene tilbake: gammeldagse holdninger i næringslivet og svært ofte mannens karriere eller tiden med småbarn.
Men i tillegg er det slik at mange kvinner ikke vil jobbe så mye. Å drive for seg selv gir frihet, men ikke fritid. Det er ikke bare lønnsdiskriminering eller mangel på likestilling som stopper kvinner, ofte er det også et livsstilsvalg. At vi i dag har en annen frihet enn kvinner på Coco Chanels tid, er et privilegium vi bør prise. Likevel står det krystallklart at politiske og økonomiske incentiver må til om flere kvinner skal satse.
Vi har hørt at Regjeringen holder på med en handlingsplan for kvinnelige etablerere. Kom med den, så fort som mulig! Også vår tid trenger flere som Coco Chanel, kvinner som markerer nye linjer mellom det maskuline og feminine, som ikke lar seg stoppe av hva folk måtte si og mene.
Bente E. Engesland
sjefredaktør
bente.engesland@kk.no
Stil og detaljer: Stil, snitt og detaljer er viktige stikkord også for motebildet akkurat nå. I ukens KK på papir kan du smugtitte på vårmoten. Vi viser seks forskjellige retninger, med sko, vesker og annet tilbehør. Og neste uke kommer vi med mye mer i det store vårmotenummret, så følg med.
