ER DETTE DEG? Litt slapp og litt sliten, og skulle gjerne bare hvilt øynene bittelitt lenger om morgenen… Da kan det hende at du rett og slett mangler vitaminer. Foto: Agence DER - Fotolia
ER DETTE DEG? Litt slapp og litt sliten, og skulle gjerne bare hvilt øynene bittelitt lenger om morgenen… Da kan det hende at du rett og slett mangler vitaminer. Foto: Agence DER - Fotolia Vis mer

Sponset

Er du trøtt når du våkner?

Kan ha sammenheng med vitamininntaket ditt.

ANNONSØRINNHOLD: Det har kanskje skjedd at du har følt deg sliten idet du slår opp øynene om morgenen. Istedenfor å være frisk og uthvilt, skulle du ønske at du kunne trykke på slumreknappen og bli liggende under dyna i tre-fire timer til.

Du skylder kanskje på at du la deg for seint eller har drømt litt for mye, og gleder deg til å ta igjen søvnen når alt bare roer seg – eller når barna blir tenåringer.

Men kanskje er det kostholdet ditt som har skylda for at du er slapp og trøtt nå om høsten. Kanskje mangler du rett og slett viktige vitaminer og mineraler?

Test deg selv

Kroppen din fungerer ikke uten vitaminer. De er med på å bygge opp og vedlikeholde musklene dine, huden din og skjelettet ditt. Og så er de viktige for å kunne omdanne det du spiser til energi.

EN HALV KILO OM DAGEN: Helsedirektoratet anbefaler at du får i deg minst en halv kilo om dagen av grønnsaker, frukt og bær. Det er ikke alltid like lett… Foto: Colourbox
EN HALV KILO OM DAGEN: Helsedirektoratet anbefaler at du får i deg minst en halv kilo om dagen av grønnsaker, frukt og bær. Det er ikke alltid like lett… Foto: Colourbox Vis mer

Du vil jo gjerne at kroppen skal forbrenne proteinene, karbohydratene og fettet – istedenfor å lagre det...

Men så var det å få i seg nok vitaminer, da. Helsedirektoratet anbefaler at du spiser minst en halv kilo grønnsaker, frukt og bær hver eneste dag – ikke medregnet poteter. Og selv om vi nordmenn har blitt flinkere til å få i oss både rå og kokte grønnsaker, samt frukt og bær, er det langt igjen før alle får i seg nok til å dekke det daglige vitaminbehovet.

Faktisk så viser den nasjonale kostholdsundersøkelsen Norkost 2010-11 at det bare er en fjerdedel av oss som spiser av dette. Tre av fire gjør det altså ikke. 

I tillegg har Helsedirektoratet regnet seg fram til at vi trenger minst fire porsjoner fullkornsprodukter per dag, at vi får i oss meieriprodukter hver dag, og at vi spiser 450 gram fisk i uka for at kosten skal gi kroppen alle byggesteinene den trenger.

GJØR SOM SKIPPER’N: Spinat er så gunstig for deg på alle mulige måter, at du burde egentlig spise det hver eneste dag. Foto: Colourbox
GJØR SOM SKIPPER’N: Spinat er så gunstig for deg på alle mulige måter, at du burde egentlig spise det hver eneste dag. Foto: Colourbox Vis mer

Kan du med hånden på hjertet slå fast at du får i deg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten din? Da kan du slå deg selv på brystet og være glad.

Er du derimot usikker, kan du teste ditt næringsinntak med Nycoplus’ Vitaminkalkulator.

Du kan få deg noen overraskelser! Når resultatene kommer får du også gode råd til hva du eventuelt bør spise mer av, hvis det er noe du mangler i kostholdet ditt.

Gjør noe med det

Var resultatene nedslående, skal du ikke fortvile. Det er nemlig ikke så vanskelig å øke inntaket av matvarene som gir deg de viktigste vitaminene og mineralene. Du kan for eksempel endre på middagene.

SUNT FETT: Laks gir deg de gode fettsyrene kroppen din er avhengig av. Du bør spise minst en middag med fet fisk i uka, for å få i deg det du trenger. Foto: Colourbox
SUNT FETT: Laks gir deg de gode fettsyrene kroppen din er avhengig av. Du bør spise minst en middag med fet fisk i uka, for å få i deg det du trenger. Foto: Colourbox Vis mer

Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser minst 300-450 gram fisk i uka,  En kjapp og næringsrik middag for hele familien får du hvis du pakker fiskefileter i folie sammen med favorittgrønnsakene dine.

Har du barn kan du la dem være med på å skjære opp grønnsakene og lage til pakkene, så blir de ekstra engasjert i måltidet. 

Du kan også lage juice av grønnsaker – ja selv av salat. Juice med hjertesalat og eple er en grei måte å få i seg masse nyttige vitaminer på.

Kjør et søtt eple, en halv hjertesalat, en tredjedels lime, 1 cm ingefær og en femtedels agurk blir til en vitaminbombe som er mild på smak og spennende grønn.

Var du litt trøtt, sa du?

Har du ikke blitt godvenn med spinat ennå, burde du sørge for å gjøre det nå. Spinat er nemlig stappfull av mineraler og en god kilde til både kalsium, magnesium, kalium og jern.

Magnesium bidrar blant annet til å redusere trøtthet og utmattelse, kalsium er viktig for skjelettet, jern bidrar til å redusere slapphet og kalium bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk.

Det er dermed ikke rart at Skipper’n sverget til nettopp denne bladgrønnsaken.

NYTTIG FOR FORDØYELSEN: Reddiker er fulle av C-vitaminer, som kan bidra til å redusere trøtthet. I tillegg er den full av kostfiber! Foto: Colourbox
NYTTIG FOR FORDØYELSEN: Reddiker er fulle av C-vitaminer, som kan bidra til å redusere trøtthet. I tillegg er den full av kostfiber! Foto: Colourbox Vis mer

C-vitaminer kan også bidra til å redusere trøtthet og utmattelse, og du finner det i mange forskjellige matvarer. Blant dem er reddiker – og hvis du leger den smakfulle roten på middagstallerkenen og i salaten din, får du ikke bare C-vitaminer, men også kostfiber som virker gunstig på fordøyelsen din 

Hjelp på veien

Det er ikke lett å endre kostholdet helt over natta. Og kanskje er du ikke så glad i alt for mye frukt, eller har en så travel hverdag at du vet at du aldri vil klare å følge absolutt alle anbefalingene for et optimalt kosthold.

Da kan du sikre at kroppen din får det den trenger gjennom et kosttilskudd. Husk hva Vitaminkalkulatoren fortalte at du manglet, og velg kosttilskudd ut fra det – så får du best mulig resultat.

Du kan også følge Nycoplus på Facebook – så får du lære mer om kosthold, ernæring og vitaminer!

TEST DEG SELV: Finn ut om du kan bli mer opplagt av kostholdet ditt med Nycoplus’ vitaminkalkulator - http://www.nycomed.no/vitaminkalkulator! Foto: Colourbox
TEST DEG SELV: Finn ut om du kan bli mer opplagt av kostholdet ditt med Nycoplus’ vitaminkalkulator - http://www.nycomed.no/vitaminkalkulator! Foto: Colourbox Vis mer

Her får du også smarte oppskriftsforslag og gode tips til hvordan du kan gjøre maks ut av det du spiser i forhold til hva du trenger.

Tekst: Digamma Kommunikasjon 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: